samenhuizen

Sandrine123
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

samenhuizen

#1 , 04 jul 2019 08:58

Vorig jaar in juli zocht ik iemand om een deel van mijn woning te gebruiken. Ik zocht via de site 'Samen huizen' iemand die graag een deel van mijn woning wou huren en de keuken en de living delen. Ik deed dit omdat ik weinig thuis ben en ik actief op zoek was om een andere woning te kopen. Ik vond een kandidaat van in de vijftig jaar. Deze man was in het begin zeer vriendelijk....
Daar hij zo onaangenaam is en intimideert, probeer ik er zo weinig mogelijk te zijn. Hij houdt zich niet aan de afspraken, is zeer vuil, onderhoudt niks en betaalt altijd veel te laat. Deze maand (laatste maand) nog niet betaald. Ik wil mijn huis verkopen want heb nu een overbruggingskrediet ( ondertussen andere woning gekocht). Ik kan met hem in huis geen mensen laten komen zien. Hij weigert dit en zorgt voor een vervelende sfeer en een vuil huis. Ik schreef hem al verschillende mails met de datum van de sleuteloverhandiging. Hij moet op 19 juli de woning verlaten. Hij negeert mij volledig. Ik vertrouw hem ook niet meer in mijn huis. Hij is een expat en heeft zijn domicilie in het buitenland. Daar ik mij niet meer veilig voel en hij waarschijnlijk de woning niet zal verlaten, wil ,ik graag er met een paar vrienden naartoe gaan, de sleutel veranderen en en hem verzoeken de woning onmiddellijk te verlaten. Wat is uw mening hierover?

S

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Milo72
Berichten: 1016

#2 , 04 jul 2019 09:30

Wat staat er op papier ?
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Mathieu Rutten

#3 , 04 jul 2019 11:31

Een zeer belangrijk punt in uw voordeel is het feit dat hij niet gedomicilieerd is op uw adres. ZIe ook hier eens:

https://febecoop.be/wp-content/uploads/ ... eiding.pdf
https://www.vlaanderen.be/gemeenschappe ... oningdelen

Veel succes.

Thieu Rutten.

Reclame

Sandrine123
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#4 , 04 jul 2019 12:08

Op papier staat dat hij een deel van de woning mag gebruiken. Elke maand moet betalen en dit van 20 juli 2018 tot 20 juli 2019. Hij moest een waarborg betalen en de woning proper houden. Hij houdt zich aan geen enkele afspraak. Ik heb alle afspraken getespecteerd.

bambipower
Berichten: 1034

#5 , 04 jul 2019 12:27

Volgens mij word bij co housing, je huurder een onderhuurder. Dwz, dat je daar de wetgeving voor moet volgen. Uw huurder moet je dus een opzegging doen van min 3 maand. Als je dat niet gedaan hebt, heb je pech. En moet je dit zo snel mogelijk doen

Sandrine123
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#6 , 04 jul 2019 12:34

Hij heeft 3 maand geleden een aangetekend schrijven en mail gekregen dus alles Is in orde. Bedankt voor jullie reacties.

bosprocureur
Berichten: 6858

#7 , 04 jul 2019 18:15

Volgens mij word bij co housing, je huurder een onderhuurder. Dwz, dat je daar de wetgeving voor moet volgen. Uw huurder moet je dus een opzegging doen van min 3 maand. Als je dat niet gedaan hebt, heb je pech. En moet je dit zo snel mogelijk doen
Als ik TS goed begrijp, is (was) hijzelf eigenaar; er kan dus moeilijk sprake zijn van onderhuur.

En als er verder in het huurcontract niets voorzien is, zijn die drie maand opzeg m.i. ook niet nodig (hij is niet gedomicilieerd, en heeft een contract waarbij hij een deel van het huis mag "gebruiken" ). Voor zover toch nodig heeft hij wel een aangetekende opzeg gekregen, en is daarenboven het contract afgesloten met een einddatum van 20 juli 2019.

Sandrine123
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#8 , 04 jul 2019 23:42

Bedankt.

Franciscus
Berichten: 38602

#9 , 05 jul 2019 00:05

Probleem blijft hoe gaat u hem buiten krijgen na 20 juli?
Bezetting ten bede?
Als hij daar niet (meer) is op 20 juli zou u ervan uit kunnen gaan dat hij weg is en de sloten wijzigen.

Sandrine123
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#10 , 05 jul 2019 17:24

Nu antwoordde hij toch nog dat hij niet betaalt tot het einde en dan zal uitrekenen hoeveel dagen hij er was. Hij zou misschien vroeger weg gaan. Hij zou het aantal dagen betalen bij de sleutel overhandiging.
Niet dus...

Sandrine123
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#11 , 05 jul 2019 17:26

Nu heb ik wel op papier dat hij zich niet houdt aan de afspraken. Misschien moet ik maandag het huit gaan opruimen en heel aanwezig zijn met sterke mannen om te helpen...

bosprocureur
Berichten: 6858

#12 , 05 jul 2019 19:16

Bang ? houd het noodnummer 112 bij de hand. Zelf met sterke mannen werken, zoals u het noemt, kan verkeerd aflopen.

Terug naar “Huren”