(anti-kraak) Betreding gehuurd pand door verhuurder

angeline
Topic Starter
Berichten: 5

(anti-kraak) Betreding gehuurd pand door verhuurder

#1 , 10 mei 2019 18:14

Hoi
Ik huur samen met een paar mensen een lokaal van een bedrijf dat leegstaande panden verhuurd aan kunstenaars, startende ondernemers, etc..
Nu hebben we gemerkt dat de beheerder van de site af en toe 'controles' komt doen in onze lokalen zonder we daar van op de hoogte zijn. Ik heb die persoon daarover aangesproken en gevraagd om me in de toekomst iets te laten weten als die in onze lokalen wilt zijn maar nu beweert die persoon dat ze ten allen tijde toegang hebben tot alle lokalen zodanig ze onverwachte controles kunnen doen om te zien of daar geen dingen doen niet mogen..

Kan dit echt zomaar?
We hebben niets te verbergen maar hebben wel wat kostbaar materiaal in de lokalen en vinden het dan ook niet gepast dat vreemden zomaar binnen kunnen...

In het contract staat:
"de bezetter dient voldoende bereikbaar te zijn in functie van de geplande bezoeken door eigenaar of beheerder. Omwille van het feit dat het hier om een multi occupancy site gaat, is de beheerder gerechtigd om regelmatig controles uit te voeren op toepassing van het huisreglement, de orde en netheid en algemene housekeeping"

Geeft dit hun nu echt het recht om zomaar te pas en te onpas binnen te komen zonder ons te verwittigen?

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#2 , 10 mei 2019 18:23

Voorwaarden overeenkomst een goed lezen.
U woont daar niet dus is geen huisvredebreuk.

angeline
Topic Starter
Berichten: 5

#3 , 10 mei 2019 20:41

Voorwaarden overeenkomst een goed lezen.
U woont daar niet dus is geen huisvredebreuk.
Ja ok. Maar dan blijft de vraag of ze daar gewoon binnen mogen gaan zonder ons te verwittigen of niet...

Reclame

Franciscus
Berichten: 38583

#4 , 10 mei 2019 20:42

was men bereikbaar voorde geplande controles?

KJ86
Berichten: 2662

#5 , 10 mei 2019 20:55

Ik heb de indruk dat het de bedoeling is dat de lokalen gedeeld worden door verschillende organisaties en personen om een goedkope locatie ter beschikking te stellen waar creativiteit voorrang heeft op louter winstbejag. Ik kan mij voorstellen dat de inspirator wil toekijken of dat zijn idee, bestaansreden heeft en waar nodig moet bijgestuurd worden.

Als je puur een plaats wilt waar dat enkel jij toegang tot hebt, kan je toch gewoon een magazijn huren.

angeline
Topic Starter
Berichten: 5

#6 , 10 mei 2019 23:37

was men bereikbaar voorde geplande controles?
Ze hebben ons nooit gecontacteerd voor een controle.. Er wordt ook steeds geantwoord op alle mails van de beheerder dus het is zeker niet het geval dat we niet bereikbaar zijn..

angeline
Topic Starter
Berichten: 5

#7 , 10 mei 2019 23:44

Ik heb de indruk dat het de bedoeling is dat de lokalen gedeeld worden door verschillende organisaties en personen om een goedkope locatie ter beschikking te stellen waar creativiteit voorrang heeft op louter winstbejag. Ik kan mij voorstellen dat de inspirator wil toekijken of dat zijn idee, bestaansreden heeft en waar nodig moet bijgestuurd worden.

Als je puur een plaats wilt waar dat enkel jij toegang tot hebt, kan je toch gewoon een magazijn huren.
Het gaat over een grote site met veel verschillende lokalen. Elke huurder heeft enkel toegang tot het lokaal dat hij huurt. (allemaal andere sloten) het enige gemeenschappelijke slot is dat van de toegangspoort.
We betalen redelijk wat geld voor de ruimte die we hebben...

lorelei
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#8 , 11 mei 2019 14:02

Hangt ervan af wat in je contract staat ,

KJ86
Berichten: 2662

#9 , 11 mei 2019 21:45

Waarschijnlijk is er een gemakkelijk opzegprocedure voorzien in de overeenkomst. Die moet gelijk zijn voor zowel de huurder als de verhuurder, contractueel evenwicht.

Dit wil dus zeggen, als het u niet zint, ben je snel weg.
Het betekent ook dat zodra de verhuurder u beu is, je even snel de bons kan krijgen.

Terug naar “Huren”