Huurders belasten badkamer zwaar waardoor vochtproblemen ontstaan

PrinsCarnaval
Topic Starter
Berichten: 35

Huurders belasten badkamer zwaar waardoor vochtproblemen ontstaan

#1 , 11 mei 2019 17:43

Hallo,

Situatie:
Ik weet van mijn boven en onderburen dat alle appartement in onze blok gevoelig zijn voor vochtproblemen. Mits je hier mee rekening houdt en goed verlucht, is het mij en mijn vorige huurders altijd gelukt om deze problemen uit mijn appartement te houden.

Ik heb zelf een 5 tal jaar in mijn appartement gewoond zonder vochtproblemen, waarvan ongeveer 1 jaar samen met mijn vrouw. Ook een andere huurder heeft er 2 jaar zonder vochtproblemen in gewoond samen met zijn vrouw (geregistreerde plaatsbeschrijvingen door een landmeter bevestigen dit ook).
Mijn huidige huurders wonen er ook met 2 en hebben sinds een jaar vochtproblemen, het begon nl met een beetje schimmel achter de verwarming en in een gevoelige hoek (dit een koude brug in het hele appartementsblok).
Dit ligt nog eens extra gevoelig doordat ze beiden allerlei allergieën hebben en slecht reageren op het minste van schimmel.

Ik heb hen dan ook advies gegeven over hoe dit goed te reinigen, hoe goed te verluchten (ramen laten tochten ipv op kiertje zetten) en ik heb hen een zware elektrische luchtontvochtiger uitgeleend. Hierdoor leek het een hele tijd beter te gaan.

Enkele maanden geleden kreeg ik echter een bericht dat enkele tegels los zaten in de badkamer en sommige voegen tussen de tegels barstjes hadden. Ik was dan ook met mijn vader gaan kijken en hoewel de schade nog vrij cosmetisch was, besloten we voor de zekerheid de voegen uit te krabben en de tegels opnieuw vast te lijmen.
Om te voorkomen dat mijn huurders onnodig lang zonder douche zouden zitten, heb ik voor de zekerheid op voorhand extra tegels besteld. Door een verkeerde levering, duurde deze bestelling 2 maanden. Intussen was er ook een schimmelplek gekomen in de slaapkamer aan de muur die grenst aan de badkamer, waarna ik hen onmiddellijk opnieuw van een zware elektrische luchtontvochtiger heb voorzien.
Bij het verwijderen van de tegels bleek de bezetting erachter door en door nat te zijn en ook los te komen op veel plaatsen. Ik heb toen, om het probleem fatsoenlijk aan te pakken, in overleg met de huurders, besloten om alle bezetting en tegels rondom de douche af te breken (ipv enkel de losse rij tegels opnieuw vast te lijmen).
Door de specificaties van bezetsel dat geschikt is voor badkamers, heeft dit volgende gevolgen:
* De muur moet eerst droog zijn vooraleer je bezet (anders is de totaaltijd van het drogen van de bezetting nog langer)
* De bezetting zelf moet !4 weken! drogen (volgens Knauf mag je dit niet verkorten als je kwaliteit wil leveren)

Hierdoor is ons initieel plan van "In 4 dagen tijd de voegen te krabben en de tegels opnieuw vast te lijmen", onvoorzien verandert in "Enkele weken de muren drogen, 4 weken bezetsel laten drogen en dan pas opnieuw tegelen en voegen (epoxy voegsel voor zwembaden gaan we gebruiken)". Uiteraard is dit alles behalve prettig voor mijn huurders die ipv 4 dagen, nu enkele maanden zonder douche zitten... Maar om het fatsoenlijk op te lossen, zie ik niet echt een andere mogelijkheid...

Ik heb dan ook onmiddellijk aangeboden een mobiele douche te huren en een deel van de huur terug te betalen (ik had dit nog niet gespecificeerd omdat de totale duur toen nog niet gekend was), maar de mobiele douche wilden ze niet, ze wilden liever bij hun ouders douchen...

Gevolg:
Nu hebben ze onlangs een aangetekend schrijven verstuurd met hierin een hoop klachten, waarvan vele zeer begrijpbaar zijn (maar waar ik ook niets aan kan doen) en andere totaal naast de kwestie zijn. Ik heb hierop een aangetekend schrijven terug gestuurd.met oa een concrete korting op de huur van 25% per maand.

Vragen:
Nu viel mij in hun aangetekende brief het volgende op:
“We douchen graag ’s morgens en ’s avonds, omdat we dat hygiënisch vinden, …”

Uiteraard wens ik mijn huurders niet te zeggen hoe vaak en hoe lang ze moeten douchen. Dat is hun zaak en daar kan ik waarschijnlijk niets over zeggen. Maar ik vraag me af of een huurder kan verwachten van een verhuurder dat een badkamer dergelijk zwaar gebruik aan kan? (dit is ongeveer dubbel zo zwaar gebruik als ikzelf en mijn vorige huurders)
Na wat onderzoek, blijkt dat (vooral vroeger, maar nu nog steeds 80%) van de badkamers gebouwd wordt om "matig" in te douchen en dus niet met van die dure waterdichte matten achter de tegels die beneden naar een afvoer lopen (dit is ook niet verplicht). Mijn badkamer is (was) een sjieke badkamer (van ongeveer 8 jaar oud) met mooie grote, degelijke tegels van 30cm x 60cm. De vorige eigenaar had deze vlak voor ik het appartement kocht, zo gerenoveerd. Maar dit is dus gemaakt op een manier dat ze enkel "matig" gebruik aan kan.
Met het huidig herstel, ben ik wel van plan zo'n waterdichte verf / lijm laag achter de tegels aan te brengen en epoxy voegsel (voor zwembaden) te gebruiken. Dus het zal sowieso al wel beter als voordien worden...

Uiteraard moet ik mijn huurders een fatsoenlijke "huurervaring" voorzien en vind ik het jammer en heb ik begrip voor alle problemen die zij nu ervaren, maar als zij zelf, (mede) door hun overmatig douche gebruik, vochtproblemen veroorzaken, en door hun allergische gevoeligheid, hier serieuze gezondheidsproblemen aan overhouden, is dit dan mijn schuld / verantwoordelijkheid en moet ik dit "oplossen"? Mijn appartement is (was) kraaknet, sjiek / recent gerenoveerd, goed onderhouden, maar wel in een oud gebouw (1956), en om dit aan hun standaarden te doen voldoen, vrees ik dat alle 15 appartementen (ik heb er zelf maar 1) met de grond gelijk gemaakt moeten worden en er een nieuwbouw gezet moet worden...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Freshprince
Berichten: 495
Juridisch actief: Ja

#2 , 11 mei 2019 18:25

Een probleem kan altijd ontstaan in de loop van de huur. U pakt het probleem aan en geeft zelfs huurvermindering. Mijns inziens kan men u weinig (niets) verwijten.

Dat een douche 2 maal daags gebruikt wordt is m.i. geen abnormaal of bovenmatig gebruik.
Raadpleeg voor belangrijke juridische beslissingen altijd een advocaat (met specialisatie in desbetreffende materie) of bevoegde instantie, niet enkel een forum!

PrinsCarnaval
Topic Starter
Berichten: 35

#3 , 12 mei 2019 13:09

Een probleem kan altijd ontstaan in de loop van de huur. U pakt het probleem aan en geeft zelfs huurvermindering. Mijns inziens kan men u weinig (niets) verwijten.
ok
Dat een douche 2 maal daags gebruikt wordt is m.i. geen abnormaal of bovenmatig gebruik.
Dat besef / begrijp ik ook, maar het is misschien (vrees ik) wel dubbel zoveel als het appartement aan kan. En ik denk niet dat het mogelijk is voor mij om het appartement op een manier aan te passen dat het dit wel aan kan. Door (waarschijnlijk) onvolmaaktheden in de bouwschil zijn er koudebruggen in de muur en de enige oplossing zijn:
* goed verluchten, wat mijn huurders reeds maximaal doen. Voor mij en mijn vorige huurders was dit voldoende, voor hun gebruik vrees ik niet
* of de muur van heel het appartement langs de buitenkant isoleren met pur-platen, wat belachelijk duur is en de rest van de bewoners nooit gaan goedkeuren omdat er het geld niet voor is

Reclame

Terug naar “Huren”