Herziening huurprijs!

Marthe14
Topic Starter
Berichten: 33
Locatie: Tienen

Herziening huurprijs!

#1 , 03 mei 2019 13:11

Beste, na jullie meningen ben toch naar de huurdersbond geweest met mijn huurcontract en heb dit als resultaat gekregen:

Beste Marthe,

Ik verwijs naar ons gesprek van 5.02 in Tienen.
Ik geef je mijn standpunt mbt. de besproken punten.

Herzieningen huurprijs:

1. De huurovereenkomst werd afgesloten op 3.09.1982 voor 3 jaar, met aanvang op 1.11.1982; zij werd toen niet geregistreerd (dit gebeurde pas later op 7.09.2007). Bij gebreke van opzegging (art. 9) werd zij vanaf die datum omgezet in een huurovereenkomst van onbepaalde duur overeenkomstig het toen geldende art. 1759, § 2 B.W.
Op het ogenblik van het in voege treden van de woninghuurwet dient jouw huurovereenkomst bepaald te worden als een geschreven huurovereenkomst van onbepaalde duur.
Krachtens de dwingende overgangsbepalingen van de wet van 20.02.1991 wordt de aanvangsdatum dan vastgesteld op 1.01.1987. Dit heeft zijn belang voor de wettelijke mogelijkheid van de herziening van de huurprijs.

2. Herziening van de huurprijs is minnelijk mogelijk overeenkomstig art. 7 van de woninghuurwet tussen de 9°en de 6° maand van elke 3-jarige periode.

3. In jouw situatie was dergelijke herziening – rekening houdende met de overeenkomsten die je ondertekende – niet rechtsgeldig mogelijk bij overeenkomst van 27.07.1991 en 17.04.2006.
Je hebt de verhogingen vrijwillig betaald, en daar kan je niets meer aandoen, tenzij tot 5 jaar terug (zie verder).

4. Belangrijk is dus ook de laatste overeenkomst van 5.11.2018: die is ook niet geldig (de lopende 3-jarige periode gaat van 1.01.2017 tot 31.12.2019).

5. Volgens art. 1728 quater, al. 1 B.W. kan de huurder hetgeen hij gedurende de laatste 5 jaar teveel betaald heeft, terugvorderen.
In jouw geval vraagt dit om een ingewikkelde berekening om het bedrag te becijferen. Is het jouw bedoeling om dit in voorkomend geval te doen? Ik zal dan de becijfering maken.

6. De zelfde opmerkingen en de zelfde vraag stelt zich mbt. de herziening van 5.11.2018: als je overweegt om die te betwisten zal ik de correcte huurprijs berekenen.

7. De omstandigheid dat je een document/akkoord ondertekende, verhindert niet de rechtsgeldigheid in twijfel te trekken en om het teveel betaalde terug te vorderen.

Uitvoering werken aan het dak van de garage:
1. Je moet de uitvoering van dringende en noodzakelijke werken door de verhuurder dulden. De uitvoering moet gebeuren in samenspraak met de huurder en de hinder moet tot een minimum bepekt worden (bijv. snelle uitvoering). In het kader hiervan mag de verhuurder de tijdelijke ontruiming van de garage vragen, maar de verhuurder kan verder niet bepalen wat je in de garage opslaat of niet, behoudens gevaar voor schade of overlast.
2. Als je wil, stel ik hiervoor een brief aan de verhuurder op.

Gebreken (trapleuning, vuur in de keuken, kraan in badkamer):

1. De huurder heeft de verplichting om alle gebreken aan het pand aan de verhuurder te melden, en de huurder heeft het recht om herstelling/onderhoud te vragen.
2. Dit kan in dezelfde brief aan de verhuurder opgenomen worden.

Ik stel voor dat je telefonisch een nieuwe afspraak maakt, zodat wij de inhoud van deze brief kunnen bespreken, en kunnen overleggen welke stappen te zetten.

Met vriendelijke groeten,


Karel Caers | Juridisch Adviesverlener
Tiensevest 106 bus 48 | 3000 Leuven
016 25 05 14
 info-vlbr@huurdersbond.be|www.huurdersbond.be

Adviesmomenten:
-In Leuven: na afspraak of zonder afspraak van maandag tot donderdag van 9:30 uur tot 12:00 uur
-In Tienen: na afspraak elke dindsadagvoormiddag van 9:00 uur tot 12:30 uur
-In Aarschot: na afspraak om de 2 weken woensdagnamiddag van 13:00 uur tot 15:30 uur
-in Diest: na afspraak om de 2 weken donderdagnamiddag van 13:00 uur tot 15:30 uur
-In Tielt-Winge: na afspraak elke 1° woensdagvorrmiddag van de maand vanaf 9:00 uur.

------------------------------

Ik heb dus gewoon mijn huishuur deze maand verder betaald zoals vorig jaar daar ik geen indexberekening gekregen heb van mijn huisbaas doordat zij mij een nieuw contact deed tekenen waarin ze 640 euro vroeg in plaats van 579.70 euro + de index waarop ze wel recht heeft!
Nu ben ik dus bang dat ze mij het huis zal laten uitzetten, Ik heb absoluut niet de financiële middelen voor een verhuis te bekostigen en dus ook niet voor een nieuwe woonst waar drie maand waarborg gevraagd wordt. Wat kan ik hieraan doen, ik pieker me gek en wordt ziek van deze situatie. Graag jullie raad a.u.b.

Groetjes,
Marthe
Geen nacht is zo donker dat er geen morgend op volgt...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4628
Locatie: Diest

#2 , 04 mei 2019 08:50

Marthe

Ik begrijp niet goed waarom je hier terecht komt.
Je hebt een juridisch adviseur bij de huurdersbond die je dossier ten gronde kent en perfect in staat is jouw advies te geven (en dat ook al deed).Wij kennen jouw dossier niet dus ons advies zal noodzakelijkerwijze minder diepgaand kunnen zijn. Betrokken jurist stelt een vervolgafspraak voor. Waarom ga je daar niet op in?

Algemeen :

De verhuurder kan ten allen tijde de huur opzeggen mits passende vooropzeg. Ik ken jouw woning niet maar 640 € lijkt me niet overdreven én evenmin een groot verschil met wat je actueel betaalt.
Vraag is of je voor dat bedrag wil gaan procederen. En terechte overweging is dat je bij elke actie ook je eigen risico moet incalculeren. Maar dat is op zich geen juridische, maar een strategische vraag. Wat heb je maximaal te winnen en wat heb je maximaal te verliezen...
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

bosprocureur
Berichten: 6858

#3 , 04 mei 2019 09:46

Wij kennen dus duidelijk niet het hele dossier, vooral het kluwen aan datums zorgt voor enige verwarring. Maar eigenlijk denk ik dat TS een beetje met vuur aan het spelen is.

Als ze nu wat moeilijk gaat doen, is er een goede kans dat de verhuurder zich ook eens grondiger laat inlichten wat juridisch kan. En bijvoorbeeld nog in mei of juni (enkele dagen voor 1 juli dan) een opzeg verstuurt, en dan kan TS tegen 1 januari 2020 een andere woning zoeken. Verhuurder kan dan rustig zijn pand herverhuren, deze keer tegen een meer marktconforme prijs.

Reclame

Terug naar “Huren”