Dag iedereen,
Even een vraagje ivm een huurgeschil. Wij hebben twee jaar een woning gehuurd in een bosrijk gebied. Bij de woning was een grote tuin aanwezig. Nu zijn wij alletwee niet de meest ervaren tuiniers, maar gras afrijden en af en toe onkruid trekken moest wel lukken.
In het huurcontract stond ook expliciet vermeld, indien de eigenaar het nodig achtte ging hij een tuinman laten komen op ons kosten. Dit ging gecontroleerd worden door tweemaal per jaar een controle uit te voeren. Bij de laatste controle in december kregen we de melding dat de tuinman moest komen om het snoeiwerk aan te pakken. Dit hebben we dan uiteraard meteen gedaan en we dachten dat weer alles goed was.
Ondertussen hadden we besloten om een andere woning te zoeken, en dit ook vermeld aan de eigenaar. Dit omwille van het grote onderhoud van de tuin, en dat we dit uiteindelijk toch niet zo goed aankonden. Zo gezegd, zo gedaan, in maart hadden we een andere woning gevonden, waar we nu reeds in wonen. Opzegtermijn loopt en plots krijgen we begin juni, in onze laatste maand opzeg, een mail dat het gras in slechte staat is, en dat ze van ons verwachten dat we grasmatten leggen.
Nu, heb ik de tuinman gecontacteerd, en deze zei dat het nu gewoon onmogelijk is om dit te doen. Maar, dit zal natuurlijk een groot issue worden bij het vrijgeven van de huurwaarborg. Nu vraag ik me af, kunnen ze dit zomaar doen. Die controles zijn er om de staat van de tuin in de gaten te houden. Bij de eerdere controles is er nooit melding gedaan van het gras, dus wij vielen volledig uit de lucht. Ook de termijn waarin we dit zouden moeten doen is niet realistisch.
Kunnen ze dit hard maken wetende dat de eerste opmerking die we kregen over het gras slechts deze maand is gekomen. Er zijn inderdaad plaatsen waar het gras zeer dun staat en hier en daar is er een kale plek. Maar kunnen ze ons dan dwingen om grasmatten te leggen. Het gras lag ook niet in perfecte staat toen we de woning zijn beginnen huren. De bosrijke omgeving is ook niet ideaal voor een tuin.
Wij hebben altijd ons best gedaan om deze zo goed als mogelijk te onderhouden, en hebben ook nooit een melding gekregen dat het gras in slechte staat stond.
Ik vind het jammer dat we hier nu pas iets van horen, nu er geen tijd meer is om dit aan te pakken.
Wat denken jullie, stel dat dit voor het vredegerecht komt, hoe zal dit worden ingeschat?
Vriendelijke groeten,
Csar1985