Huurder weigert de sleutels af te geven

kermit1906
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

Huurder weigert de sleutels af te geven

#1 , 09 aug 2019 17:36

Hallo,
Wat vreemds:
Een huurder geeft zijn opzeg op ( einde contract op 31-7-19 ).
Door zijn eigen onbeschikbaarheid, is de uitgangsplaatsbeschrijving maar op 8-8 gebeurd.
Uiteindelijk, heeft de huurder zonder uitgesproken reden de documenten niet willen tekenen noch de sleutels willen afgeven, alhoewel de polite aanwezig was.
Hij moet eerst zijn advokaat raadplegen, zegt hij; wanneer? ...onbepaald.
Wat ik meen :
Hij heeft geen contract om nu nog het huis te bewonen. Hij heeft de sleutels nog in zak. Dus het huis is niet vrij voor de eigenaar.
Ik concludeer dat deze persoon nog een gewone huurder blijft zoals voordien en dat zodoende zijn vorige vervallen opzeg niet meer bestaat.
Vragen:
Mag ik van hem het huurgeld opeisen voor de maand augustus ? En van alle begonnen maanden tot dat hij de sleutels afgeeft ?
Mag ik van hem nadien een opzeg van 3 maanden opeisen aangezien zijn eerste opzeg vernietigd wordt door het onongebroken doorbezetten van het huis ?
Bedankt voor info's.
Mvg,
Kermit1906

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#2 , 09 aug 2019 18:29

Beste

Mij lijkt die conclusie voorbarig. De huur is rechtsgeldig opgezegd e, heeft dus een einde genomen. Er is blijkbaar voor zover ik uit uw vraag kan opmaken een discussie over de plaatsbeschrijving die betwist wordt.
Het is me ook niet duidelijk wat de rol van de politie was tijdens die plaatsbeschrijving?

De eigenaar kan perfect de sloten van het appartement laten vervangen en in alle vrijheid terug in het genot treden van het appartement.

Mogelijk zal wel een rechtszaak volgen mbt plaatsbeschrijving en huurwaarborg.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 aug 2019 19:51

Wil u een schadevergoeding voor huurschade? Door bezit te nemen van het goed riskeert u de mogelijkheid om huurschade te bewijzen ernstig te bemoeilijken. Leg dan onmiddellijk een verzoekschrift neer bij de vrederechter. Door de opzeg is de huur beëindigd. U heb recht op een bezettingsvergoeding.

Reclame

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#4 , 20 aug 2019 13:49

is er huurschade? Zoja, dan zou ik naar de vrederechter trekken om de huurschade te recupereren en bij dit bedrag ineens ook een som rekenen voor het plaatsen van een nieuw slot, incl. nieuwe sleutels

kermit1906
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#5 , 29 aug 2019 20:12

Bedankt iedereen voor de mededelingen.
De zaak staat bij een advocaat.
Het huurcontract is wèl opgezed. Ik zal inderdaad een bezettingsvergoeding krijgen.
Een bezoek van de vrederechter is voorzien samen met de huurder om de eerdere vastellingen te bevestigen. ( veel schade )
In goede handen dus.
Het plaatsen van een nieuwe slot is niet aan te raden en nu de zaak begonnen is, mogen we de sleutels niet meer aanvarden.
De politie was ter plaatse want de huurder, vreemdeling met een juridisch verleden, begon agressief te worden en kon zijn gedrag niet beantwoorden. De politie heeft een verslag opgesteld van de feiten en alles is OK.
MVG,
Deze discussie is hiermee beëindigd.
Kermit 1906

Terug naar “Huren”