gebruik gemeenschappelijke delen als huur: stopcontacten

Boomseviking
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

gebruik gemeenschappelijke delen als huur: stopcontacten

#1 , 15 jun 2019 19:25

Beste iedereen,

ik heb een vraagje waar ik niet meteen een antwoord op vind. Ik heb voor enkele dagen een test te doen met een Nissan Leaf en moet de wagen dus opladen.
Daarbij wilde ik gebruik maken van een stopcontact in de hal, haspeltje aan... Immers, als huurder draag ik maandelijks bij tot de kosten van de gemeenschappelijke delen en mijns inziens op dat punt dus even gerechtigd er op als een eigenaar van een appartement, die immers ook een deel betaalt voor deze nutsvoorziening (zoals er een waterontharder staat in de kelder die in een gelijkaardige stelling voor mij stroom afneemt van de gemeenschappelijke kring, en daar betaal ik ook voor)... Volgens een anonieme klager 'steel' ik 'hun' stroom en hebben ze zogezegd uit naam van de raad van mede-eigenaars (geen namen what so ever) een brief onder mijn ruitenwisser gepropt, haspel redelijk hardhandig aangepakt (en beschadigd) op een hoop gegooid en vond een 2e briefje aan de binnenkant van de deur geplakt die van 'diefstal' spreekt.

Nochtans, het is een gewoon stopcontact in de gang, waar volgens mij ook de kuisers stroom van aftappen voor hun machines, en lijkt het dat mijn opladen een verantwoord gebruik is.

In het reglement zie ik nergens in alle geval een verbod.

Wat denkt men er hier van?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6858

#2 , 15 jun 2019 19:29

M.i. is dat stopcontact er voor als er binnen elektriciteit nodig is voor zaken die het gebouw aanbelangen; uw verbruik hierop aanrekenen lijkt me sterk op pikkedief spelen.
Het mag dus niet !

Anderzijds is dit geen reden om uw haspel te gaan beschadigen.

En in het reglement ziet u geen verbod ? ik durf te wedden dat er ook geen verbod in staat om een bijverwarming of voor mijn part een wafelijzer stroom te laten afnemen van een stopcontact in de gang. En toch zal het niet mogen....

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#3 , 15 jun 2019 19:54

Privaat verbruik ten laste van de VME mag niet.
Je plugt toch ook niet in bij je buurman?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 15 jun 2019 20:08

Immers, als huurder draag ik maandelijks bij tot de kosten van de gemeenschappelijke delen
Als huurder betaal jij maar zoveel van die stroom als uw quotiteiten toelaten. De rest is dan betaald door de andere bewoners. Het is pure diefstal die je pleegt.
De kuisfirma werkt er in opdracht van de VME, en is dus een huurders kost, nodig voor de instandhouding van het gebouw.. Uw wagen opladen is dat niet

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#5 , 15 jun 2019 21:07

Kan niet anders dan voorgaande reacties bijtreden.
Ben je nu huurder of eigenaar, maakt niets uit privaat gebruik van gemeenschappelijke nutsvoorzieningen kan en mag niet.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 16 jun 2019 09:43

Zo mag je bvb ook uw wasmachine en/of afwasautomaat niet aansluiten op een kraan in de gemeenschappelijke garage.

Terug naar “Huren”