onderverhuur, of toch niet?

billy corgan
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

onderverhuur, of toch niet?

#1 , 19 jun 2019 21:51

Beste,

Mijn moeder verhuurt een huis aan een vrijgezel X. Hij is althans diegene die het huurcontract heeft getekend en zijn domicilie heeft op het adres van de woning. Hij is er echter zo goed als nooit. Wie wel meestal in het huis verblijft is Y, de broer van X.

De broer van X heeft geen contractuele relatie met mijn moeder. Of Y al dan niet "onderhuur" betaalt aan X weten we niet. In dat geval zou sprake zijn van onderverhuur en kunnen we naar de vrederechter. Mijn vraag is daarom dubbel :

• kunnen we ook naar de vrederechter om deze situatie te stoppen, zonder dat we weten of Y aan X betaalt? of dient zich een andere weg aan? woonattest vragen bij bevolkingsdienst (cfr. bepaling hoofdverblijfplaats is vaststellen van een feitelijke situatie - gelezen elders op dit forum)? of politie?

• mocht er zich een ongeval of brand voordoen waarbij Y verwond geraakt, kan er dan aansprakelijkheid verhaald worden op mijn moeder gezien Y niet de huurder is? Y heeft er in elk geval ook niet zijn domicilie. Ik ga er van uit dat X verzekerd is zoals vereist.

Hartelijk dank

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 20 jun 2019 14:50

Indien hij er is gedomicilieerd, moet hij er ook verblijven. Anders pleegt hij domiciliefraude, en dat is strafbaar.

Franciscus
Berichten: 38599

#3 , 20 jun 2019 19:52

Staan beide er gedomicilieerd?

Reclame

Didymus
Berichten: 2061

#4 , 21 jun 2019 09:06

Het staat nochtans in de openingspost: "Y heeft er in elk geval ook niet zijn domicilie."

Welk direct nadeel denkt de moeder van TS te ondervinden doordat de broer van de huurder daar verblijft? Het is niet verboden om een familielid of vriend permanent toegang te geven tot een huurwoning zonder goedkeuring van de verhuurder.

Ook voor de burgelijke aansprakelijkheid verandert dit volgens mij niks.
"sowieso" schrijf je zo.

Terug naar “Huren”