Kot/kamer verhuur

Lolalolalola
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Kot/kamer verhuur

#1 , 04 jul 2019 12:31

Hallo,

Waar kan ik een aangifte,melding of een controle doen/aanvragen voor een onwettig kot of kamer verhuur en wat zijn de correcte dingen die dit wel wettelijk zouden maken?
Het kot/kamer is:
-een kamer bij familie
-geen lavabo op de kamer
-niet geregistreerd
-geen aangifte bij de fiscus van inkomsten, verhuur of dergelijke ivm het kot/kamer
-geen duidelijke meterstanden of dergelijke voor nutsvoorzieningen zoals water,electriciteit. Enkel een maandelijks een bedrag op geplakt, zonder enige manier om dit te controleren of dit correct is
-geen brandverzekering voor de kamer/voor de verhuur, enkel neem ik aan voor de gehele woning
-familielid (1pers.) woont er ook, dus de student heeft geen aparte keuken, badkamer
-geen rookmelder in de kamer
-soms kan de student niet op de kamer verblijven omdat er nog andere familieleden af en toe willen logeren
-er is een zelf opgemaakt contract gehandtekend door student, verhuurder (familie), tot nu toe enkel door 1 ouder

Kan ik hier terecht met deze vraag of/en waar ik kan ik terecht? Bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#2 , 04 jul 2019 13:15

Bij de gemeente waar het pand ligt. Ze zullen controleren of de kamer voldoet aan de normen uit de Vlaamse wooncode (daarvoor komen ze langs) en of de verhuurder de nodige vergunningen heeft.
Dit kan door elke belanghebbende

Mathieu Rutten

#3 , 04 jul 2019 14:45

Heeft u er al eens over nagedacht dat onze student misschien bij familie gaat logeren tijdens studies omdat hij hierdoor geen afstanden naar huis moet afleggen. In mijn ogen is dit nog steeds niet verboden.

Vindt u dit geen inbreuk op de privacy?

Welk belang heeft u hierbij?

Thieu Rutten.

Reclame

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 04 jul 2019 16:32

Als je echt op een goedgekeurde kamer wil zitten, werk dan via de huisvestingsdienst/kotdienst van de onderwijsinstelling.

Mathieu Rutten

#5 , 04 jul 2019 16:39

Om het topic terug op de rails te plaatsen:

- bent u de student waarover het gaat?
- of gaat om een andere student?

Ik wens dat de forumleden de juiste toedracht kennen om te vermijden dat er oeverloze discussies ontstaan die niet tot een antwoord op uw vraag leiden.

Indien u de student en "klager" bent, u bent vrij om van deze mogelijkheid gebruik te maken.

Thieu Rutten
TM juridisch forum.

Terug naar “Huren”