appartement, isolatie.

bosprocureur
Topic Starter
Berichten: 6854

appartement, isolatie.

#1 , 02 aug 2019 12:28

Een weetje dat nog heel wat stof zal doen opwaaien?

https://www.hbvl.be/cnt/dmf20190802_045 ... urwoningen


Ik stel me nu (zuiver theoretisch) de vraag of getroffen beslissingen in dit verband nog kunnen teruggedraaid worden.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
NatD
Berichten: 427
Juridisch actief: Nee

#2 , 02 aug 2019 14:16

Verder dan: "Vanaf eind dit jaar mag zo’n huis of appartement niet meer worden verhuurd. Of toch wel?" ben ik niet geraakt ...

bosprocureur
Topic Starter
Berichten: 6854

#3 , 02 aug 2019 14:24

Alles zou aangepast worden. Appartementen met een E pc van 400 of lager zouden gewoon verder op de huurmarkt mogen blijven.

De bevoegde diensten zouden al sinds de maand mei op de hoogte zijn.
Na het weekend zullen we meer weten zeker?

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#4 , 02 aug 2019 15:26

Misschien eens een mailtje naar het kabinet van mevrouw Peeters sturen?
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

bosprocureur
Topic Starter
Berichten: 6854

#5 , 02 aug 2019 15:36

Bedankt, maar ik reken er op dat minstens één journalist dat al gedaan heeft; nu nog mailen geeft toch geen resultaat meer voor het weekend.

Tenzij hier iemand.... ?

bambipower
Berichten: 1034

#6 , 02 aug 2019 15:52

Artikel zit achter een paywal, kan het niet lezen

Vraag me alleen af, hoe ze er een cijfer kunnen opplakken hoeveel er niet geissoleerd zijn.
Ik heb ook een appartement waar het dak ondertussen wel geissoleerd is, maar geen subsidies of nieuw epc meer heb

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 02 aug 2019 16:22

Dan zullen er niet veel daken meer geïsoleerd raken, met sommige sjoemelende EPC deskundigen.
Geef die 100 € en je krijgt een waarde onder de 400 :evil:

delicaat
Berichten: 118
Juridisch actief: Nee

#8 , 02 aug 2019 18:54

Als ze die ontsnappingsclausule niet hadden ingevoerd dan zouden vanaf volgend jaar vele tienduizenden mensen dakloos worden.
Politici willen daar niet voor verantwoordelijk worden gesteld!!!
Pech voor de plaatsers en verkopers van isolatie.
Back to reality. De groenen zullen groen lachen (logisch).

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 04 aug 2019 10:40

Het blijft België ...
Wetten maken, om ze vervolgens niet toe te (durven) passen.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#10 , 04 aug 2019 12:21

Het blijft België ...
Wetten maken, om ze vervolgens niet toe te (durven) passen.
Inzuma, in Nederland is vorige week een rapport uitgekomen van experten omtrent isolatie ( helaas heb ik het niet in mijn bezit,
heb het vernomen op de Nederlandse TV ).
Naar aanleiding van de tropische warmte van de verleden weken; werd vastgesteld dat de nieuwbouw woningen en appartementen,
die aan de nieuwe EU verplichtingen qua isolatie moeten voldoen en waren : de probleemgevallen waren in Nederland wat betreft
onhoudbare warmte binnen, onhoudbare toestanden qua gezondheid, ... schimmel, condensatie … Totale isolatie houdt de warmte gewoon binnen, die krijgt men niet buiten ( of met dure airco's ). Gebrek aan ventilatie ( geen tochtgaten of spleten meer ).

Vroeger waren de huizen helemaal niet geïsoleerd : ook geen schimmels, condensatie en allergiën alom. Maar gewoon de oerdegelijke
Boomse baksteen.

Wij leven in België gewoon onder het juk van de betonboeren, Immo's en bouwheren en belangenvermenging politiek/bedrijfswereld.
Vele oude gebouwen, huisjes zullen moeten afgebroken worden en te koop gesteld worden wegens geen middelen om al die brol te betalen.
Wat dan : appartementen en andere gebouwen in de plaats : dat is het doel van deze maatregelen. De kleine man zijn enig bezit onbetaalbaar
maken en de happy few maar genieten.
Dat men bij nieuwbouw enige normen oplegd, daar sta ik achter; maar laat de kleine man ( die met zijn hard en zuur verdiende centjes ) een huisje
heeft kunnen kopen met rust.

meesje
Berichten: 475

#11 , 04 aug 2019 12:26

Trouwens dakisolatie of niet, het wijzigt niets aan het epc van appartementen die niet direct onder het dak zijn gelegen.....
Het is dus niet verdedigbaar zijn dat appartementen op lagere verdiepingen niet meer verhuurbaar zouden zijn bij gebrek aan dakisolatie. Het nodige juridische verband tussen oorzaak en gevolg ontbreekt totaal.

Te goed geïsoleerde woningen vormen een gevaar voor de gezondheid.
Binnen tien jaar gaat de sector van de "gecertificeerde isolatie-verwijderaars en optimaliseerders" (sic) een boost krijgen, let maar op.

Na asbest zullen ook "verkeerde" isolaties verwijderd moeten worden!

In de opmerking van father b zit een grond van wijsheid. De slinger is veel te ver doorgeslagen (en zal zoals elke slinger ooit een tegengestelde beweging maken).
Waar een weg is is een wil.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#12 , 04 aug 2019 14:13

Isoleren is maar 1 ding natuurlijk.
Verluchten en zon/warmte buiten houden (met externe maatregelen) nog wat anders ...

Warmtepompen subsidiëren, maar dan niet toelaten dat ze ook koelen ...

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#13 , 04 aug 2019 14:30

Isoleren is maar 1 ding natuurlijk.
Verluchten en zon/warmte buiten houden (met externe maatregelen) nog wat anders ...

Warmtepompen subsidiëren, maar dan niet toelaten dat ze ook koelen ...
Inderdaad Inazuma, het is een onderwerp waar door de overheid zoals kippen zonder kop overgegaan wordt.
Regels voor dit, daarna regels voor dat en daarn regels voor wat anders. Hebben geen lange termijn zicht, of compleet dossier overzicht.
Allemaal lossen eindjes en schakels nergens iets sluitend.
Zie ook de belachelijke wetgeving omtrent aanpassingen en renovaties liften : overheid en liftenbouwers en kontrolemaatschappijen 1 pot nat.
Zij vergeten ( opzettelijk ) dat alle aanpassingen voor bestaande en oude gebouwen niet revelant, haalbaar en betaalbaar zijn. Ruikt allemaal
naar verstrengelde belangenvermenging.

bambipower
Berichten: 1034

#14 , 04 aug 2019 18:55

Akkoord met fatherb

Het zijn ook niet de huizen die energie verbruiken, maar de mensen die er in wonen. Mijn grootmoeder verwarmde enkel haar living van 20m². In haar keuken stond soms ijs op de afwas. Naar de grote toilet ging ze buiten in een houten'kot, op een plank met een gat in.
Nu tegenwoordig vinden we het allemaal normaal dat het ganse gebouw verwarmd is. En je moet het ook verwarmen of men krijgt schimmels.

Tdraait idd allemaal rond een politiek die enkel denkt aan mensen laten spenderen, zodat ze er btw en arbeid uitkrijgen.
Als ik graag in een tuinhuis ga wonen voor 200€/maand, wie is de politiek om mij dat te verbieden? Dan zouden er misschien wel minder in armoede zitten, of landloper zijn. Maja, dat brengt niks op voor de staatskas

KJ86
Berichten: 2663

#15 , 04 aug 2019 19:43

Het is zoals bambipower aangeeft, vroeger was elke wc buiten, rijke mens of niet.
De overheid heeft dat ook verboden en nu vind je ze niet meer.
Zelfde verhaal met de isolatie, nu is iedereen een beetje aan het tegenstribbelen maar over twintig jaar kom je geen huis meer tegen zonder isolatie.
Overheid wint altijd, de enkelen die een bredere kijk hebben, kunnen dat apparaat niet tegenhouden.

Terug naar “Huren”