Huurcontract stopzetten

simonjo
Topic Starter
Berichten: 285

Huurcontract stopzetten

#1 , 09 apr 2019 18:29

Goeiedag,

Situatie:
- koppel M+V huurt per 1/1/2017 de ouderlijke woning
- aangezien mijn moeder (vruchtgebruiker) in home zit, neemt mijn oudste zoon het beheer op zich

- op 30/10/2017 zeggen zij per AS het huurcontract op, opzegperiode 1/11/2017 tem 31/1/2018
- mevr vertrekt in december 2017, meneer blijft wonen

- na verloop van tijd komen er klachten van de buren over de toestand van de tuin en stormschade, dus ik ga mij vergewissen van de situatie, blijkt dat mijn zoon geen opvolging heeft gedaan en het een echt jungle is, er in het wilde weg tuinhuizen zijn gezet zonder toestemming/vergunning, onveilige situaties gemaakt enz...

- contact met de huurder lukt niet, noch door mij, noch door de ondertussen aangestelde bewindvoerder van mijn moeder

- de bewindvoerder wil de huurder eruit krijgen maar dit vergt natuurlijk wel wat werk en kosten

- dus na een tijdje wil bewindvoerder af van de last van die woning en wordt ik als zoon volle eigenaar en dus ook verantwoordelijk om het op te lossen

- uiteindelijk kan ik huurder te pakken krijgen en komen we overeen (mondeling) dat ik de tuin tegen betaling terug in orde zal brengen, echter de betaling daarvan gebeurt niet terwijl het werk wel gedaan is. ook in de woning is het een ramp want de man doet niets en leeft van een uitkering

- kort samengevat: de huurder betaald de huur nog wel, maar onderhoud en melden van problemen gebeuren niet, om het financieel rond te krijgen soupeerd hij zijn spaarcenten op (uitkering = huur + 100 euro) en dat gaat snel


Nu wil ik de vrederechter vragen het contract te ontbinden ten laste van de huurder, maar wie moet ik dan dagvaarden: hij, zij of allebei.

In voorkomend geval moet ik dan ook nog uitvissen waar zij woont om een bewijs van woonst op te vragen in die gemeente, of kan ik naar het gemeentehuis gaan met het huurcontract en mijn verzoekschrift om dit alsnog te krijgen.

Idem dito als er een vonnis komt, moeten beiden dan het vonnis betekend krijgen


In tweede orde zou ik het huurcontract kunnen opzeggen om er zelf te gaan wonen, maar dat is dan 6 maand uitstel zoals ik het zie

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 09 apr 2019 20:01

Staat het huurcontract nog op beider naam? Indien ja, motet je beiden dagvaarden. Naar de vrederechter kan je pas als je zelf al het nodige gegaan hebt om de zaak te regelen, te beginnen met de nodige aangetekende briefwisseling

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 09 apr 2019 20:01

Staat het huurcontract nog op beider naam? Indien ja, motet je beiden dagvaarden. Naar de vrederechter kan je pas als je zelf al het nodige gegaan hebt om de zaak te regelen, te beginnen met de nodige aangetekende briefwisseling

Reclame

simonjo
Topic Starter
Berichten: 285

#4 , 09 apr 2019 21:37

Volgens de vrouw heeft zij niks meer te maken met het huurcontract door haar scheiding, maar bij mijn weten is er niks veranderd aan het huurcontract en staat het nog op beider namen

In de oude huurwetgeving is het geen recht om geschrapt te worden, dus hoe zou zij daar vanonder kunnen komen?


Qua briefwisseling kan ik evt terugvallen op de aangetekende brief van 5/12/2018 waarbij de bewindvoerder de huurder sommeert om de woning te verlaten, maar hij heeft die brief niet aangenomen.

Trouwens, zei hebben allebei het contract opgezegd op 30/10/2017 al he.

NatD
Berichten: 427
Juridisch actief: Nee

#5 , 09 apr 2019 22:12

Als ze het huurcontract opgezegd hebben per AS en de vrouw is weggegaan in die opzegperiode, dan heeft de vrouw er toch niks meer mee te maken als die man er dan toch blijven wonen is? Zij heeft immers mee het huurcontract opgezegd en is weggegaan. Als je het mij vraagt, dan kan enkel die man gedagvaard worden...

simonjo
Topic Starter
Berichten: 285

#6 , 09 apr 2019 23:53

Als ik nog even het AS van de advokaat bewindvoerder aan meneer nalees, kom ik tot de constatatie dat het huurcontract al verbroken is door hun gezamenlijke opzeg van 30/10/2017. En dat zij de gegeven opzeg geldig wou laten verklaren door de vrederechter om alzo over te kunnen gaan tot uitzetting.

Dus eigenlijk woont meneer zonder contract en heeft hij buiten het feit dat hij daar gedomicilieerd is geen rechten.

Verder is mevrouw vrij van huurverplichtingen (heeft ze slim gespeeld), en is het enkel hij die moet gedagvaard worden.

NatD
Berichten: 427
Juridisch actief: Nee

#7 , 10 apr 2019 00:03

Inderdaad, zo denk ik er ook over!

Terug naar “Huren”