Verzoekschrift vredegerecht

Lien21
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Verzoekschrift vredegerecht

#1 , 28 jul 2019 13:52

Dag iedereen,

Naar aanleiding van een verzoekschrift, die ik donderdag laatstleden in de bus kreeg, had ik graag wat hulp/informatie gevraagd.

In 2013 hebben ik en mijn toenmalige vriend een handtekening gezet op een huurcontract (3-6-9 systeem) voor een huurwoning die ik met hem ben gaan bewonen.
Amper 10 maand (in 2014) later, heb ik de woning verlaten. De andere persoon is er blijven in wonen tot eind 2018.
Als ik de woning heb verlaten, heeft mijn toenmalige vriend contact gehad met de verhuurders dat ik het pand niet langer ging bewonen en dat hij daar alleen bleef wonen. Vervolgens heeft hij dit ook schriftelijk laten weten aan het immokantoor en heeft hij dit - naar eigen zeggen (ik was er niet bij) - ook laten beschrijven dat ik daar niet meer woonde.

Een paar maand geleden, had mijn toenmalige vriend een handtekening nodig van mij om de huurwaarborg vrij te geven. Ik moest verklaren dat ik afstand deed van de huurwaarborg (hij had me de helft terugbetaald toen ik de woning verlaten heb, dus dat was niet meer dan eerlijk). Ik heb op dat document verklaard dat ik het pand al verlaten had in 2014 en dat ik afstand deed van de huurwaarborg op voorwaarde dat ook alle kosten, die eventueel bovenop de huurwaarborg kwam, ook voor hem waren. Ook heeft hij een papier ondertekend waarin hij verklaart dat de eventueel meerkost, bovenop de huuwaarborg, die voortvloeit uit het verlaten van de huurwoning, ook voor hem zouden zijn.

Maar nu komt het: deze week dus een verzoekschrift voor het vredegerecht, waaruit blijkt dat het immokantoor ons in gebreke stelt voor een paar duizenden euro's voor schade / herstellingen die ze moeten hebben doorvoeren. Uit die brief bleek dat er al meerdere aanmaningen én een aangetekend schrijven waren geweest, blijkbaar allemaal genegeerd. Ik wist hier niks over, heb nooit documenten ontvangen, was niet aanwezig bij de uittredende plaatsbeschrijving of sleuteloverdracht toen het pand verlaten werd. Ik heb er letterlijk al 5 jaar niks meer mee te maken gehad. En nu krijg ik dit... . Alle voorgaande documenten zijn dus bij mijn toenmalige vriend terecht gekomen (hij heeft me niet op de hoogte gebracht). Ik weet niet waar de kosten vandaan komen, ik weet niet waarom ze nu plots ook bij mij terecht komen. Is dit echt wel redelijk na al die tijd dat ik daarvoor aansprakelijk wordt gesteld? Of ga ik echt moeten opdraaien voor de helft van de kosten? :(

Kan iemand me raad/advies geven aub?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bambipower
Berichten: 1034

#2 , 28 jul 2019 14:23

Ik vrees van wel. U zal mee opdraaien voor de kosten.
U had jezelf moeten laten schrapen uit het huurcontract, uw exvriend kan dit niet voor u doen.
De documenten die'je opstelt tussen u en uw exvriend heeft de verhuurder geen zaken mee.

U kan misschien wel achteraf de kosten van hem (exvriend) terugvorderen. Maar voor de verhuurder blijf jij mee aansprakelijk.

Lien21
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 jul 2019 14:30

Ook als ik in tussentijd totaal geen kans heb gehad om te reageren? Er wordt beweerd in het verzoekschrift dat WIJ niet hebben gereageerd op aanmaningen en aangetekend schrijven. IK heb niks gekregen, hoe had ik er dan iets kunnen aan doen?
Hoe kunnen ze er dan vanuit gaan dat ik ook op de hoogte ben van alles als enkel het verzoekschrift mij bereikt? Ik heb ook geen uittredende plaatsbeschrijving getekend, dus ook daarvan ben ik niet op de hoogte, hoe kunnen ze me dan kosten in mijn schoenen schuiven voor dingen waar ik niets vanaf weet?

Reclame

bambipower
Berichten: 1034

#4 , 28 jul 2019 14:49

Uw fout is geweest, dat je je niet hebt laten schrappen uit het huurcontract. U kon dit in onderling overleg met de verhuurder, of via de vrederechter. Een briefje sturen 'ik ben weg' is niet voldoende

Dat je van niks weet is dan ook uw eigen oorzaak. U zal dus mee moeten betalen, en iets uitwerken met je exvriend om de kosten terug te krijgen.

U kan ook nog in de korte periode je er gewoond hebt, mee schade hebben veroorzaakt. Het word moeilijk om er onderuit te geraken

Lien21
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#5 , 28 jul 2019 14:56

Zo is het niet gegaan. We hebben de eigenaars telefonisch op de hoogte gebracht dat ik er niet meer zou wonen. Vervolgens hebben zij gezegd dat ze liever geen alleenstaande in het huis hadden en dat er een persoon borg moest staan om er zeker van te zijn dat de huurgelden betaald gingen worden. Daarop is mijn exvriend, met zijn moeder, naar het immokantoor gegaan om dat zo te laten vastleggen dat zij borg zou staan voor hem omdat hij daar alleen bleef wonen.

Wat dit dan nog niet afdoende? :-/
Ik was er inderdaad niet bij, heb niks getekend maar kende daar eerlijk gezegd niks van. (nu nog steeds niet eigenlijk).

En ik ben akkoord dat ik ook schade zou kunnen veroorzaakte hebben terwijl ik daar woonde (wat niet zo is), maar zelfs als dat dan de kwestie is, kan het verschuldigde bedrag dan niet pro-rata berekend worden? Ik kan op tien maanden toch nooit evenveel schade hebben berokkend als iemand die er meer dan zes jaar heeft gewoond? Of wordt dit niet gedaan?

bambipower
Berichten: 1034

#6 , 28 jul 2019 15:00

Nee, u staat niet geschrapt op het huurcontract, anders had je daar een document van gehad en mee moeten ondertekenen.

Jammer, zie het als een levensles. En probeer iets uit te werken met je exvriend.

De tijd dat je er gewoond hebt speelt geen rol. Ik kan op een half uur meer schade veroorzaken dan iemand op 6 jaar

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#7 , 28 jul 2019 15:18

1. U kan bij de vrederechter aanvoeren dat uit de houding van de verhuurder blijkt dat hij ermee akkoord ging dat niets meer te maken had met de huurovereenkomst.
2. Stel in ondergeschikte orde, voor het geval u veroordeeld wordt, een vordering in vrijwaring in tegen uw vriend. Dit moet schriftelijk gebeuren, een conclusie neerleggen.
3. U neemt misschien wel best een advocaat.

Lien21
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#8 , 28 jul 2019 15:49

Dag scorpioen,

Bedankt voor de reactie. Bedankt voor puntje 1.
Wat puntje 2 betreft: kan u eens wat nader verklaren wat u daarmee bedoelt? Ik heb het eens opgezocht, maar het maakt me niet echt wijzer. :-/
Ik heb reeds een advocaat gecontacteerd en heb volgende week een afspraak, maar inmiddels probeer ik natuurlijk zelf zoveel mogelijk informatie te krijgen...

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#9 , 28 jul 2019 16:10

U vordert dat uw toenmalige vriend veroordeeld wordt om alles wat u aan de verhuurder nog zou moeten betalen aan u terug te betalen.

Lien21
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#10 , 28 jul 2019 19:03

Bedankt scorpioen,

Heb ik bij zo'n vordering tot vrijwaring enige kans op slagen (en mag ik ook vragen wat dat kost als ik dat indien)? En met welke argumentatie doe ik dit dan best? (ik heb mailverkeer en een gedateerd en gehandtekend document waarin hij verklaart dat hij alle meerkost - bovenop de huurwaarborg - voor zijn rekening zou nemen maar mijn advocaat zei al dat dit geen juridische waarde heeft in het geschil met de verhuurders. Heeft dit wel juridische waarde in zo'n vordering tot vrijwaring?)

bambipower
Berichten: 1034

#11 , 28 jul 2019 23:20

Ja, daar maak je kans mee,met de documenten die je hebt van je ex.

Let wel op, je krijgt dan twee zaken.
- de zaak tussen uw verhuurder en jij/uw ex
- de zaak tussen u en uw ex

Terug naar “Huren”