verhuurder werkt tegen

LordPercy
Topic Starter
Berichten: 33
Juridisch actief: Nee

verhuurder werkt tegen

#1 , 17 jun 2019 15:39

Dag allen,

Geen objectieve titel, u zal snel zien waarom:

Mijn huurcontract verloopt eind deze maand (30/06) maar mijn verhuurder beweert dat ik reeds voor deze datum het pand moet verlaten hebben, omdat 30/06 op een zondag valt.

Hij doet er nog een schepje bovenop: hij zegt op de koop toe dat hij zaterdag 29/6 bezet is en dus vraagt hij om reeds op 28/6 de sleutels te overhandigen. :roll:

Toen ik voorstelde om de sleutels op maandag 1 juli te overhandigen schreef hij "dat hij dit niet kan toelaten omdat het contract eindigt op 30/06 en in dat geval een bezettingsvergoeding van 650 euro (1 maand huur) zal eisen.

Volgens mij kan dit allemaal niet en heb ik het recht om tot 30/06 in het pand te verblijven. Dat hij het laatste weekend van juni bezet is kan toch geen probleem voor mij zijn?

Alvast bedankt en groeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Didymus
Berichten: 2061

#2 , 17 jun 2019 15:49

Bezettingsvergoeding voor een extra dag kan hoogstens 650/30 zijn.

U heeft het recht om tot 30/06 23:59 het pand te bezetten. Enige redelijkheid van huw kant m.b.t. het tijdstip is op z'n plaats natuurlijk, maar de verhuurder kan niet eisen dat de sleuteloverdracht al 2 dagen eerder moet plaatsvinden.
"sowieso" schrijf je zo.

LordPercy
Topic Starter
Berichten: 33
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 jun 2019 15:55

Uiteraard wil ik redelijk zijn en de sleutels zondagnamiddag overhandigen bijvoorbeeld.
Bedankt voor uw repliek

Reclame

Mathieu Rutten

#4 , 17 jun 2019 16:07

Ik stel me eigenlijk toch wel de vraag wie doet hier moeilijk?

Is het voor u echt niet mogelijk om de sleutels op 28.06. te overhandigen. Misschien heeft de nieuwe huurder de bewoning nodig om te kunnen verhuizen en zijn huidige woonst te verlaten voor het einde van het contract?

Met dwarsliggerij kom je nergens.

Groetjes,

Thieu Rutten
(pensioen)deskundige
niet-jurist maar met een portie gezond verstand.

Didymus
Berichten: 2061

#5 , 17 jun 2019 16:17

Verhuurder weet normaal gezien al 3 maanden dat het verhuurcontract eindigt en dat er dus dat weekend een sleuteloverdracht moet gebeuren. Als hij zelf niet beschikbaar is, dan zijn er m.i. twee opties:
1) Sleuteloverdracht op maandagochtend. Wat de ingaande nieuwe huurder vraagt is niet de zaak van de uittredende huurder, zeker niet als daar ruim op voorhand geen duidelijk akkoord over bestaat.
2) Een derde aanstellen om dit in plaats van de verhuurder te doen. Er zijn genoeg vastgoedmakelaars te vinden die deze lucratieve opdracht met plezier zullen aanvaarden.

Stelling van de verhuurder dat het pand vrij moet zijn vóór 30/06 omdat het toevallig op een zondag valt, is in ieder geval niet correct, laat staan dat hij een eenzijdig recht kan opeisen om dit naar een nog vroegere datum te verschuiven.
"sowieso" schrijf je zo.

Mathieu Rutten

#6 , 17 jun 2019 16:27

De huurder weet ook als 3 maanden dat hij het pand moet verlaten.

Ik denk dat er nog altijd iets als goodwill bestaat.

Het is niet altijd een zaak van gelijk krijgen of gelijk hebben.

Niet alles vraagt een juridisch antwoord.

LordPercy
Topic Starter
Berichten: 33
Juridisch actief: Nee

#7 , 17 jun 2019 17:08

Beste Mathieu,

Ik kan mijn nieuwe woning pas betreden op 30/06.
Daar komt nog bij dat er nog geen nieuwe huurder werd gevonden voor het pand, en de sleutels dus zonder enig probleem maandag 1/07 overhandigd zouden kunnen worden.

Groeten

Mathieu Rutten

#8 , 17 jun 2019 17:24

Je moet toegeven dat je je zelf toch wel heel krap hebt gezet. Probeer het op een akkoordje te gooien. In dit geval moet inderdaad de verhuurder zijn goodwill tonen. Als de woning verlaten is tegen zondagavond en ook als een goede huisvader is achtergelaten, zou de verhuurder toch tevreden moeten zijn. In mijn kennissenkring gebeurt het meestal dat men het contract beëindigt als alles in orde is en meestal een maand of een gedeelte van de maand de huur dubbel betaalt, nl. voor de oude én de nieuwe woning.

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 17 jun 2019 17:58

Heb zo ooit een verhuurder gehad van een Horecapand dat mijn werkgever zelf huurde als hoofdhuur, om dan verder te verhuren. Einde huurcontract was 31.12, en verhuurder eiste dat hij dan ook die dag de sleutels kreeg. Had de sleutels al zelf in handen een paar dagen vroeger, maar omdat ik nite zo'n goede verstandhouding had met hem, wou ik hem ook wat jennen, en stuurde hem een mail met de mededeling dat ik de sleutels op 31.12 om 11.59 zou komen overhandigen. (had toch niets gepland, en woonde amper 5 km van zijn woonplaats). Bijna onmiddellijk mail terug dat 02.01 ook nog goed was, want hij zat aan de kust.

bambipower
Berichten: 1034

#10 , 17 jun 2019 18:10

Ik vind dat de verhuurder zich ook wel krap zet, als hij de nieuwe huurders al de sleutel wil geven als de vorige huurder zijn periode nog niet afgelopen is. Ik hou na elke huurder gewoon een maandje leegstand. Heb ik tijd om de klein akkafietjes op te lossen, kan ik met de volgende huurder nog een plaatsbeschrijving maken voor hij er ingetrokken is. En desnoods krijgt hij dan de sleutel nog ietd vroeger zodat hij niet met dubbele huur zit.

Ik heb hier meer de indruk dat de huisbaas zich krap gezet heeft

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#11 , 17 jun 2019 19:58

Ik laat ook altijd een buffer van 1 maand zonder huurder, zodat je alles goed kan nazien en eventueel herstellen.

Terug naar “Huren”