Vergoeding makelaar na opzegging huur.

ronstok
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Vergoeding makelaar na opzegging huur.

#1 , 31 mei 2019 11:17

In overleg en met akkoord (nieuwe huurder door mij gevonden en geaksepteerd door eigenaar) eigenaar heb ik mijn huurkontrakt opgezegd en moet geen vergoeding betalen. Nu eist de makelaar een vergoeding van 600 euro voor het opmaken van een plaatsbeschrijving en huurkontrakt nieuwe huurder. Dit staat nergens vermeld, evenmin als de hoogte van de vergoeding. Kan dit zomaar?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
CityBird
Berichten: 792

#2 , 31 mei 2019 11:36

Stond dit appartement te huur bij die makelaar?

bosprocureur
Berichten: 6853

#3 , 31 mei 2019 11:38

Plaatsbeschrijving bij verlaten?
Was er daarover iets afgesproken in het huurcontract of anders?

Reclame

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 31 mei 2019 12:31

Bij het verlaten van een woonst bestaat de plaatsbeschrijving gewoon uit een nazicht van de ingaande PB. Kost veeeel minder. Is enkel maar een rondgang maken en nazien of de aanwezige schade er al was bij intrede. Indien weinig of geen schade zal er dus hooguit 1 blz (A4) moeten opgemaakt worden.
Mogelijks had de verhuurder een contract met de immo, maar dat is niet uw zaak. Dus zeker weigeren dat te betalen. Een nieuw huurcontract kan perfect door verhuurder zelf opgemaakt worden. Als die dat niet kan, mag hij dus de opdracht aan en immo geven, maar dan op zijn kosten.

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#5 , 31 mei 2019 13:09

Beste

Zoals Mava zegt : kijk wat er in uw huurcontract staat. Indien niet vermeld bent u niets verschuldigd.
Plaatsbeschrijving is doorgaans helft ten laste eigenaar/helft ten laste huurder.
Met de nieuwe huurovereenkomst heeft u al totaal geen uitstaans. U bent geen betrokken partij in het contract tussen eigenaar en nieuwe huurder. Waarom zou u dan betalen? Makelaar krijgt doorgaans 1 maand huur van eigenaar voor zijn diensten. En daar zit het huurcontract in. En plaatsbeschrijving zal ook gebeuren met nieuwe huurder. Lijkt me dat die makelaar dezelfde diensten aan verschillende partijen zal factureren...
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

ronstok
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#6 , 01 jun 2019 18:42

Allen bedankt voor de goede raad. Hiermee kan ik aan de slag. En de graaierige makelaar zal kunnen fluiten. Nogmaals bedankt.

Terug naar “Huren”