Aanpassingen contract (rek.nr, huurprijs, etc.)

JPVerschelde
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Aanpassingen contract (rek.nr, huurprijs, etc.)

#1 , 25 jun 2019 13:02

Beste

De verhuurder vraagt om in de toekomst de huur te storten op een ander rekeningnummer (dit over enkele dagen al). Die meldt dat via sms.

Enkele vragen:

1) Kan een verhuurder mij over dit soort aanpassingen (rekeningnummer, contactgegevens, indexering) via sms informeren? Of moet dit sowieso via aangetekend schrijven?
2) Het telefoonnummer waarmee de sms werd verstuurd is niet dat wat in het contract staat? Mag dit?

Alvast bedankt.

JP

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Didymus
Berichten: 2061

#2 , 25 jun 2019 13:15

Aangezien de verhuurder zich op geen enkele manier identificeert lijkt het mij zelfs aan te raden om hier zeker niet zomaar op in te gaan zonder expliciete bevestiging van de verhuurder in persoon. Eender wie kan zich op deze manier voordoen als uw verhuurder via SMS om u geld afhandig te maken of de verhuurder een hak te zetten.

U kan gerust antwoorden dat u om bovenstaande reden onder geen beding kunt ingaan op het verzoek.
"sowieso" schrijf je zo.

JPVerschelde
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 jun 2019 13:44

Aangezien de zelfverklaarde verhuurder zich op geen enkele manier identificeert lijkt het mij zelfs aan te raden om hier zeker niet zomaar op in te gaan zonder expliciete bevestiging van de verhuurder in persoon. Eender wie kan zich op deze manier voordoen als uw verhuurder via SMS om u geld afhandig te maken of de verhuurder een hak te zetten.

U kan gerust antwoorden dat u om bovenstaande reden onder geen beding kunt ingaan op het verzoek.
Bedankt voor de reactie.

Kan ik eisen dat ik dit enkel na een aangetekend schrijven zal doen? Of mag de verhuurder dit vragen via het gekende e-mailadres of telefoonnummer?

Reclame

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#4 , 25 jun 2019 13:52

U mag natuurlijk eisen wat u wil, maar daarvoor hoeft het zo nog niet te gebeuren.

Als blijkt dat u voorafgaand prima op andere manieren hebt gecommuniceerd, is het niet redelijk om plotseling een aangetekend schrijven te eisen. Er is geen enkele verplichting om een kennisgeving per aangetekende brief te doen. Vaak wordt dit gedaan vanuit bewijsrechtelijk aspect, maar dat is hier niet aan de orde. Het is natuurlijk altijd aangewezen dat dit op een duurzame manier gebeurt: per brief, mail of SMS - dat u in geval van problemen kan aantonen dat u wel degelijk bevrijdend betaald hebt op het door de verhuurder opgegeven rekeningnummer.

Het spreekt voor zich dat uw verhuurder van telefoonnummer kan veranderen - het is niet zo dat het telefoonnummer opgenomen in het contract 'het enige telefoonnummer' is dat gebruikt mag worden door de verhuurder. Natuurlijk kan u t.a.v. berichten van een ander nummer argwanend zijn, maar als de persoon in kwestie op een redelijk wijze kenbaar maakt dat hij effectief de verhuurder is, zie ik geen reden om moeilijk te doen.

Voor een indexering gelden andere regels, dus dit hoort niet tot uw categorie 'dit soort aanpassingen'. Aanpassingen van contactgegevens of een rekeningnummer zijn geen fundamentele aanpassingen aan de overeenkomst waarbij de onderlinge verhouding of verbintenissen veranderd worden - bij een indexering is dit wel het geval.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

Mathieu Rutten

#5 , 25 jun 2019 13:56

Als aanvulling, sorry Ghentiaan, raad ik u aan om u in eerste plaats te vergewissen dat de verhuurder en de SMS'er één en dezelfde persoon zijn. Zo vermijdt u achteraf allerlei misverstanden. U kan uiteraard ook contact opnemen met uw bank en vragen of de rekening waar u altijd op heeft gestort, is afgesloten. Is dit niet het geval, dan kan u de huur nog op deze rekening storten tot u zekerheid heeft dat u op de juiste rekening de huur stort. U mag onder geen enkel beding de betaling van u huur zomaar opschorten.

jefke007
Berichten: 1815

#6 , 25 jun 2019 14:54

Gewoon eens naar het eerst gekende nummer bellen en vragen of die sms wel van hem afkomstig is, kan al veel miserie voor beide partijen vermijden

JPVerschelde
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#7 , 25 jun 2019 15:05

Gewoon eens naar het eerst gekende nummer bellen en vragen of die sms wel van hem afkomstig is, kan al veel miserie voor beide partijen vermijden
Verhuurder is van buitenlandse afkomst, spreekt geen Nederlands en heb ik nog niet eerder gehoord of gezien. Niet evident dus. ;)


Bedankt voor de reacties allemaal!

jefke007
Berichten: 1815

#8 , 25 jun 2019 15:08

Gewoon eens naar het eerst gekende nummer bellen en vragen of die sms wel van hem afkomstig is, kan al veel miserie voor beide partijen vermijden
Verhuurder is van buitenlandse afkomst, spreekt geen Nederlands en heb ik nog niet eerder gehoord of gezien. Niet evident dus. ;)


Bedankt voor de reacties allemaal!
dan moet je 1000 maal extra opletten als je die nog nooit gehoord of gezien hebt

is het een tel nr uit Nigeria of zo ?

Terug naar “Huren”