wederkeringsvergoeding huurwoning

pieterjolien
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

wederkeringsvergoeding huurwoning

#1 , 07 jun 2019 17:39

Ik heb mijn huurovereenkomst verbroken omdat er heel veel serieuze gebreken zijn. Ik huur sinds 1 juni 2017 met een contract 3-6-9. De huisbaas vermeldde aan de telefoon dat ze mijn opzeg kon geven wegens renovatiewerken. Dit deed ze niet.
Bij enkele gebreken zijn er wat lapmiddelen gebruikt maar waarbij het probleem niet opgelost is. Sinds vorig jaar augustus heb ik ongeveer 15 mails verstuurd met foto's van vocht en schimmels op de vinyl. Er zijn vochtwaarden van 9 (de hoogste) gemeten, normale waarde is 2.50. De enige oplossing is een nieuwe beton met stenen vloer. Een nieuwe vinyl met vochtwerende laag eronder, wat er gaat gebeuren is geen oplossing. Het vocht heeft zich al verspreidt in de muren, ook met waarden van 9. Ze spreekt niet over de andere onopgeloste gebreken
De huisbaas gaat akkoord met 2 maanden opzeg, omdat er inderdaad renovatiewerken aan de vinyl gaat gebeuren. Kan ze rekening houden met deze feiten een wedereringsvergoeding vereisen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper

#2 , 07 jun 2019 18:27

Beste

De huurwetgeving is van kracht. U heeft een klassieke huurovereenkomst 3 - 6 - 9.
https://www.wonenvlaanderen.be/faq?fiel ... er_page=60

Indien u zelf opzegt dient u een opzegtermijn van 3 maand te respecteren én de verhuurder heeft na die termijn nog recht op één maand huur als schadevergoeding omdat u de huur beëindigt in de eerste driejarige periode van de overeenkomst.

De verhuurder kan opzeggen wegens verbouwingen maar dan moet de bewijsbare kost daarvan minimaal 3 jaar huur bedragen. De verhuurder dient alsdan een opzegtermijn van 6 maand te respecteren;
Ik begrijp dat u onderling een akkoord maakt om op een termijn van 2 maand te vertrekken.

Gezien deze onderlinge overeenkomst wijkt u af van de wetgeving.
De afspraken die u onderling maakt worden dus niet geregeld door de wet. Best kan u de afspraak op papier zetten en beiden tekenen. als er in die overeenkomst geen schadevergoeding wordt afgesproken is er ook niets verschuldigd.

U kan natuurlijk ook via de gemeente de woning onbewoonbaar laten verklaren

https://www.vlaanderen.be/ongeschikt-of ... een-woning.

Toch op te merken dat in dergelijke gevallen u best ALTIJD een aangetekend schrijven richt aan de verhuurder waarin u de gebreken opsomt.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 jun 2019 18:29

De werken die verhuurder doet zijn GEEN renovatiewerken, maar oplapwerk.
Om als renovatiewerken te worden aanzien zijn er andere criteria.

Reclame

Terug naar “Huren”