Vallende takken in de tuin

pilongus
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Vallende takken in de tuin

#1 , 06 aug 2019 13:08

Ik huur een huis met een tuin.

Bij de buren (een bijna identiek huis dat verhuurd wordt door dezelfde maatschappij) staat een boom, +/- een meter van de haag (haag is tevens de scheiding), waarvan de kruin voor een groot stuk boven onze tuin hangt.

Sinds dit jaar vallen er geregeld (grote) takken uit, vermoedelijk door het grote aantal vruchten waardoor het gewicht te zwaar is voor de takken.

Ik heb hiervan de huurbaas op de hoogte gebracht, onze buur heeft dit ook al gedaan. Een eerste, laconieke, neerbuigende reactie kwam er op neer dat ik mijn zoontje niet onder de boom moet laten spelen als het slecht weer is.

Ik was niet thuis bij alle takken die gevallen zijn maar ik ben persoonlijk getuige geweest van een grote vallende tak en het was toen windstil. Dit heb ik dan ook aangegeven bij diezelfde huurbaas. Die heeft ons vervolgens genegeerd.

Vandaag hebben we een collega van de huurbaas aan de lijn kunnen krijgen die aangaf dat de tuinman er eens naar kwam kijken. Maar hij zei er wel direct bij dat zij geen verantwoordelijk nemen voor eventuele schade (materieel of lichamelijk) die voorkomt door vallende takken.

Is de huurbaas niet aansprakelijk als er zich (ernstige) schade voordoet door die vallende takken ?
Indien hij wel aansprakelijk is, hoe kan ik dit hem best duidelijk maken ?
Welke instantie kan/moet ik eventueel aanspreken als dit euvel niet correct wordt afgehandeld ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 06 aug 2019 13:59

De opmerking van uw buur raakt kant of wal. U moet het genot kunnen hebben van uw tuin zonder behinderd te worden door gevaren of obstakels van een buur/boom/watdanook. Ik zou een aangetekend schrijven sturen met een ingebreke stelling: de eis dat de boom gesnoeid wordt naar behoren, zodat hij geen gevaar meer oplevert, gezien er reeds zware takken in uw tuin vielen. Dat bij niet opvolgen van deze gebreken, de zaak wordt aangevat bij de rechtbank. Indien de buur binnen redelijke termijn niet meer reageert met een oplossing vat je dit aan bij de vrederechter. T'zal dan van moeten zijn...

lukasi
Berichten: 1140

#3 , 06 aug 2019 15:09

Hier is meer aan de hand, een gezonde boom laat zomaar niet bij windstil weer takken vallen. Neem contact met een boomverzorger voor een officieel visuele boomcontrole en bezorg dit verslag aan de boomeigenaar.
Dit verslag kan je ook voorleggen bij de vrederechter om je begaandheid en bezorgdheid aan te tonen. Bij het spontaan neergaan van deze boom, en door de meegedeelde info acht ik de kans zeer reel, zullen de kosten groter zijn.
Een tuinman heeft niet echt de vakkennis om een boom technisch te stabiliseren.

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6853

#4 , 06 aug 2019 15:20

Neem contact met een boomverzorger voor een officieel visuele boomcontrole en bezorg dit verslag aan de boomeigenaar.
Niet vergeten : de opdrachtgever betaalt meestal vooraf de boomverzorger voor zijn werk, dus ook voor wat hier officiëel visuele boomcontrole genoemd wordt. ..

Terug naar “Huren”