Stopzetting huurcontract door verhuurder

MarijkeB
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Stopzetting huurcontract door verhuurder

#1 , 06 aug 2019 12:00

Hallo,

Ik word uit mijn appartement gezet door mijn huisbaas omdat zijn kleindochter het wil betrekken. Wet = wet, dus ik pak mijn boeltje en ga op zoek naar een nieuw nestje.
Dit is geen leuk nieuws, zeker omdat ik een goede 2 maand geleden de tuin heb laten aanleggen ( heeft me een goeie 1300 euro gekost ).
Los van de discussie of dit al dan niet een verstandige keuze was ( heb ik goed over nagedacht! ), zit ik nu met de gebakken peren en vraag ik jullie advies.
Mijn huisbaas wou niet bijleggen bij de kosten, maar vond het geen probleem dat ik de tuin liet aanleggen ( natuurlijk ... ). Ik heb hem toen wel uitdrukkelijk gezegd dat ik hier graag woon en niet van plan ben om de komende 5-6 jaar te verhuizen. Ik heb hem er op gewezen dat dit een investering is voor mezelf, omdat ik winter en zomer in de tuin vertoef en de komende jaren wil genieten van een 'proper' tuintje ( de oorspronkelijke tuin was verwaarloosd door de vorige huurders ). Hij heeft op dat moment geen woord gerept over het feit dat zijn kleindochter het appartement wil betrekken. Hij beweert nu dat hij er op dat moment nog niets van wist.
Ik wil het geld dat ik heb geïnvesteerd in de tuin terugkrijgen van hem ( of zijn kleindochter ), maar heb geen enkele 'juridische' poot om op te staan.
Of wel?
Hoe ga ik deze discussie het beste aan?
Kan iemand mij tips geven?

Bedankt!!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 06 aug 2019 12:46

Je kan het hem, of aan de dochter, enkel vriendelijk vragen. Juridisch heb je geen poot om op te staan.
Is het een tuin aan een gelijkvloersappartement? Aangelegd met toelating van de AV?

bambipower
Berichten: 1034

#3 , 06 aug 2019 12:51

Nee, je hebt geen enkele juridische poot om op te staan.

Je hebt wel het recht om de tuin achter te laten zoals bij het aangaan van het contract. Ik heb geen idee wat ik mij moet voorstellen bij tuinaanleg. Gaat het enkel over gras? Of ook planten? ...

Ik zou proberen in dialoog te gaan. Beleefd en gevoelsmatig. Een middenmoot lijkt me hier wel aanvaardbaar. Uit zijn oogpunt heeft hij er niet om gevraagd om 1300€ uit te geven aan de tuin, langs de andere kant heeft hij er nu wel voordeel aan. Geven en nemen, zoals elke volwassen discusie

Reclame

MarijkeB
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#4 , 06 aug 2019 13:13

Bedankt voor jullie reactie!

Er zijn grasmatten gelegd, perken aangelegd met borders. Verder was het vooral opkuiswerk ( oude beplanting verwijderen, afgeleefde en kapotte tuinplanken en schutting afbreken.
Het gaat over een tuintje van een gelijkvloersappartement. ( @ mava102: wat bedoel je met AV? )

Ik vrees ervoor dat ik bot ga vangen :(
Vriendelijk vragen ga ik zeker doen, desnoods wil ik een deel van de kosten terugbetaald krijgen.

@ Bambipower: terug naar de oorspronkelijk staat brengen ( dus beplanting en borders uitbreken en meenemen )?

Meeboo
Berichten: 1488

#5 , 06 aug 2019 13:16

AV = algemene vergadering. had u toelating om de tuin te mogen heraanleggen van de andere eigenaars?

in principe kan je dus inderdaad alles uitbreken en herstellen in vorige toestand

MarijkeB
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#6 , 06 aug 2019 13:20

Er is volgens mij geen AV, mijn huisbaas is de enige eigenaar van het volledige appartementsgebouw. Ik had een mondelinge toestemming om de tuin te laten aanleggen.

KJ86
Berichten: 2663

#7 , 06 aug 2019 22:58

Herstelling in de vorige toestand is misschien moeilijk. Ik heb niet de indruk dat het om een braakliggend perceel ging. Als je de beplanting die er stond moet terugplaatsen, al dan niet verwaarloosd, ben je ook weer geld kwijt.

Els210675
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

#8 , 09 aug 2019 23:43

Help.
Ik woon 6 maanden in mijn huurhuis als ik plots telefoon krijg van een makelaar dat er een fotograaf zal langskomen om foto's te nemen van het huis voor de verkoop van het huis te kunnen opstellen.
Ik heb mijn huisbaas nog niet gehoord of een aangetekend schrijven ontvangen waarin staat dat hij mijn huurcontract dus wil beëindigen.
Vanaf dag 1 heb ik correct mijn huishuur betaald.
Blijkbaar zouden er al kopers zijn voor het huis en komt hij of iemand van zijn aanverwanten hier dus niet wonen.
Wat kan ik doen???
En waar heb ik recht op?
Ik heb een huurovereenkomst van 9 jaar en woon hier dus 6 maanden .

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 10 aug 2019 08:54

Een verhuurder kan zijn woning ALTIJD verkopen. (tenzij er een voorkooprecht in uw huurcontract staat) Daar doet een huurovereenkomst niets aan af. Voor zover hij de wettelijke bepalingen navolgt. Hij moet daarvoor deze overeenkomst NIET opzeggen. en hij dient 6 maanden opzeg te geven. Het is enkel de nieuwe eigenaar die u kan opzeggen voor eigen bewoning of niet, en dan blijft uw huurovereenkomst gewoon doorlopen met dezelfde huurprijs en termijn. Enkel de naam verhuurder, zijn adres en telefoonnummer veranderen. Voor de rest niets. Dus nog geen paniek.

Terug naar “Huren”