Schilderwerken

Lien21
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Schilderwerken

#1 , 09 aug 2019 14:09

Hallo,

Naar aanleiding van een geschil (dat reeds bij het vredegerecht ligt) met verhuurders, had ik een vraagje.

Destijds werd de woning gerenoveerd (vlak voor wij die bewoonden). Er hing ENKEL vliesbehang aan de muren, waarop er plekken zaten van vuile werkmanshanden (dat staat als dusdanig in de plaatsbeschrijving).

Wij hebben bijna het hele huis geschilderd. Proper, maar wij zijn geen schilders, dus het was niet zoals een schilder het zou doen (geen perfecte randjes).
Nu heeft de verhuurder het hele huis laten herschilderen en rekent die ons daarvoor 6600 euro aan. De argumenten zijn "we hebben geen toestemming gevraagd" en het "is niet uitgevoerd volgens de regels van de kunst".

In het huurcontract staat er het volgende:

De huurder zal, op eigen kosten, de woning in perfecte staat onderhouden. Hij zal spontaan alle herstellingen en
kleine onderhoudswerken uitvoeren die hem ten laste worden gelegd onder toepassing van art. 1754 e.v. van het
Burgerlijk Wetboek en van de plaatselijke gebruiken alsook degene die specifiek in dit artikel worden geregeld. Zo zal ?
hij ondermeer telkens wanneer het nodig blijkt, en zeker bij het verlaten van het pand, de schilder· & behangwerken opfrissen en alle schade veroorzaakt door het huurdergebruik en slijtage, onmiddellijk herstellen.


en dit:

Alle veranderingswerken en I of verfraaiingen die de huurder zonder schriftelijke toestemming van de verhuurder
mocht uitgevoerd hebben, met inbegrip van de bijgeplaatste leidingen van elektriciteit, water of gas en hun
bijpassende toebehoren, zullen naar keuze van de verhuurder, ofWel onvergoed overgenomen worden, ofWel zal de
huurder verplicht zijn, op eigen kosten, de lokalen in hun oorspronkelijke staat te herstellen.


Daaruit redeneer ik als volgend: wij mochten schilderen want ze zaten plekken op de muur (dus opfrissing was vereist) en aangezien de eigenaar blijkbaar niet akkoord was met de schilderwerken, wou hij die dus in oorspronkelijke staat herstellen. Maar in mijn ogen is "in oorspronkelijke staat" herstellen toch alleen maar gelijk aan het oude (geschilder) vliesbehang eraf halen en er nieuw vliesbehang ophangen? En niet het volledige pand herschilderen? Er hing nooit verf aan, dus hoe kunnen ze ons dat dan nu wel aanrekenen??
Ook vraag ik me af: kan de verhuurder ook zomaar gelijk welke kost aanrekenen hiervoor? Stel nu dat hij de allerduurste schilder die er is zou nemen? Kan dat zomaar? Want ik neem aan dat daar toch ook veel prijsverschil in zit, in schilders? Hij kan zo ook de allerduurste verf te koop op de markt nemen, kan dat zomaar allemaal?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 09 aug 2019 16:40

Hiermee stap je best naar de vrederechter, waar volgens mij die verhuurder van een koude kermis zal terugkomen.
Wel onmiddellijk via AS zijn claim betwisten.
Hoe lang hebben jullie er gewoond.?

Lien21
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 aug 2019 17:18

Dit ligt al bij het vredegerecht (maar wel door de partij van de verhuurder). Het is een beetje ingewikkeld. Ik heb daar maar 10 maand gewoond, daarna ben ik verhuisd. Mijn ex is daar blijven wonen (hij heeft er in totaal iets meer dan 6 jaar gewoond).

Er is al een hele heisa aan vooraf gegaan met aanmaningen, aangetekend schrijven,.... Niets heeft mij ooit bereikt, behalve het verzoekschrift van het vredegerecht. (dat had ik in een ander topic al gezet).
Ondertussen heb ik een advocaat en proberen we enerzijds mijn betrokkenheid te betwisten en anderzijds proberen we natuurlijk aan te vechten dat de factuur van de schilderwerken onterecht is.

Ik las wel ergens iets over "afschrijving van schilderwerken" en dat - afhankelijk van hoe lang je het huis hebt bewoond - die jaren als afschrijving kunnen dienen. Ik lees daarover echter niks in het huurcontract, staat daarover iets in de huurwet? Of is dat niet van toepassing omdat het onze schilderwerken zijn en niet die van de verhuurder?

Reclame

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 09 aug 2019 19:58

Schilderwerken zijn inderdaad voor de verhuurder, en normaal na 9 jaar totaal afgeschreven.

Terug naar “Huren”