Zonnepaneel huurwoning

Carolus68
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Zonnepaneel huurwoning

#1 , 30 mei 2019 17:18

Sinds februari vorig jaar huur ik een woning. Het huis wordt verwarmd met elektrische vloerverwarming. EPC waarde 421. Het huis was voorheen nooit verhuurd geweest. Is 40j oud, halfopen bebouwing.
Immo kantoor melde nog dat het een energiezuinige woning was. Niks was minder waar. De eerste maand hield ik de energie nauwlettend in het oog en zag dat dit niet goed ging komen.
Ik heb toen beslist in de open haard een inbouwcassette te laten inzetten. Dit zonder boor of kapwerk. Nadien kan deze zonder probleem ook verwijderd worden. Dit met medeweten en akkoord van de verhuurder.
In de hoop met hout te kunnen bijwarmen.
Bij de jaarafrekening bleek het verschil met hetgeen ze mij vertelden enorm veel te zijn. De huisbaas vertelde mij dat het huis ongeveer 200€/maand zou kosten. Desondanks mijn zuinig beleid zit ik nog aan 300€/maand.
In tussentijd heb ik een deel van de zolder geïsoleerd wat niet zo was en doorging als slaapkamer. Ook hiervan is de verhuurder van op de hoogte en met toestemming.
Via de website van de overheid over zonnepanelen heb ik ontdekt dat het huis ideaal gelegen is voor zonnepanelen. Er is zowel een plat alsook hellend dak.
De huisbaas wilt er geen leggen, om de simpele reden, het is niet esthetisch. En daarbovenop vindt mijn huisbaas het bedrag dat ik aan energie moet betalen niet overdreven...
Nu heb ik de keuze, weggaan of niks doen. In beide gevallen kost het geld. Ook woon ik hier graag.
Ondertussen heb ik een bedrijf laten komen om eventuele mogelijkheden te bekijken. Op het platte dak is er geen verankering nodig en enkel een ballast die ervoor zorgt dat alles blijft liggen. Bij eventueel weggaan is er geen schade en kan alles zoals voorheen achtergelaten worden.
Ik ben bereid zelf te investeren in groene stroom.
Wat zijn mijn rechten? Kan ik dit? Op het internet zie ik enkel problemen bij zonnepanelen als het verankerd aan het huis wordt zoals moet op een hellend dak, wat bij mij niet het geval is.
Graag raad.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger

#2 , 30 mei 2019 17:44

U hebt toelating van de eigenaar nodig.
U bent geen mede-eigenaar...
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

mava105

#3 , 30 mei 2019 18:05

Aan het epc getal kon je toch zien of het huis goed of slecht scoorde op energievlak.

Reclame

Sirkii

#4 , 30 mei 2019 18:19

300€ per maand is ruwweg 12 x 1.500 kWh of 18.000 kWh waarvan ruwweg 15 voor de verwarming. Dit is een normaal tot laag verbruik voor verwarming. Probleem is dat 1 kWh electriciteit zo n 4 keer duurder is dan 1kWh gas ...

Met zonnepanelen ga je ongeveer investeren wat je nu maandelijks betaalt en de terugdraaiende teller wordt in een toekomst vervangen door een injectietarief en een afnametarief. Dus dat is geen goede oplossing.

k Zou dan eerder een warmptepomp plaatsen met enkele binnenunits (als je mag v d huisbaas). Elke kWh electriciteit levert dan tot 4 kWh warmte op (als t hard vriest minder)

Terug naar “Huren”