Problemen huisbaas

MEvelyn
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Problemen huisbaas

#1 , 15 jun 2019 16:58

Volgende maand verhuis ik, eindelijk! Nu heb ik jammer genoeg een huisbaas die alles uit me probeert te persen.
Zowel financieel als mentaal!

Beginnen bij het begin...
In 2013 ben ik hier komen wonen en een jaar later begon de ellende.
De garagemuur stond volledig nat, alsook de keuken had vochtsporen. Hiervan heb ik toen per mail, inclusief foto's melding gemaakt.
Alle mailverkeer heb ik uiteraard bewaard.
Hierna is nog een hele periode van problemen gevolgd die het gevolg waren van lekkages aan de dakgoot.
Gevolg, het hele huis dor vocht en schimmel. Alles heb ik steeds gemeld inclusief fotomateriaal.
Aan het vochtprobleem in de keuken is destijds weinig tot geen gevolg gegeven. De dakgoot hebben ze 2 jaar na de eerste melding recent hersteld.

Nu willen ze uiteraard de woning oplappen voor de volgende huurder (slachtoffer) en moet dit natuurlijk zo goedkoop mogelijk.
Na het langskomen van enkele experts blijkt nu dat ze de volledige badkamer en keuken mogen uitbreken omdat het vocht zo ver gevorderd is.
Dit hadden ze natuurlijk niet zien aankomen en in eerste instantie kwamen de verwijten mijn kant op.
Hierbij hun herinnerd aan het feit dat ik dit wel gemeld heb! Sindsdien probeert de huisbaas alles uit mij te halen wat ze maar kan.
Ik had zelf al toegeeflijk geweest met te zeggen dat ik vroeger verhuis zodat ze sneller aan de werken kunnen beginnen.
Na 5 jaar laten verloederen is het nu namelijk plots dringend voor hun.
Maar nu gaat ze eisen dat ik muren ga schilderen en zaken opknappen waar ik zelfs nooit ben aan geweest.
De keukenmuur is geschilderd door de vorige huurder die nergens tape gebruikt heeft en dus over stopcontacten enz is gegaan.
Nu gaat zij eisen dat ik dat ga herstellen. Kortom lijkt het alsof ze een deel van haar opfris kosten op mijn nek wil proberen verhalen.
En dan zijn we nog niet eens begonnen over de waarborg.

Ik vraag mij dus af wat ik in deze situatie het best kan doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6853

#2 , 15 jun 2019 19:18

Is er een ingaande plaatbeschrijving om mee te vergelijken ?

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 15 jun 2019 19:59

Heb je verhuurder ooit aangetekend verwittigd van die lekken?
Het is niet omdat een muur vochtig is dat hij moet worden afgebroken. Laten uitdrogen is al voldoende. na natuurlijk eerst de lekken te hebben hersteld.

Reclame

MEvelyn
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 15 jun 2019 20:08

De verhuurder heeft steeds gereageerd op de mails dus dat is wel bewijs dat ze het gelezen heeft. Aangetekend niet. Ze zijn hier komen kijken maar hebben nooit iemand professioneel laten komen. Was niet nodig volgens hun. Nu 5 jaar later staan de muren zeiknat. Mede daarom verhuis ik nu, ik ben het zat.

Plaatsbeschrijving heb ik niet maar is geloof ik wel opgemaakt. Ik hou alle papieren bij in een map maar dit zat er niet tussen.

MEvelyn
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 15 jun 2019 20:15

Correctie, plaatsbeschrijving gevonden, zat in een fout vakje in de map.
Hier staat niks in over de staat, kleur of wat dan ook van de muren. Er staat gewoon dat er een muur is.
Lijkt me logisch in een woning.
Op een site van de overheid staat ook te lezen dat je een melding niet aangetekend moet versturen tenzij je verhuurder er totaal geen gehoor aan geeft.
Dat heeft ze altijd wel gedaan maar weinig tot niks gedaan aan het probleem.
Ze bedankte me gewoon steeds om het te melden en haar man die er niks van kent kwam eens kijken.
Daar bleef het bij. Nu ze merkt dat het probleem toch ernstig is lijkt ze in paniek te slaan en mij te zien als optie om haar schade te beperken.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 16 jun 2019 09:30

Als je ooit naar een vrederechter trekt zal je een ingebrekestelling aan de verhuurder moeten kunnen voorleggen, en die gebeuren meestal via een aangetekend schrijven.

Terug naar “Huren”