Huisdieren in huurhuis mits bijzondere waarborg

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

Re: Huisdieren in huurhuis mits bijzondere waarborg

#16 , 08 jul 2019 19:51

Was mijn argument ook al onder 3#

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KJ86
Berichten: 2663

#17 , 08 jul 2019 20:25

Je kan niet discrimineren op basis van huisdieren, kandidaat expliciet weigeren omdat hij/zij huisdieren bezit, mag vanuit een wettelijk standpunt.

LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#18 , 09 jul 2019 12:13

Je kan misschien wel voorstellen de huur op voorhand te betalen? Dat vinden de meeste eigenaars wel interessant :D Dat je bijvoorbeeld twee keer per jaar 6 maand huur stort, voor de maanden die gaan komen.

Reclame

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#19 , 09 jul 2019 18:43

Omdat er hier een aantal verhuurders meelezen zou ik graag hun mening hebben over het volgende.
Bestaat er een mogelijkheid om een som geld (bv 6 maanden huur) op een geblokkeerde rekening te storten om een verhuurder aan te moedigen om mijn huisdieren toe te laten in zijn eigendom. Mijn twee katten zullen waarschijnlijk geen probleem vormen maar mijn grotere hond zeker wel. De hond is niet meteen een sloper maar ik ben ervan bewust dat er toch incidenteel schade zou kunnen ontstaan en daar wil ik mijn verantwoordelijkheid voor nemen. Ik heb geen geld tekort maar ben het moe om het te moeten doen met een krottige woning omdat er geen mogelijkheid is een mooi afgewerkte, moderne woning te huren waar mijn dieren aanvaard worden. Kopen is voor het ogenblik geen optie voor ons (is een lang en ingewikkeld verhaal).

De wet voorziet een huurwaarborg van max. 3 maanden huur, niet voldoende dus om herstellingen te bekostigen mocht dat nodig blijken. Wat zouden de gevolgen kunnen zijn als we overeenkomen om dat op te trekken tot 6 maanden huur?
Zou u als verhuurder overwegen om mij een kans te geven of vindt u het voorstel omslachtig en laat je liever een ander kandidaat intrekken die geen huisdieren heeft?
De wet voorziet een max. huurwaarborg van 3 maanden huur. Maar ik zie niet in als u vrijwillig de huurwaarborg als huurder optrekt tot 6 maanden, met akkoord van verhuurder en schriftelijke vermelding dat dit op uw verzoek gebeurt; of dit juridisch een probleem geeft. Desnoods ook een kopie bij het contract voegen van uw familiale BA verzekeringspolis. Deze polis vergoedt eveneens schade toegebracht door dieren. Dus voor verhuurder is hiermee bijna 100% zeker dat alle schade zal vergoed worden. 6 maanden huur + verzekeringspolis dan moet het al verschrikkelijk zijn.
Als verhuurder ( ben ik niet ) zou ik hier geen problemen mee hebben.

AG Insurance TOP FAMILIALE : verzekert huisdieren, gezelschapdsdieren, honden en katten … geen wilde dieren.

Dus het overwegen waard, zou ik zeggen. De verhuurder heeft zo toch een zekere garantie dat mogelijke (?) schade zal vergoed worden.

bosprocureur
Berichten: 6854

#20 , 09 jul 2019 19:32

Voor de familiale verzekering heb ik toch zowat mijn twijfels.

Zover ik meen te weten zal schade tegenover iemand waarmee u contractuele relatie heeft (huurcontract? ) zelden gedekt zijn.
Akkoord dat er dekking is als een hond plots om een of andere reden amok maakt, en bijvoorbeeld een deur kapot bijt (brrrr ) ; dat kan dan nog als een plotse gebeurtenis, een ongeluk beschouwd worden. .

Maar wat bij voortschrijdende schade, het geleidelijk doordringen van muren, houten vloeren, chape,.... met urine van al dan niet sproeiende katten (excuse my French :oops: ) ?

Voor wegnemen van bepleistering + pleisteren + behandelen (of vervangen) van de chape of houten vloeren + de nodige leegstand.... zal het ook met een half jaar huur moeilijk worden om de schade te herstellen.

Ik zou me als verhuurder liever de stress besparen.

En voordat ik van overdrijving beschuldigd word, ik heb die situatie al enkele keren zelf gezien, niet zelf als verhuurder dan.

LeenW
Berichten: 12828

#21 , 09 jul 2019 19:40

Omdat er hier een aantal verhuurders meelezen zou ik graag hun mening hebben over het volgende.
Bestaat er een mogelijkheid om een som geld (bv 6 maanden huur) op een geblokkeerde rekening te storten om een verhuurder aan te moedigen om mijn huisdieren toe te laten in zijn eigendom. Mijn twee katten zullen waarschijnlijk geen probleem vormen maar mijn grotere hond zeker wel. De hond is niet meteen een sloper maar ik ben ervan bewust dat er toch incidenteel schade zou kunnen ontstaan en daar wil ik mijn verantwoordelijkheid voor nemen. Ik heb geen geld tekort maar ben het moe om het te moeten doen met een krottige woning omdat er geen mogelijkheid is een mooi afgewerkte, moderne woning te huren waar mijn dieren aanvaard worden. Kopen is voor het ogenblik geen optie voor ons (is een lang en ingewikkeld verhaal).

De wet voorziet een huurwaarborg van max. 3 maanden huur, niet voldoende dus om herstellingen te bekostigen mocht dat nodig blijken. Wat zouden de gevolgen kunnen zijn als we overeenkomen om dat op te trekken tot 6 maanden huur?
Zou u als verhuurder overwegen om mij een kans te geven of vindt u het voorstel omslachtig en laat je liever een ander kandidaat intrekken die geen huisdieren heeft?
De wet voorziet een max. huurwaarborg van 3 maanden huur. Maar ik zie niet in als u vrijwillig de huurwaarborg als huurder optrekt tot 6 maanden, met akkoord van verhuurder en schriftelijke vermelding dat dit op uw verzoek gebeurt; of dit juridisch een probleem geeft. Desnoods ook een kopie bij het contract voegen van uw familiale BA verzekeringspolis. Deze polis vergoedt eveneens schade toegebracht door dieren. Dus voor verhuurder is hiermee bijna 100% zeker dat alle schade zal vergoed worden. 6 maanden huur + verzekeringspolis dan moet het al verschrikkelijk zijn.
Als verhuurder ( ben ik niet ) zou ik hier geen problemen mee hebben.

AG Insurance TOP FAMILIALE : verzekert huisdieren, gezelschapdsdieren, honden en katten … geen wilde dieren.

Dus het overwegen waard, zou ik zeggen. De verhuurder heeft zo toch een zekere garantie dat mogelijke (?) schade zal vergoed worden.
Dan gaan er binnenkort veel verhuurders hun huurder "spontaan" deze clausule laten tekenen hoor. De wet is er net om de huurder te beschermen, zulke achterpoortjes gaan niet werken.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#22 , 09 jul 2019 19:44

Omdat er hier een aantal verhuurders meelezen zou ik graag hun mening hebben over het volgende.
Bestaat er een mogelijkheid om een som geld (bv 6 maanden huur) op een geblokkeerde rekening te storten om een verhuurder aan te moedigen om mijn huisdieren toe te laten in zijn eigendom. Mijn twee katten zullen waarschijnlijk geen probleem vormen maar mijn grotere hond zeker wel. De hond is niet meteen een sloper maar ik ben ervan bewust dat er toch incidenteel schade zou kunnen ontstaan en daar wil ik mijn verantwoordelijkheid voor nemen. Ik heb geen geld tekort maar ben het moe om het te moeten doen met een krottige woning omdat er geen mogelijkheid is een mooi afgewerkte, moderne woning te huren waar mijn dieren aanvaard worden. Kopen is voor het ogenblik geen optie voor ons (is een lang en ingewikkeld verhaal).

De wet voorziet een huurwaarborg van max. 3 maanden huur, niet voldoende dus om herstellingen te bekostigen mocht dat nodig blijken. Wat zouden de gevolgen kunnen zijn als we overeenkomen om dat op te trekken tot 6 maanden huur?
Zou u als verhuurder overwegen om mij een kans te geven of vindt u het voorstel omslachtig en laat je liever een ander kandidaat intrekken die geen huisdieren heeft?
De wet voorziet een max. huurwaarborg van 3 maanden huur. Maar ik zie niet in als u vrijwillig de huurwaarborg als huurder optrekt tot 6 maanden, met akkoord van verhuurder en schriftelijke vermelding dat dit op uw verzoek gebeurt; of dit juridisch een probleem geeft. Desnoods ook een kopie bij het contract voegen van uw familiale BA verzekeringspolis. Deze polis vergoedt eveneens schade toegebracht door dieren. Dus voor verhuurder is hiermee bijna 100% zeker dat alle schade zal vergoed worden. 6 maanden huur + verzekeringspolis dan moet het al verschrikkelijk zijn.
Als verhuurder ( ben ik niet ) zou ik hier geen problemen mee hebben.

AG Insurance TOP FAMILIALE : verzekert huisdieren, gezelschapdsdieren, honden en katten … geen wilde dieren.

Dus het overwegen waard, zou ik zeggen. De verhuurder heeft zo toch een zekere garantie dat mogelijke (?) schade zal vergoed worden.
Dan gaan er binnenkort veel verhuurders hun huurder "spontaan" deze clausule laten tekenen hoor. De wet is er net om de huurder te beschermen, zulke achterpoortjes gaan niet werken.
Leen kan er volledig inkomen. Natuurlijk ik ga ervan uit dat de huurder het vrijwillig doet. Maar ik onderschat uw terechte opmerking niet.

Terug naar “Huren”