Sleutels afgeven maar genegeerd door huisbaas

Tisha1993
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

Sleutels afgeven maar genegeerd door huisbaas

#1 , 30 mei 2019 10:52

Goedemorgen

Ons huurcontract loopt binnen 2 dagen af, ik heb in het begin van de week een sms verstuurd (zoals afgesproken) naar de huisbaas wanneer de plaatsbeschrijving en sleutels terug konden gegeven worden. Nu heb ik nog altijd geen reactie ontvangen.

Wat moet ik doen als het einde van ons contract aanneemt en ik nog steeds niets gehoord heb ? Ik heb intussen ook al gebeld naar hem, zonder gehoor.

Aangetekende zending leek me onnodig voor deze vraag te stellen aan hem maar bij nader inzien had ik dit toch wel beter gedaan :?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#2 , 30 mei 2019 11:37

bij einde contract sleutels aangetekend opsturen en vermelden in uw aangetekend schrijven dat hij niet reageerde op uw telefonische contacten en bijgevolg geen uittredende plaatsbeschrijving heeft kunnen plaatsvinden.

Tisha1993
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#3 , 30 mei 2019 12:20

bij einde contract sleutels aangetekend opsturen en vermelden in uw aangetekend schrijven dat hij niet reageerde op uw telefonische contacten en bijgevolg geen uittredende plaatsbeschrijving heeft kunnen plaatsvinden.
Hoe zit dat dan met de waarborg ? Die gingen we op ditzelfde moment ook terugkrijgen. We hebben deze nodig voor onze nieuwe woning

Reclame

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#4 , 30 mei 2019 12:31

In hetzelfde schrijven vraagt u de waarborg binnen de 14 dagen vrij te geven. Er is geen toerekenbare schade, want er is geen plaatsbeschrijving. Dus waarborg volledig vrijgeven.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#5 , 30 mei 2019 12:39

Mijn ervaring is dat een termijn van 1 tot 3 maanden als normaal wordt aanvaard.
In de wet staat er geen termijn.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 30 mei 2019 12:55

Heeft uw verhuurder wel een gsm ? of smartphone? Ik reageer in ieder geval niet op uw sms, want mijn Smartphone staat af als ik thuis ben.. Dan ben ik enkel bereikbaar via vaste lijn.
Je had hem deze vragen moeten stellen tijdig en v ia aangetekend schrijven..
Dus minstens vorige week, en niet de dag vooraf.

Tisha1993
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#7 , 30 mei 2019 13:57

Mijn ervaring is dat een termijn van 1 tot 3 maanden als normaal wordt aanvaard.
In de wet staat er geen termijn.
Dit was mondeling afgesproken..

Tisha1993
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#8 , 30 mei 2019 14:00

Heeft uw verhuurder wel een gsm ? of smartphone? Ik reageer in ieder geval niet op uw sms, want mijn Smartphone staat af als ik thuis ben.. Dan ben ik enkel bereikbaar via vaste lijn.
Je had hem deze vragen moeten stellen tijdig en v ia aangetekend schrijven..
Dus minstens vorige week, en niet de dag vooraf.
Ja alles gebeurd altijd via sms alleen mijn opzeg is via aangetekend zenden gebeurd. Dit zijn wij samen overeengekomen 2maanden voordien, hij zei mij dat ik moest bellen/smsen 1 week voor vertrek (wat ik beide meermaals heb gedaan) dus deze afspraak was al ruim voor deze week afgesproken en niet 1 dag vooraf.

Tisha1993
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#9 , 30 mei 2019 14:02

In hetzelfde schrijven vraagt u de waarborg binnen de 14 dagen vrij te geven. Er is geen toerekenbare schade, want er is geen plaatsbeschrijving. Dus waarborg volledig vrijgeven.
Hier kan ik wat mee. Bedankt dan doe ik het zo indien ik niks van hem hoor.

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#10 , 30 mei 2019 15:33

Heeft uw verhuurder wel een gsm ? of smartphone? Ik reageer in ieder geval niet op uw sms, want mijn Smartphone staat af als ik thuis ben.. Dan ben ik enkel bereikbaar via vaste lijn.
Je had hem deze vragen moeten stellen tijdig en v ia aangetekend schrijven..
Dus minstens vorige week, en niet de dag vooraf.
Dat is natuurlijk je volste recht, maar je kan niet met twee maten en gewichten werken.

Als jij als verhuurder bepaalde zaken afspreekt m.b.v. de GSM en zelf ook berichten stuurt, dan kan de huurder zich daar ook op beroepen. Dan kan je niet rekening houden met argumenten als 'maar mijn GSM stond uit'. Zeker indien er een leesbevestiging is gegeven (je kan dat op smartphones ook vaak zien wanneer iets gelezen is). Als je als verhuurder die smartphone helemaal niet gebruikt en alles klassiek (en consequent) via brieven wil, dan kan dat natuurlijk.

Een vaste lijn om zoiets te bespreken vind ik sowieso af te raden, het levert geen bewijs dat iets ter kennis is gebracht (itt de brief én de smartphone). Dat is voor mij hetzelfde als een fax, postduif of een heraut met een klaroen. :D
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

LennieK
Berichten: 1866
Juridisch actief: Nee

#11 , 03 jun 2019 09:27

Mijn ervaring is dat een termijn van 1 tot 3 maanden als normaal wordt aanvaard.
In de wet staat er geen termijn.
In het nieuwe Vlaamse huurdecreet wel. 1 jaar is het maximum. Als dat ene jaar verstreken is, zonder dat er gebeurtenissen zijn die de termijn stuiten, moet de waarborg sowieso naar de huurder terugkeren. Moet wel bij het vredegerecht aangebracht worden dan.

KJ86
Berichten: 2663

#12 , 03 jun 2019 17:29

In hetzelfde schrijven vraagt u de waarborg binnen de 14 dagen vrij te geven. Er is geen toerekenbare schade, want er is geen plaatsbeschrijving. Dus waarborg volledig vrijgeven.
Hier kan ik wat mee. Bedankt dan doe ik het zo indien ik niks van hem hoor.
De verhuurder heeft enkel een ingaande PB nodig om schade aan te rekenen.

Tisha1993
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#13 , 04 jun 2019 10:05

In hetzelfde schrijven vraagt u de waarborg binnen de 14 dagen vrij te geven. Er is geen toerekenbare schade, want er is geen plaatsbeschrijving. Dus waarborg volledig vrijgeven.
Hier kan ik wat mee. Bedankt dan doe ik het zo indien ik niks van hem hoor.
De verhuurder heeft enkel een ingaande PB nodig om schade aan te rekenen.
Dan is het woord tegen woord want alles was in orde. Heb er ook fotos van voor de zekerheid. Inmiddels heeft hij mij gecontacteerd nà aangetekend schrijven en opzenden van de sleutels dat de waarborg donderdag gestort word. Verder geen uitleg gekregen van hem,hoeft ook niet zolang hij netjes zn woord nakomt nu.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#14 , 04 jun 2019 12:42



waarborg donderdag gestort word.
Waar stond die waarborg? Op een rekening die jij zelf opende bij uw bank , op een geblokkeerde waarborgrekening, of op een rekening van de verhuurder. In dat laatste geval nazien dat gij ook uw intresten betaald

Tisha1993
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#15 , 04 jun 2019 23:01



Waar stond die waarborg? Op een rekening die jij zelf opende bij uw bank , op een geblokkeerde waarborgrekening, of op een rekening van de verhuurder. In dat laatste geval nazien dat gij ook uw intresten betaald
Geblokkeerde waarborgrekening, blaadje is opgestuurd om te tekenen met de sleutels

Terug naar “Huren”