Stopzetten huurcontract - wanneer begint opzegginstermijn

ellandar
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Stopzetten huurcontract - wanneer begint opzegginstermijn

#1 , 15 jul 2019 20:45

Ik wil een langlopend huurcontract stopzetten, dit begon te lopen op 15/07/2018 en ik zou nu graag een opzeg doen hiervan (wegens aankoop woning) Mijn vraag is ivm de start van de opzeggingstermijn:

Als ik nu via aangetekend schrijven mijn opzeg doe, begint de 3 maanden opzeggingstermijn dan te lopen vanaf 01/08/2019, of vanaf 15/08/2019? Op het internet vond ik terug dat de opzeggingstermijn start vanaf de eerste van de daaropvolgende maand. Maar het verhuurkantoor zegt dat dit 15/08/2019 zal zijn, omdat mijn huurcontract in het midden van de maand loopt.

Wat is de correcte redenering?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4621
Locatie: Diest

#2 , 15 jul 2019 23:14

Beste

U heeft gelijk.

'Opzegging van een huurcontract van lange duur door de huurder
De huurder kan een huurovereenkomst van lange duur op elk moment opzeggen met een opzegtermijn van drie maanden, die begint op de 1ste van de maand nadat hij de opzegging heeft gegeven. Tijdens de eerste drie jaar is daarbij ook een opzegvergoeding te betalen, van drie maanden huur (als de opzegperiode eindigt tijdens het eerste jaar), twee maanden huur (als de opzegperiode eindigt tijdens het tweede jaar) of een maand huur (als de opzegperiode eindigt tijdens het derde jaar). Het bedrag van de opzegvergoeding hangt dus niet af van de opzegdatum, maar wel van de einddatum van de opzegperiode.
Na het derde jaar is er geen opzegvergoeding meer te betalen.'


Verwijs het huurkantoor naar de huurwet.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 jul 2019 09:38

Opzeg start de eerste van de maand. U mag dan wel de laatste maand een halve maand huur betalen, aangezien u niet meer huurt tot de 15de maar slechts tot de 30ste of 31ste. De opzegvergoeding zal 2 maand zijn.

(zeker dat uw huurcontract geregistreerd is? Als dat niet het geval zou zijn zou u kunnen vertrekken zonder opzegvergoeding en zonder de volledige 3 maand opzeg te moeten doen. Zorg dat je dit weet voor je de opzegbrief verstuurd!)

Reclame

Terug naar “Huren”