Student onderverhuur

kimbov
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Student onderverhuur

#1 , 09 mei 2019 13:24

Volgende situatie doet zich voor:
Een huurder (die werkt met partner) huurt een huis en verhuurt 2 kamers aan studenten.
Deze studenten staan mee op het huurcontract als zijnde medehuurders. (standaard huurcontract). Wat in kwestie niet kan, zij kunnen er namelijk niet gedomicilieerd zijn omdat zij financieel afhankelijk zijn van de ouders.
De verhuurder in kwestie is hiervan op de hoogte en maakt er geen probleem uit zolang de huur maar betaald is.
Zulke constructies komen wel vaker voor omdat er een serieus tekort is aan koten.

Toch... contractueel gaan wij niet akkoord (nog niets getekend) dat we als medehuurder mee op dit contract zullen staan.
Dit, als iemand betalingsmoeilijkheden heeft en de huur niet betaalt... wij de rest moeten bijbetalen.
Wij willen namelijk alleen aanspraak maken op de huur van een kamer en gebruik van de gemeenschappelijke delen.

Is er hiervoor een oplossing? Kan eventueel de huurder een onderverhuringscontract opstellen naar de student toe?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus

#2 , 09 mei 2019 15:10

In welke studentenstad is er een tekort aan studentenkamers?
Neem eens contact op met de sociale dienst van uw unif of hogeschool.

bosprocureur

#3 , 09 mei 2019 15:40

De oplossing ? Als de eigenaar die voorwaarde (iedereen op contract) eist is dat m.i. zijn goed recht.

U kan nog altijd iets anders zoeken.

Reclame

kimbov
Topic Starter

#4 , 09 mei 2019 15:53

De oplossing ? Als de eigenaar die voorwaarde (iedereen op contract) eist is dat m.i. zijn goed recht.

U kan nog altijd iets anders zoeken.
Wettelijk kan dit toch niet? Want dit is een huurcontract als hoofdverblijfplaats en dit wordt dan gezien als samenwonen... waarbij de domicilie daar moet staan, bijgevolg verlies van kindergeld.
Bovendien is dit geen vereiste van de verhuurder, hij wilt gewoon zijn geld en de rest maakt niet uit.

Het is in Gent..

Franciscus

#5 , 09 mei 2019 16:07

Daarom dus ... een huis verhuren aan studenten... bij misbruik volgt er een forse rekening voor verantwoordelijke van de 'fraude'.
En inderdaad u verliest uw kinderbijslag en andere belastingvoordelen.

kimbov
Topic Starter

#6 , 09 mei 2019 19:43

Daarom dus ... een huis verhuren aan studenten... bij misbruik volgt er een forse rekening voor verantwoordelijke van de 'fraude'.
En inderdaad u verliest uw kinderbijslag en andere belastingvoordelen.
Dan stel ik me de vraag hoe dit goed op te lossen als je toch wilt huren.
Een onderverhuur contract? Dan moet de domicilie er niet staan...
Dekt dit ook het feit dat als een van de huurders niet betaalt, dat jij niet mee moet betalen bij het ganse huurbedrag te voldoen?

Franciscus

#7 , 09 mei 2019 19:55

Stad Gent wil gewoon (en terecht) geen studenten in een woning waar een familie kan wonen.
Ook niet allen Gent ook de andere steden

kimbov
Topic Starter

#8 , 09 mei 2019 20:13

Stad Gent wil gewoon (en terecht) geen studenten in een woning waar een familie kan wonen.
Ook niet allen Gent ook de andere steden
Klopt dat heb ik gelezen en kan ik wel verstaan.
Alleen is er een serieus tekort aan koten...
Dan moeten ze dit beter aanpakken? Voorbeeld studenten die van ver komen voorrang op mensen die maar een goed half uurtje moeten pendelen.

Franciscus

#9 , 09 mei 2019 20:47

Vraag eens aan sociale dienst UG?
Heb een familielid die ook naar UG gaat.
Gaat met de trein en heeft kot maar volgend jaar weinig uren veel stage en masterproef dus voor die weinig uren zal ze wel van hier starten of van haar stageplaats Dendermonde of St-Niklaas .
Als student betaald ze maar iets van €1 en centiemen.per rit en kan dus nog rustig lezen of werken in trein.
Als gepensioneerde kost het mij bijna 7 € (H&T als ik naar mijn 'bijjob' moet in Gent 8_) (dit is voor de insiders).

Terug naar “Huren”