Conflict

Burgemeester
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

Conflict

#1 , 03 jul 2019 16:01

Hey iedereen, even de situatie schetsen.

Ik heb een contract van 3 jaar opgezegd in het 3de jaar, hierdoor ben ik er mij van bewust dat ik 1 maand boete moet betalen.
Nu over de huurwaarborg...

Een maand voor de plaatsbeschrijving is de verhuurder samen met iemand van het immokantoor (ze kennen elkaar heel goed) eens komen kijken ivm huurschade. Dit was nog geen officiele plaatsbeschrijving. Tijdens dat bezoek is er vastgesteld door hun da er een houten kast sporen van urine van de hond bevat, dat er overal sporen van nicotine zijn, dat er een klein mini gat is in de rolluik & dat er buxussen missen.Ik ben met alles akkoord gegaan behalve de nicotine. Er volgde een mail met de aangehaalde punten en de kostprijs om alles te laten herstellen. Ivm de buxussen werd mij in de mail verteld dat de huisbazin iets anders wil planten ipv buxussen. De buxusplanten die ik had waren behandeld door mij tegen de buxusmot, maar toch kapot gegaan. Over de nicotinesporen vraagt ze 4 potten van het merk levi's (183 euro) voor 1 laag aan te brengen. 4 potten dat komt overeen met 380-420 m2 aan muur terwijl de benedenverdieping rond de 120m2 zit aan muur. Voor de kast vroeg ze 450 euro om te laten opschuren. Nu ben ik van het principe, potje breken is potje betalen! Ik ben met alles akkoord behalve de nicotine dus heb ik zelf de kast laten opschuren & heb ik zelf enkele potten verf gehaald en de gelijkvloers waar er eventueel discussie over kan zijn zelf geverfd. Aangezien dat er sporen waren van het verven heb ik alles in 2 en sommige muurdelen in 3 lagen gedaan.

De huisbazin had ook een clausule in het huurcontract laten zetten met de eis dat we het contract van bulex overnemen om de boiler te ontkalken. Dit zou ons 190 euro gekost hebben per jaar. Nu hadden wij geen enkele brief, papier of telefoon ontvangen en daarom werd het contract van bulex door hun geschorst.
Ook had ik namelijk voor ik uit het huis ging, de boiler laten ontkalken. Dus ik ben aan mijn verplichting gekomen om 1x om de 2 jaar de boiler te laten ontkalken. Ik had gevraagd aan de huurdersbond of er nog enige soort van kost naar mij kan komen omdat het niet via bulex is gebeurd. Zij hebben mij verteld dat ik de verplichting ben nagekomen om de boiler te ontkalken, dus dat ik mij verder geen zorgen moet maken.

Tijd voor de objectieve, tegensprekelijke plaatsbeschrijving!
Niet dus,

De vriendin van de huisbazin (immokantoor) kwam de plaatsbeschrijving doen. Bij mijn vraag waar de huisbazin is antwoordt ze dat ''ze op die manier niet werken''. Ze is rondgegaan en heeft heel snel de 4 punten opnieuw aangehaald en op papier gezet.Met de kast was ze niet akkoord (zonder de huisbaas te horen) want die moest professioneel behandeld worden volgens haar. Nu wouden wij daar op zetten dat we niet akkoord zijn met de kast, want die was behandeld. Dat mocht niet! Wij mochten geen enkele opmerking schrijven op het papier, anders kon ze de sleutel niet aanvaarden en moesten we een maand blijven verder huren. Nu had ze uiteindelijk de sleutel toch aanvaard.

Vandaag krijg ik een mail met de volgende kosten

''Overal nicotinesporen die u initieel zelf opnieuw wit zou schilderen maar niet gebeurd is'' - 4x 183 euro = 732 voor levisverf waarbij één laag volstaat."
''Beschadigde stof gordijn kleine scheur'' = 732 euro"
"Vetvlekken op zwart keukenblad" = kostprijs niet gekend voor aangepaste producten"
"De buxussen die niet behandeld werden tegen de buxusmot haagje 2m + 1 grote buxusbol + 4 buxusbollen in bakken = 470 euro"
"Het jaarlijks contract met bulex werd niet betaald en stond degelijk in uw contract" = 190x2 = 380 euro"
"800 euro boete contract opzeggen laatste jaar''

= 3114 euro. Alstublieft (waarborg bedraagt 1600 euro)

De mail wordt geëindigd met

"De volgende stap is een verzoekschrift neerleggen bij de vrederechter die een deskundige zal aanstellen om de schade te bepalen waarbij de kosten hoger zullen oplopen dan bovenvermelde schade eis."

"Wij sturen deze mail onder voorbehoud van recht en zonder enige nadelige erkentenis te doen"

Ik ben ten einde raad! Ivm de buxussen en rol gordijn ga ik er niet uitkunnen. Heb er namelijk zelfs geen probleem mee om dat van mijn waarborg te laten. Die beschadigingen zijn er dus ik heb geen probleem om dat te betalen. Ivm de verf ben ik helemaal niet akkoord.Trouwens als je de verf opzoekt kom je al meteen op een promotie die 113 kost ipv 183 euro. Ivm de bulex denk ik dat ik ook in mijn recht ben?

Ik heb voor ik eruit ging, van het hele huis fotos en videos genomen die ik hier ook eventueel kan zetten. Daarop is te zien dat alles piekfijn in orde is behalve de buxussen en de rolluik.

Het is een hele boterham om te lezen, maar ik hoop dat er mij iemand kan helpen met advies. Mijn excuses voor de moeite

Alvast enorm bedankt! Met vriendelijke groetjes

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#2 , 03 jul 2019 17:05

Tjah, ik zou niet lang twijfelen en een verzoeningspoging bij het vredegerecht aanvragen. Kost u niets en de meeste huisbazen gokken er op dat je dat niet durft.

Burgemeester
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 jul 2019 12:12

Bedankt! Ben aan het wachten op juridisch advies en meningen van hier om dan de volgende stappen te nemen. Kunnen ze de schadevergoeding eisen van bv de bulex?

Ik heb geen probleem om voor huurschade te betalen, maar voor dingen die ze erbij lappen wil ik hun geen cent gunnen.

Reclame

Etak
Berichten: 110
Juridisch actief: Nee

#4 , 04 jul 2019 15:16

Ben je al eens ten rade gegaan bij de huurdersbond en je verplichten om ergens je bulex te reinigen op hun voorwaarde, lijkt me sterk, als er niets werd ondertekend, zolang je officieel een reinigingsattest kan voorleggen van een erkende firma, lijkt dit me straf, dus, ga eerst ten rade bij de huurdersbond!

Burgemeester
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#5 , 04 jul 2019 16:01

Ik heb de buxussen zelf behandeld en niet door een firma.

Even een update... het huis staat plots te koop!
Kunnen ze dan nog meestappen in een rechtzaak?

Allemaal heel vreemd

LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#6 , 04 jul 2019 16:36

dat het huis te koop staat doet er eigenlijk niet toe. Je hebt een geschil tussen twee partijen (huurder en verhuurder) en de vrederechter kan hier in bemiddelen (gratis) via de verzoeningspoging. Misschien dan inderdaad echt niet te lang wachten om met de griffie contact op te nemen, als de rechter een huisbezoek wil afleggen dan kan het nog...

Blaatpraat
Berichten: 3793

#7 , 04 jul 2019 19:57

''Overal nicotinesporen die u initieel zelf opnieuw wit zou schilderen maar niet gebeurd is'' - 4x 183 euro = 732 voor levisverf waarbij één laag volstaat."
=> Dit gaan ze nooit krijgen, zeker niet als u zelf geschilderd heeft.

''Beschadigde stof gordijn kleine scheur'' = 732 euro"
=> Ook een overdreven bedrag. Een vrederechter gaat nooit 732 euro goedkeuren voor wat draad, een naald en 15 minuten werk.

"Vetvlekken op zwart keukenblad" = kostprijs niet gekend voor aangepaste producten"
=> Hoeveel kost een busje vetreiniger? 10 euro voor een degelijk merk?

"De buxussen die niet behandeld werden tegen de buxusmot haagje 2m + 1 grote buxusbol + 4 buxusbollen in bakken = 470 euro"
=> Heb je het aankoopbewijs nog van de buxusmot-middelen?
Ook hier is 470 euro overdreven, nieuwe buxus (waar ze geen recht op hebben) zou misschien 100 euro kosten.

"Het jaarlijks contract met bulex werd niet betaald en stond degelijk in uw contract" = 190x2 = 380 euro"
=> Kunnen ze ook niet eisen, wegens voldaan aan de wettelijke verplichting

"800 euro boete contract opzeggen laatste jaar''
=> Staat er letterlijk "boete" in? Enkel een rechter kan een boete geven (en dit woord wekt dan ook een allergie op).
Maar hier hebben ze wel recht op... Meer zelfs: ze zouden de volledige resterende huurperiode kunnen eisen...

U heeft de uittredende plaatsbeschrijving gewoon ondertekend?

1 iets: ga morgen direct naar de griffie van de vrederechter en start een verzoening op!
Nadien kun je nog altijd omvormen naar een gerechtelijke procedure als deze geen soelaas zou brengen.

Burgemeester
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#8 , 04 jul 2019 20:03

''Overal nicotinesporen die u initieel zelf opnieuw wit zou schilderen maar niet gebeurd is'' - 4x 183 euro = 732 voor levisverf waarbij één laag volstaat."
=> Dit gaan ze nooit krijgen, zeker niet als u zelf geschilderd heeft.

''Beschadigde stof gordijn kleine scheur'' = 732 euro"
=> Ook een overdreven bedrag. Een vrederechter gaat nooit 732 euro goedkeuren voor wat draad, een naald en 15 minuten werk.

"Vetvlekken op zwart keukenblad" = kostprijs niet gekend voor aangepaste producten"
=> Hoeveel kost een busje vetreiniger? 10 euro voor een degelijk merk?

"De buxussen die niet behandeld werden tegen de buxusmot haagje 2m + 1 grote buxusbol + 4 buxusbollen in bakken = 470 euro"
=> Heb je het aankoopbewijs nog van de buxusmot-middelen?
Ook hier is 470 euro overdreven, nieuwe buxus (waar ze geen recht op hebben) zou misschien 100 euro kosten.

"Het jaarlijks contract met bulex werd niet betaald en stond degelijk in uw contract" = 190x2 = 380 euro"
=> Kunnen ze ook niet eisen, wegens voldaan aan de wettelijke verplichting

"800 euro boete contract opzeggen laatste jaar''
=> Staat er letterlijk "boete" in? Enkel een rechter kan een boete geven (en dit woord wekt dan ook een allergie op).
Maar hier hebben ze wel recht op... Meer zelfs: ze zouden de volledige resterende huurperiode kunnen eisen...

U heeft de uittredende plaatsbeschrijving gewoon ondertekend?

1 iets: ga morgen direct naar de griffie van de vrederechter en start een verzoening op!
Nadien kun je nog altijd omvormen naar een gerechtelijke procedure als deze geen soelaas zou brengen.
Heel erg bedankt voor de reactie! Dus als ik het goed begrijp kunnen ze van alles wat ze eisen bijna niets krijgen?
Ik ben van plan om eerst een mail te sturen met mijn tegenvoorstel, en als ze dat niet aanvaarden dan ga ik daar meteen rekening van maken.
Ik heb de uittredende plaatsbeschrijving getekend voor ontvangst maar niet voor akkoord, anders kwam er nog eens een antieken kast behandelen bij van 450 euro die ik zelf al behandeld had!

Bent u zo zeker dat ze geen recht hebben op nieuwe buxussen? Ik heb natuurlijk al die bewijsjes van het product niet bijgehouden. Wel heb ik een betaling van aveve centrum, waar ik het product heb gehaald samen met nog andere spulletjes.

Groetjes

Burgemeester
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#9 , 06 jul 2019 14:18

Ik ben van plan om een tegenvoorstel in te dienen. Bij niet akkoord is de volgende stap vrederechter

waarborg 1600 -
1 maand schadevergoeding (800)
Scheur in rolluik (732)
1 grote buxus bol 50 cm (€ 12,95)
4 kleintjes (€ 6,95 x 4 = 27,8 )
Buxus haag voor 4m ( € 2,75 x 20 = 55)

= 1627,75 euro

Dat zijn prijzen die ik zelf opgezocht heb. Bij niet akkoord zal het inderdaad vrederechter worden.
Ik denk dat ik meer dan redelijk ben en hopelijk kan ik het hiermee afsluiten. Jammer genoeg vrees ik er een beetje voor.
Is het verstandig om dit door te sturen of zou ik beter meteen een verzoekschrift indienen?

mbbs1024
Berichten: 474

#10 , 06 jul 2019 15:52

Stuur geen mail, maar wel een aangetekende brief, en nog eens een kopie met de gewone post.
Een aangetekende brief is een officiëel stuk dat door de rechtbank erkend wordt.

Franciscus
Berichten: 38592

#11 , 06 jul 2019 21:07

Buxus bij mijn dochter stonden die ook - allemaal behandeld allemaal op één klein stukje opgegeten door buxusmot.
Wij hadden ook een bol staan geërft enkele jaren geleden en huur geplant ook behandeld en ook kapot gegaan.

Ik heb hier al eens geschreven een soortgelijke eis werd quasi volledig door de vrederechter van tafel geveegd. Er is wel een deskundige aangesteld - die schatte de volledig nieuwe eiken deur die volgens de eigenaar moest vervangen worden op Bf 20 ( kras opvullen).
De rest van zijn eisen een nieuwe vloerbekleding ( was van huurder) nieuwe kast in badkamer (was van huurder). Schade aan behangpapier ( was van huurder). Appartement was 9 jaar ervoor door oorspronkelijke eigenaar opgeleverd zonder enig schilderwerk.

Terug naar “Huren”