huurcontract van 1 jaar vroegtijdig opzeggen maar verhuurder maakt dat onmogelijk

andréhelene
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

Re: verhuurder maakt ontbinding onmogelijk

#16 , 12 mei 2019 13:05

In het buitenland heb je bepaalde documenten nodig (carte de résidence, en dergelijke) om een de nodige badges aan te vragen bij de federale politie. Ook is het verplicht een domicilie te hebben op een bepaald aantal kilometers van het werk. Zonder deze documenten kan ik ook geen rekening openen, wat verplicht is voor de job. De werkgever betaalt uit (en is een heel grote firma) als er een rekening ter beschikking is. Dus uit uw reactie leid ik af dat een verhuurder het recht heeft om een opzeg te weigeren ook al heeft deze al het geld ontvangen en aanvaard, om dan te beslissen over mijn toekomst en mijn job af te nemen??

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#17 , 12 mei 2019 13:13

Herlees en herlees mijn vorig antwoord: het doorlopen van uw huur in België belet u geenszins om aan de verplichtingen in het andere land te voldoen.
Uw Belgische verhuurder belet u dus helemaal niets, hij houdt enkel vast aan de wetgeving op de korte termijn huur, in dit geval contract van één jaar.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

andréhelene
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#18 , 12 mei 2019 13:41

Nee, helaas kan dat niet voor mijn job in het buitenland. Ik heb een enorme schadevergoeding betaald die werd aanvaard (net om alles te kunnen regelen) en ik kan geen 2 huurcontracten voor een hoofdverblijfplaats op mijn naam nemen. (ook qua onderhoud etc) De regels om hier te kunnen werken zijn heel strict, een hoofdverblijfplaats in het buitenland van het werk wordt geweigerd. De verhuurder dreigt met politie als ik mijn hoofdverblijfplaats daar verzet, wegens contractbreuk van een huurcontract met hoofdverblijfplaats. Voor mijn toegangsbadges bij de federale politie in dit land zijn er ook enorm stricte regels (de job is in een enorm beveiligde omgeving), ik moet een hoofdverblijfplaats in het land hebben (geen hoofdverblijfplaats in het buitenland, tweede verblijf kan uiteraard wel), ook voor de bank, het betreffende land zit niet in de eu, dus de regels zijn anders en strict, er komt heel veel bij kijken. (ook voor de belastingen en de sociale zekerheid, ziekteverzekering,bank voor uitbetaling loon,...) Het huurgeld werd voldaan, daar ben ik mij van bewust, maar het huurcontract moet stopgezet worden om alles administratief te kunnen regelen in dit land. Er wordt geen carte de residence afgeleverd als de hoofdverblijfplaats niet in het betreffende land is, met alle gevolgen vandien. Er kan geen taxatie worden berekend en sociale zekerheid worden afgeleverd,...ik kan inderdaad mijn domicilie schrappen, maar dan verbreek ik het contract voor hoofdverblijfplaats wat de eigenaar uitdrukkelijk weigert en blijf ik verantwoordelijk voor een woning waar ik niet meer kom, niet kan onderhouden en geen sleutels meer van bezit. Ook om hier een woning te kunnen huren moet ik ingeschreven zijn in dit land en een carte de residence hebben. Het is een vicieuze cirkel en onmogelijk te regelen op deze manier. Een verhuurder mag het vertrek toch niet onmogelijk maken, deze moet een huurder toch altijd laten gaan, mits een opzegtermijn en vergoeding, absoluut. (in dit geval heeft zij meer dan 10000 euro ontvangen en aanvaard en werd een opzegtermijn gerespecteerd, dus is het alleen maar een geval van pesterij in mijn ogen om te kunnen blijven afpersen voor meer geld) Ik begrijp anders niet waarom men de afhandeling zou weigeren.

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#19 , 12 mei 2019 13:51

Toch is het maar een storm in een glas water!
U laat zich gewoon uitschrijven in België.Uw verhuurder kan dat niet beletten, hij zal het mogelijk nooit te weten komen wegens de korte resterende looptijd van het contract.
Bovendien komt de politie in deze burgerlijke disputen niet tussenbeide.

Er zijn dan drie mogelijke scenario's:
1. Uw contract loopt af voor einde van dit jaar. Dan zal er niets gebeuren.
2. Uw contract loopt eerst af volgend jaar. Dan is het mogelijk dat er tweedeverblijftaks wordt geheven bij de verhuurder. Die kan dat aan u doorrekenen.
3. Zoals in 2. maar er is geen tweedeverblijftaks in die gemeente. Dan is er geen enkel gevolg.

ps: -u verwijst steeds naar een "enorme schadevergoeding" die u zou betaald hebben (wegens contractbreuk), maar toch loopt uw contract nog steeds verder; dat begrijp ik niet; en nog minder omdat u schreef dat de jaarhuur reeds volledig op voorhand werd betaald!!!
-de verhuurder kan u uiteraard niet doen ontslaan bij uw werkgever omdat je zijn/haar app. niet meer bewoont
- u beweert in totaal reeds 27 000 EUR betaald te hebben voor een huur van 12 maanden, 2250 EUR per maand! Waar staat dat kasteeltje?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

andréhelene
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#20 , 12 mei 2019 15:05

Ik heb inderdaad de volledige huur betaald (1300 euro per maand) voor een heel jaar en heb naar het einde toe, wegens uitblijven van enige reactie op aanraden van een schadevergoeding van 3 maand betaald en de sleutels aangetekend opgestuurd, ik respecteerde ook een opzegtermijn van 3 maand. Er is dus vanaf de datum van uittreding 6 maand huur te veel betaald en 3 maand schadevergoeding (1300 x 9 = 11700 euro dan nog 1300 x 6 van de afgelopen maanden werkelijke bewoning en de syndicuskosten van een heel jaar 150 x12 en de huurwaarborg 2600 euro) Dit geld heeft de verhuurder allemaal aanvaard en ervoor bedankt, maar wil niet toegeven aan een ontbinding van het contract. Het gaat maar over een simpel appartementje hoor, waar de chauffage niet werkte (dat is een ander verhaal, ook daar reageerde de verhuurder niet op, voor haar is het appartement van de huurder, zij doet niets meer na verhuring) Ook wou ze mij de KI bedragen laten betalen, maar dat is met veel 5-en 6-en aan haar verstand gebracht dat dit niet ten laste is van de huurder. Ik begrijp dus niet waarom na al het betaalde geld een eigenaar de ontbinding niet wil afhandelen, dat is ook mijn bevraging. (bij mijn intrede werd er geen plaatsbeschrijf opgemaakt, maar kreeg ik wel na 3 dagen al brieven van de eigenaar om herstellingen op mijn kosten uit te voeren, omdat zij maar een arme vrouw is en ik dat verplicht ben als huurder, de lijst was lang, dit staat allemaal op papier) Ik kan alleen maar denken dat er een zekere jaloezie is over de job nu en zij daardoor altijd maar meer geld probeert af te troggelen. Een ontbinding van het huurcontract is hier wel op zijn plaats, dat is de enige correcte en eerlijke oplossing. Door heel de situatie zit ik moederziel alleen aan de grond in het buitenland, met een prachtige job. Helaas kan ik pas loon ontvangen als alles hier in orde is, als het contract pas binnen 6 maanden afloopt heb ik 6 maand geen loon, overleven doe ik dat niet, dat gaat gewoon niet. (ik kan niets gaan huren ook niet dan, de vicieuze cirkel) Ik probeer met de moed der wanhoop alles beetje bij beetje in orde te brengen, maar ik kan de bijkomende kosten van het appartement al zeker niet betalen zonder loon dus ook daar gaat het slecht aflopen. Hoe ik de wetgeving begrijp is een eigenaar altijd verplicht zijn medewerking te verlenen aan een huurder die wenst te vertrekken, dat er een opzegtermijn is en dat de schadevergoeding hoog kan zijn daar heb ik geen probleem mee. (ofwel in minnelijke schikking ofwel op gebod van een rechter) Ik heb alles gedaan wat ik kon om dit ter goeder trouw proberen afhandelen. Het is een vicieuze cirkel, afgezien van wat hier gebeurt, kan ik (en ken ik ook niemand) ginds het onderhoud niet voor mijn rekening nemen (de tuin etc), dan kan ik binnen zoveel maand ook nog een fluiten naar mijn huurwaarborg, terwijl het app heel netjes werd verlaten en er geen plaatsbeschrijf is. Waarom doet iemand toch zoiets? Ze heeft nu al zo verschrikkelijk veel geld ontvangen, dat moet toch kunnen gestopt worden. Ik heb het niet over de schadevergoedingen, ik ben een eerlijk persoon, betalen moet en is gebeurd, maar ik wil het afhandelen, zodat ik hier mijn leven kan starten, want dat is van 0 af aan.

Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#21 , 12 mei 2019 15:12

zinsconstructie

let daar aub beetje op, uw teksten zijn amper leesbaar

andréhelene
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#22 , 12 mei 2019 15:16

Ook in mijn huurcontract staat dat ik niet het recht heb mijn hoofdverblijfplaats te veranderen zonder toestemming van de verhuurder. Ik weet niet of dat rechtsgeldig is. Niemand kan toch het leven van een ander bepalen?

Mathieu Rutten

#23 , 12 mei 2019 15:34

Door te veel onduidelijkheid raken we hier nooit uit.

Waar werkt(e) u toen u een huurcontract afsloot met uw "hardnekkige" huisbaas?
Werd het huurcontract door u afgesloten door u of door uw werkgever?
Naar welk land wenst u te verhuizen?
In welke hoedanigheid gaat u voor de nieuwe werkgever werken? Is de nieuwe werkgever ook in het buitenland gevestigd? Is er ergens sprake van detachering?
Stelt uw nieuwe werkgever u woonst ter beschikking?
Hoe bent u sociaal verzekerd?

Er is immers een verschil tussen verblijfsrecht/verblijfsverplichtingen en sociale zekerheid. Ten opzicht van uw verhuurder bent u enkel verschuldigd dat u aan de huurvoorwaarden van uw contract voldoet en dat is uw huur betalen tijdens een lopend contract en het gehuurd goed als een goede bewoner onderhouden.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#24 , 12 mei 2019 16:28

Tja, onleesbaar en meeste doet niet ter zake.
Ik herhaal (andere details doen niets ter zake!):

De gegevens:
- u hebt een contract van 1 jaar
- de huur van heel het jaar is volledig betaald
- u hebt reeds opgezegd zodat het contract na 12 maanden niet hernieuwd wordt:

Gevolgen:
- U hebt het recht om over dat appartement tot einde huurperiode te beschikken
- u moet deel van de syndicuskosten die voor de huurder zijn verder blijven betalen
- de verhuurder heeft verder op niets recht
- het contract sterft op zijn vervaldag

Al de rest is irrelevant.
Niets belet u om zich in regel te stellen met werkgever in ander land.
Zelfs al huurde u huizen en appartementen in 10 andere landen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#25 , 12 mei 2019 16:39

Ook in mijn huurcontract staat dat ik niet het recht heb mijn hoofdverblijfplaats te veranderen zonder toestemming van de verhuurder. Ik weet niet of dat rechtsgeldig is. Niemand kan toch het leven van een ander bepalen?
U hebt altijd dat recht. Niemand kan u tegenhouden of strafrechtelijk vervolgen. Maar het kan gevolgen hebben wegens clausule in het afgesloten contract.
Zie het antwoord dat ik gaf mbt tweedeverblijftaks. Daar vindt u het worst case scenario.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Mathieu Rutten

#26 , 12 mei 2019 17:03

Jureca, dank u wel voor het samenvoegen van de topics....Nu kunnen we de topic-starter beter inschatten. Ik vraag me af of betrokkene wel "begrijpend" wil lezen?

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#27 , 12 mei 2019 17:19

Alles herlezen en ik begrijp nu totaal niet meer wat het ECHT probleem is. Aangezien het contract nog dit jaar afloopt is er geen "gevaar" dat tweedeverblijftaks wordt aangerekend. In de kustgemeenten kijkt men naar de situatie op 1 januari. Maar dan loopt dit contract niet meer.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Huren”