opzeg huurcontract door eigenaar

cabuk
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

opzeg huurcontract door eigenaar

#1 , 05 aug 2019 20:37

Goeieavond,

Ik huur een gemeubeld appartement in Brussel sinds 1/2/2018, de duur van contract was 6 maanden, dus tot 31/7/2018 maar daarna ben ik gebleven en ik woon er nog steeds. Ik heb ondertussen wel aan de eigenaar gevraagd of we geen nieuw document moesten tekenen maar hij vond het niet nodig. Ik kan hem ook moeilijk bereiken, verandert constant van gsm nummer en via mail duurt soms dagen voor hij antwoordt. Ik heb altijd netjes op tijd betaald en had geen enkel probleem met hem. Nu ging zaterdag 3/8 mijn rolgordijn stuk in slaapkamer en ik stuurde hem dit via whatsapp en hij vraagt doodleuk : wanneer vertrek je nu, in september of in oktober? Ik viel uit de lucht, hij heeft blijkbaar met iemand anders al een akkoord gesloten over verhuur. Ik heb hem wel gevraagd vroeger wat ik moest doen als ik eventueel wou vertrekken maar nooit een opzeg gegeven of gezegd dat ik wilde gaan. In mei heb ik nog gezegd : ik blijf nog minimum 6 maanden en hij vond het prima. En nu moet ik weg dus... Kan dit zomaar?
tekst in contract ' le bail est conclu pour une durée de : 6 mois, prenant cours le 01/02/2018 se terminant le 31/07/2018, résiliable à l'expiration de chaque période de 2 mois moyennant préavis notifié au moins 2 mois à l'avance'

Wat kan hij doen? Mag ik blijven tot januari 2020?
mvg olivia

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Estagon
Berichten: 105
Juridisch actief: Nee

#2 , 05 aug 2019 20:48

Wat als u niets doet? De wet voorziet dat het contract van korte duur in dat geval automatisch omgezet wordt in een ‘gewoon’ huurcontract van negen jaar. Men gaat er dan van uit dat die huurovereenkomst van start gaat op het moment waarop het oorspronkelijke huurcontract van korte duur ingaat.

Je contract is omgezet in een "3/6/9" met einddatum 31/01/2027.
De verhuurder kan je dus niet opzeggen.

Jij kunt vertrekken mits opzegtermijn van 3 maanden en een vergoeding van 3, 2 of 1 maand bij het verlaten van de woonst in, respectievelijk, het 1ste, 2de of 3de jaar van het contract. Daarna kan je zonder opzegvergoeding de woonst verlaten (mits een opzeg van 3 maand te respecteren).

bosprocureur
Berichten: 6854

#3 , 05 aug 2019 22:04

is uw huurcontract geregistreerd?

Natuurlijk nog eens nazien, het kan dat Brussel andere regels (misschien nuances, maar toch..) hanteert dan het Vlaams Gewest.

Reclame

Terug naar “Huren”