1 jaar huurcontact tweemaal verlengd

SLAMME
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

1 jaar huurcontact tweemaal verlengd

#1 , 30 apr 2019 19:42

Beste,

We willen verhuizen, hebben een 1-jarig huurcontract die tweemaal verlengd was, en er wordt nu een maand huur als boete ingehouden voor de kosten.
Om even het volledige beeld te scheppen, hieronder een timeline.

1 juni 2017: Aanvang 1 jaar huurcontract met als einde 31 mei 2018
1 januari 2018: Via mail verstuurd om te verlengen met 1 jaar vanaf 1 juni 2018. Huurbaas vroeg aan mij om schriftelijk met aangetekende zending te bevestigen. Dit was OK.
1 juni 2018: Aanvang verlenging 1 jaar huurcontract met als einde 31 mei 2019
Januari 2019: Begonnen met zoeken naar nieuw appartement, maar helaas niets op tijd gevonden.
16 april 2019: Via mail verstuurd om te verlengen met 1 jaar vanaf 1 juni 2019 met als einde 31 mei 2020, deze keer werd niet gevraagd om te bevestigen met aangetekende zending.
27 april 2019: Net na verlengen van huurcontract, perfect appartement gevonden en was mogelijk om in te trekken vanaf 1 juni al. Aangetekende zending gedaan om opzeg te doen, gevraagd om zo snel mogelijk te verhuizen.
Vandaag: Telefoon gekregen van immo waar huurbaas mee samenwerkt met de boodschap dat ik principe nu het volledige jaar moet uitzitten tot mei 2020. Ze wil hier wel schappelijk in zijn en het als een 3-6-9 contract met 3 maanden opzeg doen, maar sowieso dat ik een maand huur moet afgeven hiervoor.

Nu is mijn vraag, was mijn verlenging legaal, dus zonder aangetekende zending? Ik heb alsook geen nieuw contract gekregen hiervoor.
Het was trouwens ook al de tweede verlenging.

Mijn andere vraag, mag mijn huurbaas zomaar een boete aanrekenen van een maand?

Probleem is ook dat de nieuwe huurbaas ten laatste ons 1 juli erin wil. Mijn 3 maanden opzeg is tot 31 juli.
Mocht ik dus geen huurder vinden voor juli, betaal ik mogelijks nog in juli huur voor het oude appartement terwijl we al in het nieuwe zitten.

Op Myminfin staat enkel het 1 jaar huurcontract dat in 2017 geregistreerd is geweest, te vinden op volgende locatie:

https://drive.google.com/open?id=1A-Hvb ... W24rHcvhtq
Graag jullie expertise...

Met vriendelijke groet,
Stephen

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 30 apr 2019 20:08

Een contract van 1 jaar kan je maximaal 2 maal verlengen, en dit ZONDER enige administratie. Als jij, noch de verhuurder opzeggen, wordt het automatisch en stilzwijgend verlengd met 1 jaar. Na een 2de verlenging wordt het er één van lange duur (9 jaar), met de bijhorende opzegmogelijkheden (opzeg steeds 3 maand, en verbrekingsvergoeding van 1 maand)
Die verbrekingsvergoeding (of boete zoals jij dat noemt) van 1 maand lijkt me dus OK. Je zal wel moeten blijven huren tot eind juli, tenzij je met één van beide verhuurders een minnelijk akkoord kan vinden, of zelf een nieuwe huurder vinden ab 1 juli

Blaatpraat
Berichten: 3796

#3 , 30 apr 2019 21:06

Ik zie geen enkel probleem, behalve inderdaad dat die 2e verlenging voor 1 jaar ongeldig is (zie bericht Mava), je hebt van rechtswege een contract van 9 jaar nu.
Opzeg tot eind juli is correct, 1 maand vergoeding ook.

Als de nieuwe eigenaar u op 1 juli erin wil, en je zou tegen eind juni uit je huidig appartement willen, wanneer zou je dan verhuizen, alles opkuisen, en terwijl het nieuw appartement bewoonbaar maken?
Een maand om dit alles te doen, is geen overbodige luxe, dus ik zou zelfs zeggen dat huren tot en met 31 juli ideaal is...

Reclame

Terug naar “Huren”