3-6-9 Contract: Einde huuropzeg niet op de 31?

jdw1990
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

3-6-9 Contract: Einde huuropzeg niet op de 31?

#1 , 22 jun 2019 15:03

- type van het huurcontract ( mondeling, bepaalde duur, 3-6-9, handelshuur, ...);
3-6-9 contract, appartement

- ingangsdatum contract;
maandag 4 december 2017

- werd het contract geregistreerd;
Ja

- heeft er reeds uitvoerige communicatie plaatsgevonden met de tegenpartij en wat was daarvan het resultaat?
Nee


Ik zou graag mijn huurcontract opzeggen om te eindigen op donderdag 5 december en zo in te huizen op vrijdag 6 december in mijn nieuwe appartement.
Is het mogelijk om de huuropzeg te versturen in augustus zodat de huuropzegperiode start op 1 september en eindigt op 31 november maar dan nog 6 extra dagen in december er blijf wonen? Ik kan hier weinig informatie over vinden. Mijn contract spreekt ook enkel voor een startdatum van de huuropzeg maar nooit over een einddatum.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6853

#2 , 22 jun 2019 15:33

Het eenvoudigste zal zijn om uw opzeg te geven, aflopend op 31 december; dan moet u nog één maand vergoeding betalen (opzeg eindigt in het derde jaar), en hebt u rustig, heel rustig, de tijd om te verhuizen.

Anders moet u op 1 december weg zijn, en TWEE maand vergoeding betalen wegens einde opzeg in het tweede jaar.

U kan natuurlijk vragen om nog één week te betalen, maar of dat interessant is voor U is maar de vraag. Voor de verhuurder zeker niet.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 22 jun 2019 16:31

Een huurhuis of appartement is geen beenhouwerij, waar je per gewicht kan bestellen. Je zal per volle maand moeten huren en uiteraard betalen, tenzij je minnelijk met de verhuurder kan overeenkomen.

Reclame

jdw1990
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 22 jun 2019 22:36

Ok, dan zal het waarschijnlijk een maand later opzeggen zijn.

@mava105 Als huren dan toch per volle maand is, geldt het dan niet dat de intrede van 4 december gelijk wordt gesteld aan 1 december (en bijgevolg bij een opzeg die eindigt op 31 november, al in het 3de jaar val)?

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#5 , 22 jun 2019 22:51

" -type van het huurcontract ( mondeling, bepaalde duur, 3-6-9, handelshuur, ...);
3-6-9 contract, appartement
-werd het contract geregistreerd;
Ja"


Hoe doe je dat, een mondeling contract registreren?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

jdw1990
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 22 jun 2019 22:58

@asperger, Dat zijn de opties die daar gekozen kunnen worden aldus het gepinde topic in dit forum. Zal het even wijzigen zodat het duidelijker is :)

Kan het bericht niet meer wijzigen...

Blaatpraat
Berichten: 3793

#7 , 24 jun 2019 08:26

Even de vraag stellen:
Wat als het nu inderdaad mogelijk zou zijn om uw contract op te zeggen tegen 5 december.
Hoe zou je het dan oplossen dat u ten laatste op 5 december uw woonst moet verlaten hebben, maar pas op 6 december uw nieuwe woonst kunt betrekken?

Maar goed, op uw laatste vraag (die nog niet beantwoord is): opzeggen tegen 31 november is gelijk aan opzeggen in het tweede jaar, niet het derde jaar. Zelfs al zou het contract virtueel ingegaan zijn op 1 december, dan nog ligt 31 november in het tweede jaar...
Dus opzeggen tegen 31 november (2 maanden extra vergoeding betalen) of tegen 31 december (1 maand extra vergoeding betalen) kost je uiteindelijk evenveel.

Terug naar “Huren”