Schade huurappartement door lijkvocht overleden huurder

ena
Topic Starter
Berichten: 14

Schade huurappartement door lijkvocht overleden huurder

#1 , 08 aug 2019 13:41

Hallo allemaal,

Huurder van een volledig gemeubeld appartement was alleenstaand en is 2 weken na natuurlijk overlijden thuis aangetroffen. Huisbaas meldt dat er sprake is van aanzienlijke schade en dat bijna het hele meubilair van deze woning - alsook keukenapparatuur - vervangen moet worden vanwege het feit dat er twee weken een lijk heeft gelegen. Tevens heeft de huisbaas een ontruimingsfirma laten komen om het appartement speciaal te reinigen. Totale schade volgens huisbaas: ca. 30000 euro. Hij wil dit geld vergoed zijn door nabestaanden en/of eigendommen van overledene.

Huurcontract is van na 2007 en van voor 2019 (ik weet niet exacte datum, maar ik geloof van 2013).

Wie kan mij zeggen wat hierbij de wet is? Is dit overmacht? Moet huurder of verhuurder deze kosten dragen? Of is er een derde zoals gemeente, overheid, fonds, verzekering, etc die hierbij van toepassing is?

ik heb na eerst zoeken op dit forum deze draad gevonden, waar gevraagd wordt of dit als overmacht wordt gezien, maar daar is geen conclusie uit voort gekomen en die draad is inmiddels gesloten: viewtopic.php?f=38&t=76942

Alvast hartelijk bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 aug 2019 14:06

Huisbaas is volgens mij aan afzetter. € 30000.00 schade en keukentoestellen ??
indien men een ontsmettingsfirma laat komen zal de rekening zeker een 0 minder hebben.

Bovendien zal huurder een huurdersverzekering hebben, ofwel een familiale verzekering. Deze beide dekken de schade hoogst waarschijnlijk.

Indien geen verzekering zullen de kosten vallen in de nalatenschap. Maar toch geen € 30000.00 ??

Didymus
Berichten: 2061

#3 , 08 aug 2019 14:16

Zou het effect van een ontbindend lijk op de materialen in de omgeving toch niet onderschatten. Dat valt niet zomaar meer te reinigen hoor. Lijkvocht in houten vloer bv. = vloer uitbreken.
"sowieso" schrijf je zo.

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6854

#4 , 08 aug 2019 18:00

Huisbaas is volgens mij aan afzetter. € 30000.00 schade en keukentoestellen ??
indien men een ontsmettingsfirma laat komen zal de rekening zeker een 0 minder hebben.

Bovendien zal huurder een huurdersverzekering hebben, ofwel een familiale verzekering. Deze beide dekken de schade hoogst waarschijnlijk.

Indien geen verzekering zullen de kosten vallen in de nalatenschap. Maar toch geen € 30000.00 ??
Over de bedragen ga ik niet in discussie, maar onderschat het toch liefst niet!

Wat ik mij wel afvraag of de familiale, die de aansprakelijkheid van de verzekerde dekte, nog kan aangesproken worden voor schade die na het wegvallen van de verzekerde ontstond. Ik kijk naar het voorbeeld van een chauffeur, die achter het stuur overlijdt : is daar de BA-verzekering auto nog tenvolle van toepassing?

Franciscus
Berichten: 38595

#5 , 08 aug 2019 21:13

https://www.hln.be/in-de-buurt/kortrijk ... ~a7b4f47e/
Met die persoon eens contact nemen.
Bij mijn weten van lang geleden was dat toch iets van een € 5000 in elk geval een behoorlijke som.
Anders eens horen bij uw lokale politiezone.

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#6 , 08 aug 2019 21:42

Vragen staat vrij. Maar vraag is of dit realistisch is. Ik ken de situatie niet maar eiser zal bewijzen van schade moeten aandragen. Indien huurder in zijn bed/ slaapkamer overleden is zie ik bvb niet in wat de schade aan keukentoestellen zou zijn...
Vraag is ook effectief in welke mate familiale overledene nog aanspreekbaar is.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 09 aug 2019 08:53

https://www.hln.be/in-de-buurt/kortrijk ... ~a7b4f47e/
Met die persoon eens contact nemen.
Bij mijn weten van lang geleden was dat toch iets van een € 5000 in elk geval een behoorlijke som.
Anders eens horen bij uw lokale politiezone.
Bij het lezen van bericht TS dacht ik ook onmiddellijk aan dit krantenartikel, dat ik enige maanden geleden gelezen had.
Ik heb ook mijn sterke twijfels over dat de keukentoestellen zouden moeten vervangen worden, tenzij dit lijk nog even een omelet gebakken heeft met een ei uit de koelkast:lol:

Oude Belg
Berichten: 3192

#8 , 09 aug 2019 10:11

En ook de vetusiteit moet verrekend worden!
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 09 aug 2019 11:36

Van de vloer of van het lijk? :lol:

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#10 , 09 aug 2019 11:53

Vetusteit,
Zie in deze:

https://lex.be/nl/doc/be/rechtspraak-ju ... 1810054_nl

M.i. moet er in deze primordiaal onderzocht worden of het hier al dan niet om overmacht gaat.

Of er hier sprake zou zijn van een "waardevermindering" is op zijn minst discutabel.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#11 , 09 aug 2019 12:16

TS geeft duidelijk aan het dat hier om een natuurlijk overlijden gaat. Dus geen verwondingen , bloedingen en dergelijke. Of het lijk al in ontbinding was, daar heb ik mijn twijfels over. Lijkvocht zal dan ook niet overvloedig zijn en plaatselijk, of hij moest zich regelmatig verplaatsen. Geurhinder kan, maar niet in desastreuze mate.
In onze VME is enkele jaren geleden een dame ook een natuurlijke dood gestorven en gevonden na 1 week.

Inderdaad in het appartement hing een geurtje ( grotendeels door niet ventilatie ), een reinigingsfirma ( gebruikt aangepaste reinigingsmiddelen ) heeft het appartement ontsmet en reukvrij gemaakt : prijskaartje een fractie van € 30000.00

Wat de verzekering betreft, zie ik geen probleem gezien de polis waarschijnlijk niet vervallen is of opgezegd.
Bij een gewoon sterfgeval loopt die polis toch ook door ook al is de woonst niet bewoond.
Verhuurder wil een volledige nieuwe inboedel om daarna terug te verhuren aan ...
Heb mijn twijfels over deze verhuurder.

eylis
Berichten: 8840

#12 , 09 aug 2019 12:53

enkele vragen die ik me stel: is de situatie ter plekke én op objectieve neutrale wijze vastgesteld vooraleer de grote schoonmaak is aangevat? Want inderdaad: de verhuurder wil het appartement goed vernieuwen, maar dat is duurder dan het herstellen van de schade aangebracht door de overledene (hoe vreemd dat dit ook klinkt...) Lijkt me een klusje waar de verzekeringsmaatschappij(en) zich terdege over zullen buigen. Bij een overledene van 2 weken (in de zomer en warm én de vliegen kunne binnen) is er effectief schade. Als ik de wetsdokters uit de documentaire Canvasreeks (dus geen reality fictie...) mag geloven, valt dat bij een natuurlijk overlijden nogal mee. Dus een nul er af lijkt me eerder te kloppen. Voor 30 000 euro strip je het hele appartement ...

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#13 , 09 aug 2019 16:36

Vroeger, toen de overleden nog thuis werden opgebaard, ging er soms ook 1 week voorbij voor het lichaam gekist werd, en daar was gewoonlijk ook geen (of toch niet veel) reuk.
Verhuurder zal gedacht hebben "de enen zijn dood is de andere (mijn) zijn brood"

Terug naar “Huren”