Verantwoordelijkheid spontane glasbreuk

GDeBruyn
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Verantwoordelijkheid spontane glasbreuk

#1 , 14 mei 2019 19:23

Ik huur een appartement. Dit ligt aan een treinstation. Ik woon er nu een paar jaar en een aantal weken geleden kom ik thuis en is er een grote scheur in het glas van mijn schuifraam. Gezien er veel treinen passeren vermoed ik dat dit door de schokken komt maar dat kan ik niet bewijzen. De scheur is spontaan ontstaan er is nooit enige impact geweest.
Ik verwittigde mijn huisbazin die op haar beurt haar verzekering contacteerde. Die verzekeringsmaatschappij contacteerde de mijne waar ik een brandverzekering heb, deze omvat ook burgerlijke aansprakelijkheid en inboedelverzekering.
Vandaag kreeg ik een schrijven van de verhuurster haar verzekering dat alle schade aan mij persoonlijk zal verhaald worden. Reden: ik heb geen huurdersaansprakelijkheidsverzekering. En de verhuurster haar verzekering die een blokpolis heeft bevat geen afstand van verhaal.

Welke stappen dien ik nu te zetten?

Alvast bedankt voor de goede raad!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 14 mei 2019 19:30

Aangezien u niet verzekerd bent dient u de schade zelf te betalen.
En onmiddellijk verzekeriing afsluiten.
Dit keer valt het nog mee maar wat als het appartement uitbrandt + schade aan andere appartementen indien u brand veroorzaakt?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

GDeBruyn
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 14 mei 2019 19:43

Hoezo niet verzekerd?
Ik heb toch mijn verplichte brandverzekering? Waar dient die dan voor? Toch om mij te verzekeren bij brand?

Maar nu in mijn geval met glasbreuk. Ik heb hier geen schuld aan. Ik zal ook via mijn rechtsbijstandverzekering raad vragen, kan men geen expert aanstellen die kan aantonen dat mij geen schuld treft?

Reclame

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 14 mei 2019 20:01

Zal waarschijnlijk niet komen door de trillingen van de treinen, eerder door een thermische schok.( zon die op een deel van het raam schijnt, en de rest in de schaduw bvb)

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#5 , 14 mei 2019 20:20

Als je een brandverzekering hebt afgesloten als huurder moet je die inschakelen om vergoeding te krijgen.
Maar je schreef dat je er geen hebt!:
"ik heb geen huurdersaansprakelijkheidsverzekering. En de verhuurster haar verzekering die een blokpolis heeft bevat geen afstand van verhaal."
Je schreef ook dat je enkel een inboedelverzekering hebt tegen brand.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Sirkii
Berichten: 5410

#6 , 14 mei 2019 22:48

Schade door overmacht is ten laste van de VERhuurder. Bv vandalen of dieven die de deur forceren. Deze glasbreuk lijkt mij ook catalogeerbaar als overmacht.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#7 , 14 mei 2019 23:29

Glasbraak is voor HUURDER tenzij overmacht kan worden aangetoond:

"wet geeft niet veel details over de herstelverplichtingen van de huurder, maar geeft enkele voorbeelden van herstellingen die de huurder voor zijn rekening moet nemen:
•haarden en schoorstenen
glasbreuk
•tegels
•muurbepleistering tot 1 meter hoog
•sloten en hengsels
•deuren en vensterramen. "

bron: https://www.wonenvlaanderen.be/content/ ... verhuurder
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#8 , 15 mei 2019 15:27

Een degelijke brandverzekering geeft ook dekkingen voor : glasbreuk en vandalen of dieven die deuren forceren. Schade en vernielingen door dieven of inbraak vallen onder blokpolis ( P.V. opmaken door politie ).
Uw eigen verzekering moet deze schade toch dekken ( volgens uw topic in #1 ).
Raadpleeg uw makelaar en geef ook de blokpolis door aan hem.

Terug naar “Huren”