verhoogde energiefactuur door slecht werkende elektrische chauffage (onroerend goed)

jens.vdk23
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

verhoogde energiefactuur door slecht werkende elektrische chauffage (onroerend goed)

#1 , 01 apr 2019 23:57

Gegroet,

Vandaag eindfactuur van elektriciteit ontvangen, en die is gigantisch! Voor een huishouden van 2 personen. We betalen al een aanzienlijk voorschot, heb ik zelf voor gekozen om geen al te grote eindafrekening te hebben. NIET DUS :cry:
Welnu na lang zoeken en kijken hebben we gemerkt dat ons nachtelijk verbruik in de winter tot 1185Kwh/maand (januari) piekt tewijl het in de zomermaanden amper boven de 170Kwh/maand overstijgt . Met andere woorden, de chauffage in de slaapkamer, want voor de rest staat er niets actief aan tijdens de nacht. (los van diepvries, frigo etc), mocht het een van deze toestellen zijn zouden we ook een hoge dagpeik hebben toch?
De grootste piek was 323Kwh/maand dus quasi niet meer dan normaal.
Modell WK/TPN 1501b AEG is de chauffage in kwestie en is aangesloten op het vaste elektische net en zou 1500w/u verbruiken. Na een heel ruime berekening: 10u per nacht * 30 dagen *1.5 KwH/nacht kom ik op 450 Kwh voor januari . Als er 5 nachten waren dat de chaufage meer dan 8u heeft aan gestaan is het veel. en toch ruimschoots +900Kwh in verbruik.

Dat was maand 01/2019 en we wonen er 1 jaar sinds maand 01/2018! Voor februari 2018 962Kwh/maand snachts. Dus wij huren ter goedertrouw een app dat in orde was gebracht maar blijkelijk was er geen controle doorgevoerd en moeten hierbij nu een afrekening ophoesten van equivalent 2 maal de huurprijs (meer zelfs). aangezien het onroerend goed beslaat die malfunctioneerd, kan diet op de huurder verhaald worden?

ps. mijn excuses voor eventuele grammaticale/spellingsfouten ben al wakker van 4u en het is nu middernacht+ slaap tekort + frustraties, dus lees tussen de fouten door aub,(om eventuele grammar-nazi's voor te zijn)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 02 apr 2019 09:27

Als je niet met een technisch verslag kan bewijzen dat de verwarming defect was, kan je aan de verhuurder niets verwijten. Voor dergelijke toestellen zijn geen jaarlijkse/2 jaarlijkse keuringen nodig (enkel een gunstig keuringsrapport elektrische installatie en dat is 20 jaar geldig)
Welke is de temperatuur 's nachts in uw slaapkamer? Bij ons staat de verwarming op de SK totaal uit tijdens de nacht, en in de dag staat het raam op kipstand.

Sirkii
Berichten: 5417

#3 , 02 apr 2019 12:39

Zijn dit convectoren of accumulatoren?

Vergeet ook niet dat een tweevoudige teller op dalurentarief werkt s nachts en in t weekend. Als je een 9 to 5 job hebt en dus s avonds en in t week end thuis bent is het gros van je electrische convectorverwarming idd op dalurentarief.

Een dikke 1.000 kWh verwarming per maand in de winter is normaal in een redelijk geïsoleerd appartement.

Er valt niets op de verhuurder te verhalen. Electrische verwarming is pokkeduur ook al is zoals bij jullie het meeste verbruik op dalurentarief.

Een totaal electriciteitsverbruik van 8-9000 kWh is niet abnormaal bij electrische verwarming.

Wat is je jaarverbruik ?

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6858

#4 , 02 apr 2019 13:28

En even terzijde, had u kennis van de EPCwaarde toen u het appartement huurde ?

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 02 apr 2019 14:45

Werk die verwarming soms via een zekering waar je het nachttarief kan uitzetten, en dat je dan 24/24 via dagtarief werkt? Mogelijks per ongeluk ingeschakeld.

jens.vdk23
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 03 apr 2019 20:53

Gegroet,

Vandaag eindfactuur van elektriciteit ontvangen, en die is gigantisch! Voor een huishouden van 2 personen. We betalen al een aanzienlijk voorschot, heb ik zelf voor gekozen om geen al te grote eindafrekening te hebben. NIET DUS :cry:
Welnu na lang zoeken en kijken hebben we gemerkt dat ons nachtelijk verbruik in de winter tot 1185Kwh/maand (januari) piekt tewijl het in de zomermaanden amper boven de 170Kwh/maand overstijgt . Met andere woorden, de chauffage in de slaapkamer, want voor de rest staat er niets actief aan tijdens de nacht. (los van diepvries, frigo etc), mocht het een van deze toestellen zijn zouden we ook een hoge dagpeik hebben toch?
De grootste piek was 323Kwh/maand dus quasi niet meer dan normaal.
Modell WK/TPN 1501b AEG is de chauffage in kwestie en is aangesloten op het vaste elektische net en zou 1500w/u verbruiken. Na een heel ruime berekening: 10u per nacht * 30 dagen *1.5 KwH/nacht kom ik op 450 Kwh voor januari . Als er 5 nachten waren dat de chaufage meer dan 8u heeft aan gestaan is het veel. en toch ruimschoots +900Kwh in verbruik.

Dat was maand 01/2019 en we wonen er 1 jaar sinds maand 01/2018! Voor februari 2018 962Kwh/maand snachts. Dus wij huren ter goedertrouw een app dat in orde was gebracht maar blijkelijk was er geen controle doorgevoerd en moeten hierbij nu een afrekening ophoesten van equivalent 2 maal de huurprijs (meer zelfs). aangezien het onroerend goed beslaat die malfunctioneerd, kan diet op de huurder verhaald worden?

ps. mijn excuses voor eventuele grammaticale/spellingsfouten ben al wakker van 4u en het is nu middernacht+ slaap tekort + frustraties, dus lees tussen de fouten door aub,(om eventuele grammar-nazi's voor te zijn)
“Kleine” tussenrijdse update: de vorige huurder had het zelfde probleem, huurbaas langs geweest en ging er iets aan doen, duidelijk niet gebeurd. ENPLUS we zitten met schimmel op de muren, zijn conclusie stoken en verluchten, wat we ook gedaan hebben , resultaat heeeeel gepepperde eindafrekening. Schimmel is er nog steeds zelfs op plekken naast een vochtopnemer. Ook was het antwoord van het immokantoor zeer onbehulpzaam (kantoor van de dochter nota bene), ze weigeren nu de chauffage in kwestie te laten checken. Wij gaan nu naar de huurdersbond en kijken zelf naar professionele hulp om het toestel te laten checken. EPC is 491 maar een ingebouwd toestel die meer draait dan aan gegeven en nog steeds niet vervangen is na zelfde voorval met vorige huurder en geen aantekening in de plaatsbeschrijving noch over schimmel lijkt men toch zeer dubieus en al zeker nochalant. Op andere mogelijke antwooden kom ik later terug. Drukke week en heel wat taken voor mijn opleiding die ik combineer met werk. Na het weekend kijk ik even om alle posts zo grondig mogelijk te beantwoorden. Alvast bedankt voor de talloze reacties.

bosprocureur
Berichten: 6858

#7 , 03 apr 2019 21:11

….

…...

“Kleine” tussenrijdse update: de vorige huurder had het zelfde probleem, huurbaas langs geweest en ging er iets aan doen, duidelijk niet gebeurd. ENPLUS we zitten met schimmel op de muren, zijn conclusie stoken en verluchten, wat we ook gedaan hebben , resultaat heeeeel gepepperde eindafrekening. Schimmel is er nog steeds zelfs op plekken naast een vochtopnemer. Ook was het antwoord van het immokantoor zeer onbehulpzaam (kantoor van de dochter nota bene), ze weigeren nu de chauffage in kwestie te laten checken. Wij gaan nu naar de huurdersbond en kijken zelf naar professionele hulp om het toestel te laten checken. EPC is 491 maar een ingebouwd toestel die meer draait dan aan gegeven en nog steeds niet vervangen is na zelfde voorval met vorige huurder en geen aantekening in de plaatsbeschrijving noch over schimmel lijkt men toch zeer dubieus en al zeker nochalant. Op andere mogelijke antwooden kom ik later terug. Drukke week en heel wat taken voor mijn opleiding die ik combineer met werk. Na het weekend kijk ik even om alle posts zo grondig mogelijk te beantwoorden. Alvast bedankt voor de talloze reacties.
Zo heel terloops beklaagt u er zich dus over dat er geen aantekening in de plaatsbeschrijving staat over schimmel en dergelijke.

U was toch aanwezig bij de plaatsbeschrijving, mag ik hopen? Het was op dat ogenblik dat uzelf ook in de fout gegaan bent. Wat de verdere toestand van het pand niet goedpraat, uiteraard.

jens.vdk23
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#8 , 03 apr 2019 22:21

Schimmel was toen nog niet aanwezig. Anders hadden we dit nooit gehuurd. Leugentjes om bestwil en het betere gesjoemel, waarheid komt aan het licht. Al weet ik uit ervaring dat gerechtigheid en waarheid niets steeds parallel lopen en soms elkaars tegenpolen zijn. Samenleving draait steeds meer om kwantiteit in plaats van kwaliteit. Betalen met 6 app €10/maand om ge meenschappelijke delen te onderhouden en te poetsen 2/maand. Poetsvrouw (vrouw van) komt zelden 1 maal/maand. Alles opgeteld begint de emmer toch wel vol te geraken en nu dit. Hij wist van de chauffage maar maakt de imorele keuze uit eigen belang. Ik laat het hier niet bij! Het ist niet omdat je 13 app hebt in 3 aanpalende woningen dat je boven de wet of de ethiek staat.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 04 apr 2019 09:00

In plaats van naar de huurdersbond te trekken, contacteer eens de nutsmaatschappij of een elektrieker om de installatie te laten nakijken. Is nuttiger dan bij die bond te gaan aankloppen en zal meer resultaat hebben.

jens.vdk23
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#10 , 04 apr 2019 10:03

In plaats van naar de huurdersbond te trekken, contacteer eens de nutsmaatschappij of een elektrieker om de installatie te laten nakijken. Is nuttiger dan bij die bond te gaan aankloppen en zal meer resultaat hebben.
we gaan beide doen, hoe meer info we hebben hoe beter.

Terug naar “Huren”