Beste,
Ik heb onlangs een huurcontract afgesloten voor een kantoor voor een periode van 3 jaar. In de overeenkomst wordt voorzien dat er 2 x stilzwijgend verlengd kan worden (dus in totaal : 9 jaar indien er 2 x stilzwijgend wordt verlengd).
Ik ben naar het registratiekantoor geweest om het huurcontract te laten registreren, en ik was verbaasd dat de kostprijs voor de berekening van de registratie gebaseerd is op 9 jaar en niet op 3 jaar.
De overeenkomst is nochtans geen handelshuur (huur van kantoor + staat specifiek vermeld in de overeenkomst dat het geen handelshuur betreft).
Het registratiekantoor heeft me laten weten dat ze als termijn 9 jaar moeten nemen i.p.v. 3 jaar, aangezien de overeenkomst mogelijks stilzwijgend verlengd kan worden tot 9 jaar.
Klopt dit? Mij lijkt het dat de termijn drie jaar is en dat ik bij stilzwijgende verlenging (wat nog niet zeker is) de overeenkomst opnieuw zal laten registreren.
Alvast bedankt voor jullie feedback!
"De duur van de huur bedraagt drie (3) jaar. Zij neemt een aanvang op 1 april 2019 om te eindingen op 31 maart 2022. (...) Zo geen der Partijen de overeenkomst op het einde van de initiële duur opzegt per aangetekend schrijven met een opzegtermijn van ten minste zes (6) maanden, wordt de overeenkomst stilzwijgend hernieuwd voor twee opeenvolgende periodes van drie (3) jaar (met een maximum van negen (9) jaar)."