Ongeregistreerd appartement verhuren aan studenten op wettelijke wijze

Laudc
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Ongeregistreerd appartement verhuren aan studenten op wettelijke wijze

#1 , 04 mei 2019 17:31

Hallo!
Ik ben student in Gent en zou graag volgende maand op kot gaan in het vrijstaande 3-slaapkamer- appartement van mijn opa (hij woont daar niet, hij verhuurt het normaal gezien). De andere 2 kamers zou mijn opa graag nog willen verhuren aan andere studenten op compleet wettelijke wijze, maar het appartement is niet geregistreerd als kot (iemand van het immo kantoor zei dat we het niet kunnen later registreren omdat het 3 slaapkamers heeft). Ik vroeg me af hoe mijn opa die kamers kan verhuren zonder gevaar voor een proces-verbaal en dergelijke.
Ik ben een beetje op de hoogte van cohousing, maar ik weet niet in hoeverre dat wettelijk is.
Bovendien vroeg ik me ook af of er een manier is voor mij om daarbij een studietoelage als kotstudent te krijgen, aangezien ik een beursstudent ben.

Ik weet helemaal niets over de juridische zaken van de verhuur van koten, ik zou heel dankbaar zijn als iemand me kon helpen!

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Laudc
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#2 , 04 mei 2019 17:34

En nu ik toch bezig ben met al mijn vragen, indien er iets met mijn opa gebeurt waardoor mijn tante het appartement erft (grote familieruzie, ze zou mij geen appartement gunnen), kan een contract ervoor zorgen dat ik toch tot het einde van mijn studies (eventueel langer dan 6 maanden) in het appartement mag blijven?

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 04 mei 2019 19:49

Vraag dan eens aan de universiteit waaraan een kot moet voldoen om geregistreerd te kunnen worden.

Reclame

Sirkii
Berichten: 5414

#4 , 04 mei 2019 22:41

Studentensteden tolereren niet dat appartementen verhuurd worden aan studenten. Cohousing is geen optie want dat vereist dat alle cohousers er gedomicilieerd zijn en studentensteden accepteren enkel domicilie van studenten als de relatie met de ouders structureel ontwricht is. Kamerverhuur kan ook niet want het appartement is niet erkend/vergund voor kamerverhuur.

Het appartement kan wel regulier verhuurd worden aan een gezin(netje) en jij huurt braaf een studentenkamer.

Ook als beursstudent zal de bewoning ws niet erkend worden als kotbewoning.

Laudc
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#5 , 05 mei 2019 10:53

Studentensteden tolereren niet dat appartementen verhuurd worden aan studenten. Cohousing is geen optie want dat vereist dat alle cohousers er gedomicilieerd zijn en studentensteden accepteren enkel domicilie van studenten als de relatie met de ouders structureel ontwricht is. Kamerverhuur kan ook niet want het appartement is niet erkend/vergund voor kamerverhuur.

Het appartement kan wel regulier verhuurd worden aan een gezin(netje) en jij huurt braaf een studentenkamer.

Ook als beursstudent zal de bewoning ws niet erkend worden als kotbewoning.
Bedankt voor uw reactie, ik ga verder zoeken naar een oplossing.

bosprocureur
Berichten: 6858

#6 , 05 mei 2019 14:53

u wil dus één kamer op dat appartement gaan gebruiken voor uzelf; daarnaast hebt u natuurlijk ook minimaal een badkamer en keuken nodig, waarschijnlijk gedeeld.

Op het eerste gezicht lijkt een mogelijke oplossing dat uw opa het appartement verhuurt aan cohousers (en dus geen studenten, kunnen doctorandi zijn bijvoorbeeld), en dat u kostendelend met die mensen gaat samenhuizen. Als er al twee personen gedomicilieerd zijn, is m.i. de kans eerder klein dat Gent daarover valt.
Helemaal waterdicht is het niet, maar het lijkt me de best mogelijke oplossing.

Laudc
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#7 , 06 mei 2019 10:04

u wil dus één kamer op dat appartement gaan gebruiken voor uzelf; daarnaast hebt u natuurlijk ook minimaal een badkamer en keuken nodig, waarschijnlijk gedeeld.

Op het eerste gezicht lijkt een mogelijke oplossing dat uw opa het appartement verhuurt aan cohousers (en dus geen studenten, kunnen doctorandi zijn bijvoorbeeld), en dat u kostendelend met die mensen gaat samenhuizen. Als er al twee personen gedomicilieerd zijn, is m.i. de kans eerder klein dat Gent daarover valt.
Helemaal waterdicht is het niet, maar het lijkt me de best mogelijke oplossing.
Dankuwel voor uw hulp, ik heb gezien dat veel studenten in Gent het zo aanpakken. Ik zag vaak op Facebook aangeboden koten waarbij maar 1 iemand zich hoeft te domicileren en de rest niet, maar dat is dan niet wettelijk dus?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 06 mei 2019 10:08

In Gent mag je op een studentenkot GEEN domicilie plaatsen.

Als er niemand in het appartement woont zal je nonkel leegstand moeten betalen of betalen voor tweede verblijf.

En niemand zegt als dit een tweede verblijf is van je nonkel dat je daar ook soms niet mag slapen !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

bosprocureur
Berichten: 6858

#9 , 06 mei 2019 10:44

……………….

Helemaal waterdicht is het niet, maar het lijkt me de best mogelijke oplossing.
Dankuwel voor uw hulp, ik heb gezien dat veel studenten in Gent het zo aanpakken. Ik zag vaak op Facebook aangeboden koten waarbij maar 1 iemand zich hoeft te domicileren en de rest niet, maar dat is dan niet wettelijk dus?
Niet helemaal dus, zoals gezegd.

Maar bij nader bekijken, lijkt me hier wel een mogelijke variant te zitten :

Zoals gezegd het appartement verhuren aan iemand, of een koppel of twee samenhuizenden, die zich domiciliëren zoals het hoort. Die mensen mogen, zoals ik begrijp, één (1) studentenkamer ter beschikking stellen in hun huis, en die verhuren of onderverhuren. Geen domicilie nodig voor de student uiteraard. En die student bent u dan, en dan bent u perfect in orde, en dit komt in essentie overeen met wat uw opa wenste.

Please correct me if I am wrong.

Laudc
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#10 , 07 mei 2019 10:06

……………….

Helemaal waterdicht is het niet, maar het lijkt me de best mogelijke oplossing.
Dankuwel voor uw hulp, ik heb gezien dat veel studenten in Gent het zo aanpakken. Ik zag vaak op Facebook aangeboden koten waarbij maar 1 iemand zich hoeft te domicileren en de rest niet, maar dat is dan niet wettelijk dus?
Niet helemaal dus, zoals gezegd.

Maar bij nader bekijken, lijkt me hier wel een mogelijke variant te zitten :

Zoals gezegd het appartement verhuren aan iemand, of een koppel of twee samenhuizenden, die zich domiciliëren zoals het hoort. Die mensen mogen, zoals ik begrijp, één (1) studentenkamer ter beschikking stellen in hun huis, en die verhuren of onderverhuren. Geen domicilie nodig voor de student uiteraard. En die student bent u dan, en dan bent u perfect in orde, en dit komt in essentie overeen met wat uw opa wenste.

Please correct me if I am wrong.
Heel erg bedankt voor uw hulp! Het is echt goed nieuws dat dit toch op wettelijke manier kan :)

Sirkii
Berichten: 5414

#11 , 07 mei 2019 12:20

……………….

Helemaal waterdicht is het niet, maar het lijkt me de best mogelijke oplossing.
Dankuwel voor uw hulp, ik heb gezien dat veel studenten in Gent het zo aanpakken. Ik zag vaak op Facebook aangeboden koten waarbij maar 1 iemand zich hoeft te domicileren en de rest niet, maar dat is dan niet wettelijk dus?
Niet helemaal dus, zoals gezegd.

Maar bij nader bekijken, lijkt me hier wel een mogelijke variant te zitten :

Zoals gezegd het appartement verhuren aan iemand, of een koppel of twee samenhuizenden, die zich domiciliëren zoals het hoort. Die mensen mogen, zoals ik begrijp, één (1) studentenkamer ter beschikking stellen in hun huis, en die verhuren of onderverhuren. Geen domicilie nodig voor de student uiteraard. En die student bent u dan, en dan bent u perfect in orde, en dit komt in essentie overeen met wat uw opa wenste.

Please correct me if I am wrong.
Je moet wel het volledig verhaal vertellen. Studentensteden laten kamerverhuur toe (bv 1 kamer in Gent) maar die kamer moet aan normen voldoen (min 12 m2, ...), dit is vergunningsplichtig en je moet dit fiscaal correct aangeven. Je kan het natuurlijk gewoon doen en hopen dat je niet gepakt wordt doch zonder vergunningen zal je kot ws niet tellen voor je studiebeurs....

Laudc
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#12 , 08 mei 2019 10:48



Dankuwel voor uw hulp, ik heb gezien dat veel studenten in Gent het zo aanpakken. Ik zag vaak op Facebook aangeboden koten waarbij maar 1 iemand zich hoeft te domicileren en de rest niet, maar dat is dan niet wettelijk dus?
Niet helemaal dus, zoals gezegd.

Maar bij nader bekijken, lijkt me hier wel een mogelijke variant te zitten :

Zoals gezegd het appartement verhuren aan iemand, of een koppel of twee samenhuizenden, die zich domiciliëren zoals het hoort. Die mensen mogen, zoals ik begrijp, één (1) studentenkamer ter beschikking stellen in hun huis, en die verhuren of onderverhuren. Geen domicilie nodig voor de student uiteraard. En die student bent u dan, en dan bent u perfect in orde, en dit komt in essentie overeen met wat uw opa wenste.

Please correct me if I am wrong.
Je moet wel het volledig verhaal vertellen. Studentensteden laten kamerverhuur toe (bv 1 kamer in Gent) maar die kamer moet aan normen voldoen (min 12 m2, ...), dit is vergunningsplichtig en je moet dit fiscaal correct aangeven. Je kan het natuurlijk gewoon doen en hopen dat je niet gepakt wordt doch zonder vergunningen zal je kot ws niet tellen voor je studiebeurs....
Ah oké, bedankt om dit te vermelden!

Terug naar “Huren”