mag verhuurder dochter en schoonzoon woning laten inpecteren

lorelei
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

mag verhuurder dochter en schoonzoon woning laten inpecteren

#1 , 09 mei 2019 18:14

Ik heb een huurcontract van 9 jaar, woon hier 2 jaar. Betaal altijd correct. Plots krijg ik mail van dame en ook SMS berichten om de woning die ik huur volledig te komen bezichtigen. Ik ken deze dame niet. De verhuurder is een dame van 83 jaar en wordt door een immobiliënkantoor vertegenwoordigd. Van deze dame is negens sprake. Blijkt dat zij de dochter van de verhuurder is(van geburen te weten gekomen). (komt aan mijn gegevens via huurcontract dat de moeder heeft vermoed ik)Moet ik haar toelaten in de woning(zij wil ook haar man meebrengen), zij staat nergens in mijn huurcontract vermeldt en heeft ook geen volmacht ed.....Volgens huurdersbond absoluut niet op dit moment, zij moet eerst volmacht tonen zeggen zij.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KJ86
Berichten: 2663

#2 , 09 mei 2019 18:54

Je snapt zelf dat zoiets onnozel is.
Het is duidelijk dat de dochter de belangen behartigd van haar moeder, die kan onmiddellijk de volmacht bemachtigen via sms of mail als de moeder met een smartphone kan werken.
Waarom zou je ze niet binnen laten?

Franciscus
Berichten: 38592

#3 , 09 mei 2019 19:13

Privacy misschien?

Reclame

Blaatpraat
Berichten: 3793

#4 , 09 mei 2019 19:19

Ik zou hier ook niet in meegaan.
Je kent de relatie niet tussen beide personen, wie zegt dat deze nog in orde is?

Daarnaast kan dit een persoon zijn die zich uitgeeft als dochter van de verhuurder, wie zegt dat dit ook zo is?

Ik zou ook een volmacht vragen aan de verhuurder.

lorelei
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#5 , 09 mei 2019 19:32

De wet is er trouwens voor iedereen en heb nog steeds geen volmacht gezien . Heb advocaat gecontacteerd en die zegt ook dat zoals in mijn geval het immobiliënkantoor van niets weet , het best mogelijk is dat de dochter op eigen houtje handelt en indien ik haar binnenlaat kan de verhuurder mij dit kwalijk nemen als die relatie slecht is tussen beiden. Het contract dient door beide partijen te worden nageleefd.

lorelei
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#6 , 09 mei 2019 19:43

Ik heb ondertussen bericht van immobiliënkantoor dat de dochter geen volmacht heeft en zij niet bevoegd zou zijn de woning te mogen betreden tot op heden, enkel verhuurder mag dit conform mijn contract. Trouwens , indien de dochter de belangen van de moeder verdedigt zou die geen immobiliënkantoor hebben ingeschakeld om dit te doen want die doen dat niet gratis...

KJ86
Berichten: 2663

#7 , 10 mei 2019 20:08

De woning zal niet geïnspecteerd worden tijdens de duur van het contract door de makelaar, tenzij dat het een rentmeester is. Dit hoort niet bij zijn takenpakket. Het is de bedoeling dat die een huurder zoekt en een contract opstelt, zaken waarvoor de dochter misschien niet gekwalificeerd is. Bovendien kan de makelaar niet weten wat voor volmachten de dochter heeft, kan van de ene dag op de andere wijzigen.

Het is wel de bedoeling dat de verhuurder elk jaar controleert of dat de huurder de woning bewoont als een goede huisvader. Uw verhuurder is 83 en heeft voor die taak, de hulp van haar dochter nodig. Simpelweg zeggen dat enkel de verhuurder toegang heeft, zoals uw advocaat doet, klopt niet. Bij weigering van een plaatsbezoek maak je immers rechtsmisbruik (misbruik van contractuele rechten waardoor de uitvoering te goeder trouw van de overeenkomst in gedrang komt).
Dit is wel onder voorbehoud dat de verhuurder die taak niet meer op zich kan nemen, aangezien dat de controle nog niet gebeurd is in de afgelopen twee jaar, mogen we daar wel vanuit gaan.

Het kan natuurlijk nooit kwaad dat de dochter haar moeder contact laat opnemen met u om het probleem uit te klaren. Persoonlijk vind ik het ver gezocht maar blijkbaar vertrouwen de andere forum-gebruikers het ook niet.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 11 mei 2019 09:10

Als je het telefoonnummer hebt van uw verhuurder: bel dan even.

lorelei
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#9 , 11 mei 2019 11:16

Alle meldingen voor eventuele zaken die stuk gaan in de woning dien ik wel te melden aan het immo kantoor en zij sturen dan vakman, heb alle mails hiervan bijgehouden. bij nadere informatie blijkt dat het immo kantoor bij andere huurders wel de plaatsbezoeken doet. Dat de verhuurder dat recht heeft weet ik ook.

Ik heb nu simpel mailtje gedaan naar immo kantoor met de regels van de wet er in en naar de dochter dat ik haar een aantal data voorstel ervan uitgaande dat haar moeder hiermede akkoord is dat zij de woning in haar plaats mag bezoeken, m.a.w. ik toon mijn goede wil en weiger haar niets.

lorelei
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#10 , 11 mei 2019 11:18

Mijn contract werd trouwens door de makelaar en niet door de verhuurder zelf ondertekend, zij tekenden in haar plaats, dit maar ter info.

Terug naar “Huren”