Regsitratie te laat?

Toepe
Topic Starter
Berichten: 3
Locatie: Kortrijk

Regsitratie te laat?

#1 , 08 mei 2019 20:13

Hallo
Ik heb een huurcontract getekend op 25 februari 2019, met als begindatum 1 april 2019, maar door de toewijzing van een sociale woning heb ik mij bedacht.
Na nazicht bij de registratiedienst heb ik op 3 mei 2019 gemerkt dat mijn huurcontract nog niet was geregistreerd.
Daarvan is een uittreksel gegeven bij de dienst registratie.
Op 6 mei heb ik dan de sociale woning aangenomen en mijn aangetekende brief voor opzeg gestuurd naar de eigenaar, met als bijlage dat attest van de niet-registratie + eveneens bijlage kopie van de brief van de sociale woningmaatschappij.
Ik heb me beroept op de niet-registratie om mijn opzeg te doen zonder kosten en vanaf eind juni.

Vandaag op 8 mei echter komt plots dan toch het huurcontract te voorschijn op 'minfin'

'Datum van Registratie 8 mei' dus rijkelijk te laat, daar 25 februari het contract al getekend was)

maar er staat wel in een ander item: 'ontvangstdatum van de huurovereenkomst 1 april 2019'

Welke datum is rechtsgeldig? Kan de verhuurder hier alsnog opzegvergoeding voor vragen?

Met dank voor een antwoordje

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Estagon
Berichten: 105
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 mei 2019 20:52

Betreft het een huurcontract voor een duur van minstens 3 jaar?

Zo ja, dan moet de registratie binnen de 2 maand van ondetekening gebeuren.

Een registratie op 1 april zou dus wettelijk in orde zijn.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#3 , 08 mei 2019 20:55

De enige datum die geldig is, zal de datum zijn die de registratie op het laatste blad gestempeld heeft.
Kunt u dus eens kijken naar de laatste pagina van de registratie (geen idee of je dit kan opvragen op myminfin, of dat je hiervoor terug naar het kantoor moet).

Reclame

Toepe
Topic Starter
Berichten: 3
Locatie: Kortrijk

#4 , 09 mei 2019 10:10

Het is een contract van 3 jaar.
De datum van 1 april verwijst naar de begindatum van de huur.
8 mei is het geregistreerd geweest, maar op 25 februari is het al opgemaakt en ondertekend.
Dus is 8 mei meer dan 2 maand.
Ze zijn dus te laat vermoed ik dan toch, want ik heb mijn aangetekende brief verzonden op 6 mei.

bosprocureur
Berichten: 6853

#5 , 09 mei 2019 11:58

De registratie is wel geldig, maar aangezien ze gebeurd is na uw opzeg zal zijn voor u geen uitwerking hebben qua datum van uitwerking.

Mijns inziens is uw opzeg dus geldig geven, en de data die u opgaf kloppen . Pech voor de verhuurder.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#6 , 09 mei 2019 19:17

Als dit pand zich in Vlaanderen bevindt, is er geen enkel probleem.
In Brussel of Wallonië wel, daar is er een soepele opzegmogelijkheid die aan voorwaarden voldoet (hier niet aan voldaan).

Dus: in welk geweest bevindt dit huurpand zich?

bosprocureur
Berichten: 6853

#7 , 09 mei 2019 20:08

De registratie is wel geldig, maar aangezien ze gebeurd is na uw opzeg zal zijn voor u geen uitwerking hebben qua datum van uitwerking.

Mijns inziens is uw opzeg dus geldig geven, en de data die u opgaf kloppen . Pech voor de verhuurder.
Dit antwoord zou correct geweest zijn voor een contract van lange duur, niet voor een contract van drie jaar. Uw contract is dit jaar afgesloten, en heeft dus wel een mogelijkheid van vervroegde opzeg, maar u zowel een opzegtermijn voorzien als ene vergoeding voor vroegtijdige verbreking. Dit volgens de nieuwe regels die vanaf 1 januari 2019 gelden in het Vlaams Gewest.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#8 , 09 mei 2019 22:51

De registratie is wel geldig, maar aangezien ze gebeurd is na uw opzeg zal zijn voor u geen uitwerking hebben qua datum van uitwerking.

Mijns inziens is uw opzeg dus geldig geven, en de data die u opgaf kloppen . Pech voor de verhuurder.
Dit antwoord zou correct geweest zijn voor een contract van lange duur, niet voor een contract van drie jaar. Uw contract is dit jaar afgesloten, en heeft dus wel een mogelijkheid van vervroegde opzeg, maar u zowel een opzegtermijn voorzien als ene vergoeding voor vroegtijdige verbreking. Dit volgens de nieuwe regels die vanaf 1 januari 2019 gelden in het Vlaams Gewest.
De sanctie voor niet-registratie binnen de 2 maand blijft geldig bij het nieuwe Vlaams huurdecreet.
Dus indien dit een Vlaamse woning betreft, kan TS weg met een opzegtermijn naar keuze alsook zonder vergoeding.
Toch volgens de informatie die ik kon terugvinden (ik kan de wetteksten zelf nergens terugvinden, dus moet mijn informatie halen uit de informatiebrochures).

Toepe
Topic Starter
Berichten: 3
Locatie: Kortrijk

#9 , 10 mei 2019 05:57

De volledige tekst over de huurwet staat op volgende link:

http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet

En de woning is inderdaad in Vlaanderen.
Er is trouwens al een nieuwe huurster gevonden, dus iedereen tevreden, alleen loopt de verhuurder zijn opzegvergoeding mis. Goede zaak voor mij dus :-)

Blaatpraat
Berichten: 3793

#10 , 10 mei 2019 14:25

Hartelijk dank hiervoor, nu weet ik het zeker:
Art. 21. § 2. De huurder kan de huurovereenkomst op ieder tijdstip beëindigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van drie maanden.
Als de huurder de huurovereenkomst vervroegd beëindigt, heeft de verhuurder recht op een vergoeding die gelijk is aan anderhalve maand, één maand of een halve maand huur naargelang de huurovereenkomst een einde neemt gedurende het eerste, het tweede of het derde jaar, rekening houdend met de aanvangsdatum van de eerste huurovereenkomst.
Zolang de huurovereenkomst niet geregistreerd is na de termijn van twee maanden, vermeld in artikel 32, 5°, van het Wetboek der Registratie-, Hypotheek- en Griffierechten, zijn de opzeggingstermijn, vermeld in het eerste lid, en de vergoeding, vermeld in het tweede lid, niet van toepassing. De huurder brengt de verhuurder op de hoogte van de opzegging, die ingaat op de eerste dag van de maand die volgt op de maand waarin de opzegging werd gedaan.

Terug naar “Huren”