interne nota politie opvragen

jean.valmont
Topic Starter
Berichten: 99
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

interne nota politie opvragen

#1 , 25 jun 2019 10:45

Hallo

Ik heb een situatie gehad met een huurder.

Deze heeft 's nachts een tv naar beneden gesmeten op de openbare weg (van het tweede verdiep). Er waren geen gekwetsten of schade aan derden.

De huurder beneden had de poltie gebeld en de brandweer was ook langsgeweest.

Toen ik met de politie belde wisten ze mij te vertellen dat er geen pv was opgesteld. Enkel een interne nota, maar deze kon ik niet krijgen van hen.

Is dit correct? Kan ik ergens anders een verslag ( van brandweer) of iets dergelijks krijgen?

Mvg
Jean

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#2 , 25 jun 2019 10:46

Daar hebt u in feite geen zaken mee (tenzij die tv van u was), u bent in dit verhaal een buitenstaander.

jean.valmont
Topic Starter
Berichten: 99
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 25 jun 2019 10:57

Ik ben toch eigenaar?

Die huurder heeft psychische problemen en ik had graag deze zien verhuizen of eruit laten zetten. Hij staat onder voorlopig bewind. Als ie zijn pillen niet pakt, wordt ie agressief.

Om die reden had ik graag een verslag of iets dergelijks gehad. De andere huurders hebben er ook schrik van.

Is er iets anders dat ik kan doen? Ik had graag wat bewijs gehad van zijn daden/kuren.

Reclame

LeenW
Berichten: 12828

#4 , 25 jun 2019 11:11

Dat snap ik, maar dit is iets tussen uw huurder en de Staat. Uw eigendom is niet beschadigd geraakt, dus u bent geen betrokken partij en politie mag u hier niets van geven. Uw huurder heeft recht op bescherming van zijn gegevens tov u.

B.Debuck
Berichten: 335
Juridisch actief: Nee

#5 , 25 jun 2019 11:17

Zelfs al was er een pv en kreeg u hiervan een afschrift te pakken kunt u hier nog altijd bitter weinig mee doen.

Het dwingende huurrecht voorziet geen opzegmogelijkheden wegens deze redenen. Het enige dat u kunt doen is een aangetekende brief sturen aan de burgemeester en melden dat deze bewoner zorgt voor een permanente onveiligheid en dat hij niet capabel is om voor zichzelf te zorgen. De burgemeester zal dan opdracht geven aan een politiecommissaris en eventueel een arts om de toestand te onderzoeken.

Een gedwongen collocatie behoord tot de mogelijkheden wanneer er onmiddellijk gevaar is voor derden of voor de persoon zelf, dit kan ook een optie zijn.

Mathieu Rutten

#6 , 25 jun 2019 11:23

Zoals Leen en Debuck terecht stellen is dit een aangelegenheid tussen de huurder en de politie. U bent hierin geen betrokken partij.

Toch kan ik begrip opbrengen voor uw situatie. Ik raad u dan ook aan om in eerste instantie contact op te nemen met de Voorlopig Bewindvoerder, die rechtmatig namens uw huurder optreedt. Hij heeft er immers alle belang bij dat zijn "beschermde persoon" onderdak heeft. Verder is het misschien opportuun dat u contact opneemt met de sociale dienst van uw plaatselijk O.C.M.W. of een CAW. Zij hebben tenslotte meer ervaring met dit soort situaties.

Veel succes.

Groetjes,

Thieu Rutten
(pensioen- en ervarings)deskundige.

Franciscus
Berichten: 38596

#7 , 25 jun 2019 12:26

Als het op de openbare weg was moet er op zijn minst een melding gemaakt zijn. Wat u een interne nota zal noemen.
Enkel de betrokken partijen kunnen daar de nummer van krijgen.
Via uw advocaat kan u dat aan parket vragen. Krijgen hangt ervan af.
De goede antwoorden staan hierboven.

jean.valmont
Topic Starter
Berichten: 99
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 25 jun 2019 15:39

Dank allemaal voor jullie antwoord.

Ik heb al van in het begin ambras met die advocaat. Hij wou eerst de plaatsbeschrijving niet ondertekenen. Dit werd uiteindelijk te laat ingediend en dit is dan de fout van de verhuurder!.

Op mijn vele e-mails die ik die advocaat al heb gestuurd heeft hij nog geen enkele keer geantwoord. Als ik bel is het meestal een antwoordapparaat en ik heb nogmaal één keer gehad dat er werd afgenomen en dat was door de secretaresse en deze wist mij te vertellen dat ze er niets kon aan doen. Dat was het dan, tot zover met die voorlopige bewindvoerder. Wat voor iemand dat is, dat weet ik ook niet. Misschien is ie ook psychisch gestoord.

Hij heeft bij de verhuis de (pas nieuw gelegde) vloer beschadigd met een of andere vloeistof. Welke, dat weet ik niet, maar ik krijg het niet uit de keramische vloer. Hij zegt dat hij het niet geweest is, maar een kwartier later heeft hij het wel proberen op te kuisen. De vlekken blijven erop. Wanneer ik hem er op aan spreek, zegt hij dat het niet van hem is.

Verder heeft hij blijkbaar bij de verhuis in januari (winter) op zijn sandalen en korte broek een frigo over het asfalt van de ene kant van de straat naar de andere kant vertrokken. Het is dus zo'n artiest. Wat ie binnen heeft uitgespookt, dat weet ik nog niet en vrees het ergste. Ik heb ook geen zin om erbij langs te gaan, want als ie een kuurke krijgt, kan ik zo'n een mes in mijn hals krijgen. Verder heb ik het hem verhuurd als alleenstaande en blijkbaar woont er nu zijn vriendin bij. Deze heeft ze ook niet allemaal op een rijtje, soort zoekt soort.

De persoon van het immo kantoor zegt dat ik tegen die beschadigingen aan die vloer niets kan doen aangezien de hal gemeenschappelijk is en ik niet kan aantonen dat hij het heeft gedaan.

Wat kan ik nu nog zoal doen tegen die beschadigingen en die advocaat?

mvg

Mathieu Rutten

#9 , 25 jun 2019 15:46

Een voorlopig bewindvoerder wordt aangesteld door de Vrederechter en legt verantwoording af aan de Vrederechter....Misschien eens contact opnemen met de griffie van het Vredegerecht en daar "raad gaan vragen"......

jean.valmont
Topic Starter
Berichten: 99
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#10 , 25 jun 2019 15:58

De advocaat is uit Tienen en de huurder woont in het gentse. Welk vredegerecht is dit? Dat van regio Tienen.

Zo ja, dien ik daar dan naartoe te gaan? ( Is wel wat ver.)Of kan ik op een andere manier contact opnemen?

Mathieu Rutten

#11 , 25 jun 2019 16:00

Je kan je licht gaan opsteken bij de griffie van het Vredegerecht in jouw buurt. De griffie zal u zeker de nodige informatie kunnen geven en hoe dit probleem het best aanpakt.

Franciscus
Berichten: 38596

#12 , 25 jun 2019 17:17

Huurcontract is van omgeving Gent...dus ook vrederechter van daar.
Raar maar kan dat advocaat van omgeving Tienen is... Kan zijn dat zijn cliënteel ook van die kanten is (geweest)

Mathieu Rutten

#13 , 25 jun 2019 17:23

Ja Franciscus, daar dacht ik ook onmiddellijk aan.

jean.valmont
Topic Starter
Berichten: 99
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#14 , 25 jun 2019 17:49

De huurder is een waal, geboren in Tirlemont (Tienen). Hij is perfect tweetalig.

Tja, ik heb er verder niet naar gevraagd hoe het komt dat zijn advocaat van Tienen was aangezien hij in Wallonie woonde. Ik weet niet meer precies waar, Waarschijnlijk langs de franstalige kant van de taalgrens.

Het immokantoor zorgde voor alles. Zijn broer woont hier wel in de buurt vandaar dat hij hier kwam wonen.

Terug naar “Huren”