Waarborg en extra boete

BramVeDeB
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Waarborg en extra boete

#1 , 09 aug 2019 14:56

Hallo iedereen,
Ik ben student en heb absoluut geen kennis van huren/verhuren etc.

Vorige maand hebben een paar vrienden en ik een huisje gehuurd voor het tweede jaar op rij.
We kwamen toe en er waren enkele kleine gebreken (TV scherm bekrast, zand in de zetels, toilet niet al te proper,..).
We hebben het huisje bij vertrek zelf gekuist net als vorig jaar, niet perfect maar zeker in dezelfde staat als toen we introkken. Een week geleden krijg ik een mail met toegevoegde foto's (van oa zand in de zetels, een bekrast tv scherm,..) met onze waarborg die ingehouden is + een extra 100 euro boete ingerekend en dit allemaal voor het kuiswerk (6u aan 38eu/u). Op voorhand hebben we geen plaatsbeschrijving opgemaakt aangezien we dachten dat de verhuurders, via een Immokantoor te vertrouwen waren. Na ons opkuiswerk is ook niemand komen kijken van hun. Wij dachten dus dat alles in orde was.

Mijn vraag aan jullie is of ze deze waarborg zomaar kunnen inhouden en ons nog een extra 100 euro boete aanrekenen ook?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Estagon
Berichten: 105
Juridisch actief: Nee

#2 , 09 aug 2019 22:24

Als er geen ingaande plaatsbeschrijving is, heeft de Verhuurder niets om mee te vergelijken en kan er dus geen waarborg afgehouden worden.

Stuur een aangetekend schrijven dat je die boete niet aanvaard en dat ze 14 dagen hebben om de waarborg vrij te geven. Zo niet, dan start je een procedure bij de Vrederechter.

Franciscus
Berichten: 38583

#3 , 09 aug 2019 22:34

' kleine gebreken (TV scherm bekrast, zand in de zetels, toilet niet al te proper,..).'

Hebt u die gebreken direct gemeld aan verhuurder?

Reclame

BramVeDeB
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 11 aug 2019 01:54

Als er geen ingaande plaatsbeschrijving is, heeft de Verhuurder niets om mee te vergelijken en kan er dus geen waarborg afgehouden worden.

Stuur een aangetekend schrijven dat je die boete niet aanvaard en dat ze 14 dagen hebben om de waarborg vrij te geven. Zo niet, dan start je een procedure bij de Vrederechter.
Bedankt voor het antwoord

Ik heb reeds gemaild naar het Immo kantoor dat de foto's van schade niet door ons kwamen en ik de boete betwist. Deze middag werd ik gebeld en werd mij verteld dat de waarborg ingehouden wordt wegens het laten komen van een kuisploeg (6u aan 38eu/u) omdat het niet proper genoeg achtergelaten is. Ook dit heb ik ontkend aan de telefoon waarbij ik verteld heb dat we het in dezelfde staat hebben achtergelaten. De man van het Immo kantoor wou tot een oplossing komen en zei dat de waarborg (125eu ingetrokken blijft en de extra boete gehalveerd wordt van 100 naar 50 euro). Hierop heb ik gezegd dat ik weiger deze boete te betalen.

Ik kan zeggen dat we het appartementje niet super proper hebben achtergelaten, maar zeker niet vuiler dan voordien. Ze hebben foto's getoond van vuil (zand) in de zetels en op de grond, spaghettispatten in de microgolf. Maar dit zand bv was reeds aanwezig toen wij toe kwamen. Ook het toilet was niet al te proper maar dat hebben wij wel mooi achtergelaten.

Ik heb het gevoel dat wij als 'jonge' onervaren studenten niet veel kunnen doen tegen dit Immo kantoor als het voor een vrederechter zou komen? Dan laten ze foto's zien van het appartementje in propere toestand, en de foto's van hoe wij het zogezegd achtergelaten hebben, niet? Ik ken niets van 'de kleine lettertjes' en daarom voel ik mij nogal zwak staan.

Alvast bedankt

BramVeDeB
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 11 aug 2019 01:57

' kleine gebreken (TV scherm bekrast, zand in de zetels, toilet niet al te proper,..).'

Hebt u die gebreken direct gemeld aan verhuurder?
Nee wij hebben niets gemeld aangezien we dit appartementje voor het tweede jaar op rij gehuurd hebben. Vorig jaar verliep alles prima en dus dachten we dat het dit jaar terug zo zou gaan aangezien wij niets anders gedaan hebben.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 11 aug 2019 08:36

Allemaal vijgen na Pasen. Je dient zoiets onmiddellijk en schriftelijk te melden. Heb je nu een bewijs dat je dat telefonische gemeld hebt?
Laat het een goede les zijn voor een volgende vakantie en draag uw verlies. De kosten kunnen enkel maar oplopen.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#7 , 11 aug 2019 13:38

"Ik kan zeggen dat we het appartementje niet super proper hebben achtergelaten, maar zeker niet vuiler dan voordien. "

Misschien hebben de mensen die net voor u huurden, ook hun waarborg niet terug gekregen?

Het zal er dan ook vanaf hangen welke voorwaarden er in het "gebruikscontract" staan. Gezien het tijdelijk karakter zou men het eerder als een gebruiksovereenkomst kunnen beschouwen.

https://www.belgie-vakantiehuis.be/vaka ... n/weetjes/
https://lepachis.be/algemene-huurvoorwaarden
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Huren”