Conflict verhuurder - huurder

Soren
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

Conflict verhuurder - huurder

#1 , 03 jul 2019 11:52

Goedemiddag,


Iemand in mijn directe omgeving heeft een uit de hand lopend conflict met zijn ex-verhuurder. Het probleem stelt zich als volgt:

De personen in kwestie huurden al reeds 3 jaar van de verhuurder. Zij hebben een jaar geleden de huurdersbond gecontacteerd wegens vocht/schimmelvorming op de muren in een van de slaapkamers. De verhuurder wou hier niets mee doen, tot hij na lang aandringen enkele aannemers liet komen, waarvan 1 expert vermeld had dat als hij dit niet snel repareerde, het huis onbewoonbaar verklaard zal worden (vocht/schimmelprobleem dus ernstig uitgelopen lijkt mij).

Ergens tussen maart & mei kwam de verhuurder melden dat ze uit het huis moesten, daar hij het huis wou verkopen. Dit is niet aangekondigd met een aangetekende zending. de huurder heeft gezocht en gevonden, verhuis was vorige week. Omdat er nog 1x overenweer moest gegaan worden, werd aan de verhuurder gevraagd of dit de dag erna (maandag) nog kon. Dat was niet mogelijk.

Toen we er uiteindelijk aankwamen zagen we de huisbaas aan de oprit met de buurman praten, de garagepoort stond een aanzienlijk stuk open. (zeker geweten dat die bij het verlaten van het pand dicht was gedaan), toen we uitstapten was de verhuurder al reeds weg en de poort was dichtgedaan. Wederom, niet aangekondigd dat hij ging langskomen of binnenging.. (huisvredebreuk?)

Toen de huurder hem hier mee confronteerde in een bericht (verhuurder weigerde terug te komen, woont om de hoek) gingen ze "nog bloeden als ze niet stopten met hem te beschuldigen". we waren met 5 mensen die gezien hadden dat de poort openstond.

De huurdersbond heeft aangegeven niets te kunnen doen, en nu moeten ze 1.5 maand huishuur betalen..


De mensen zijn nu radeloos, is het aangewezen om een advocaat in te schakelen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 03 jul 2019 12:24


De huurdersbond heeft aangegeven niets te kunnen doen, en nu moeten ze 1.5 maand huishuur betalen..
Welk type huurovereenkomst? Korte of lange duur?
Wanneer begonnen? Stond er een einddatum in deze huurovereenkomst?
Verkoop;van een huis is GEEN geldige reden voor opzegging..
Hebben ze van de verhuurder een aangetekende opzegbrief ontvangen?
Hebben ze zelf aangetekend hun opzeg gegeven?

Soren
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 jul 2019 12:54

Huurcontract was 3 jaar, ingegaan op 16/12/2016 en zou eindigen op 16/12/2019.
De kennisgeving van opzeg was niet door middel van een aangetekend schrijven.
Zij hebben onwetend ook geen opzegging gedaan. Ze kwamen achteraf (na vragen bij mij) te weten dat in dit geval de huurder het recht heeft op 6 maanden mits kennisgeving van verkoop van het huurhuis.

Omdat ze niet op 30/06 alles buiten konden krijgen en er nog 1 kamertje moest geschilderd worden, moesten ze na lange discussie de sleutel tenlaatste deze ochtend 8u30 afgeven. De verhuurder eist nu 1.5 maand huur.

Dan heb ik het nog niet over huisvredebreuk & bedreigen ( citeer: " ge zult nog bloeien als ge nog lang blijft discussiëren") gehad.. daar heb ik al voor aangegeven dat ze ermee naar de politie moeten stappen.

Reclame

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#4 , 03 jul 2019 17:06

als ik het goed begrijp hebben dus noch de huurders, noch de verhuurders een opzegbrief verstuurd?

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 03 jul 2019 17:40

Je bent dus eigenlijk op vrije wil vertrokken zonder uw opzeg te geven. Dan blijft de huur gewoon doorlopen.

Soren
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#6 , 05 jul 2019 14:31

De huurders wisten niet beter, ze voelden zich geintimideerd door het feit dat hij wou dat ze er weg gingen. de verhuurder heeft dus inderdaad ook geen opzegbrief gezonden, huurders ook niet.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#7 , 05 jul 2019 21:35

De huurders zijn dus met de "noorderwind" vertrokken. En dat mag niet.
Ze hadden de wettelijke opzegtermijn moeten respecteren.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

KJ86
Berichten: 2662

#8 , 06 jul 2019 20:59

1 expert vermeld had dat als hij dit niet snel repareerde, het huis onbewoonbaar verklaard zal worden (vocht/schimmelprobleem dus ernstig uitgelopen lijkt mij)
Interessant weetje, een huis kan niet onbewoonbaar of ongeschikt zijn door schimmel en vocht. De hoogste quotatie die toegekend wordt aan dat soort problemen bedraagt 9 punten. Je moet er 15 hebben om ongeschikt voor bewoning te zijn.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 07 jul 2019 09:32


Ergens tussen maart & mei kwam de verhuurder melden dat ze uit het huis moesten, daar hij het huis wou verkopen. Dit is niet aangekondigd met een aangetekende zending.
Blijkbaar hebben de eigenaars ook geen aangetekende opzeg gegeven. De oorzaak ligt dus eigenlijk bij beide partijen


Terug naar “Huren”