opgeroepen voor huurachterstand ex..

Saartje72
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

opgeroepen voor huurachterstand ex..

#1 , 01 apr 2019 19:20

Hallo allemaal,

Ik krijg opeens een brief van vredegerecht in brievenbus waarin ik opgeroepen wordt om mij te verantwoorden voor de huurachterstand van ex-man. Ik ben al 10 jaar van hem gescheiden. Hij runt nog altijd een zaak waarvoor wij destijds een pand gehuurd hebben.

De tegenpartij zegt dat hij verplicht werd ons beiden dagvaarden door de griffier en hij enkel de achterstand wil invorderen ten laste van ex-man...

Wat moet ik doen? Kan de vrederechter mij toch gezamenlijk met hem veroordelen tot dit (aanzienlijk) bedrag, hoewel ik al een decennium die zaak niet meer met hem uitbaat en gescheiden ben??? Ik heb wel de huurovereenkomst samen met hem getekend destijds...

Graag hulp alsjeblieft!

Groetjes

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 01 apr 2019 19:28

Als u de huur nooit opgezegd hebt, bent u hier nog steeds aansprakelijk. De kans is zeer groot dat het contract u ook hoofdelijk aansprakelijk stelt (d.w.z. dat u alles betaalt en uw ex niets).

Saartje72
Topic Starter

#3 , 01 apr 2019 20:08

Ik heb wel geen aanmaning ontvangen? Enkel ex-man heeft die gekregen. Kan ik dan wel opgeroepen worden?

Reclame

Franciscus

#4 , 01 apr 2019 21:22

Opgeroepen worden zeker...maar als u nooit door verhuurder in gebreke gesteld werd ... kan u dat al inroepen - schulden verjaren en intresten ook.

Saartje72
Topic Starter

#5 , 02 apr 2019 14:55

Ondertussen heb ik de huurovereenkomst teruggevonden en deze zou al verstreken zijn (9 jaar). Als ex-man vernieuwing heeft gevraagd, treft dit mij toch niet meer?! Ben ik dan nog gebonden?

bambipower

#6 , 02 apr 2019 15:16

Huurcontracten worden automatisch verlengd. U kan dit enkel stoppen met een opzeg te geven

Saartje72
Topic Starter

#7 , 02 apr 2019 16:58

Het contract vermeldt nochtans niets over een automatische verlenging?

https://huur-recht.be/kennisbank/huur/b ... ract-opzeg

hier lees ik dat de huur slechts stilzwijgend wordt verdergezet als de huurder het pand blijft betrekken en de huurprijs blijft betalen, zonder verzet van de verhuurder. En ik ben het pand niet blijven betrekken, want ik woon reeds 10 jaar elders en zit voor diezelfde periode al niet meer in de onderneming.

Zou ik dat kunnen gebruiken om aan te tonen dat wat ik als partij betref, de huur is stopgezet, terwijl ex alleen contract heeft verdergezet?
Laatst gewijzigd door Saartje72 op 02 apr 2019 17:01, 1 keer totaal gewijzigd.

LeenW

#8 , 02 apr 2019 17:00

M.i. had u toch expliciet moeten opzeggen. Het contract stopt niet met bestaan omdat er vanaf een andere rekening betaald wordt.

Saartje72
Topic Starter

#9 , 02 apr 2019 17:04

Ik weet dat ik toen best een opzeg had gedaan. Maar dat helpt nu niet veel meer hé? Moet ik dan gewoon betalen? Wat kan ik hier proberen tegenin te brengen? Het is toch niet logisch dat ik moet opdraaien voor achterstallen van een onderneming waar ik voor niets meer tussenzit.

LeenW

#10 , 02 apr 2019 17:09

Nee, maar het is wel logisch dat u een geldig contract moet respecteren.

scorpioen

#11 , 02 apr 2019 19:12

Betreft het een handelshuur?
Werd de huurhernieuwing aangevraagd door uw man?
Normaal hebt u met de brief van het vredegerecht een afschrift gekregen van het verzoekschrift. Daarin kan u lezen op de eigenaar iets van u vordert.Als de eigenaar iets van u vordert kan u een tussenvordering instellen tegen uw ex om wat u zou moeten betalen terug te vorderen. Best advocaat raadplegen.

Saartje72
Topic Starter

#12 , 02 apr 2019 23:20

Betreft het een handelshuur?
Werd de huurhernieuwing aangevraagd door uw man?
Normaal hebt u met de brief van het vredegerecht een afschrift gekregen van het verzoekschrift. Daarin kan u lezen op de eigenaar iets van u vordert.Als de eigenaar iets van u vordert kan u een tussenvordering instellen tegen uw ex om wat u zou moeten betalen terug te vorderen. Best advocaat raadplegen.
Bedankt voor uw constructief antwoord!

Het betreft inderdaad een handelshuur.

In het verzoekschrift ben ik als verwerende partij bijgeschreven. De verhuurder zegt dat de griffier hem daartoe heeft verplicht.

De huur werd blijkbaar nooit hernieuwd, maar 'stilzwijgend' verlengd. Mijn redenering was dan dat deze nieuwe huur (na stilzwijgende verlenging bij einde contract 9j) enkel geldt tov van ex en niet mezelf omdat ik op dat moment niet langer het pand betrok, noch actief was in de onderneming, dus onmogelijk stilzwijgend toestemming heb kunnen geven. hetzelfde gaat toch op wanneer een hernieuwing zou aangevraagd zijn zonder mijn toestemming?

Wat denkt u van die redenering?

bambipower

#13 , 03 apr 2019 10:11

Als je dan ons mening vraagt, dan vind ik het een kromme redenering

Hoe kan de huisbaas weten of je verder wil huren, als je hem niks laat weten? Dat je het van uit uw standpunt bekijkt, begrijp ik wel, maar er zijn 2 partijen. Jij en uw ex, en de verhuurder. Je hebt zelf nagelaten om de opzeg te geven, en wil dit nu in schoenen van de verhuurder schuiven. Volgens mij kan je je in veel bochten wringen om er onderuit te geraken, maar jij was fout om niet op te zeggen, of u te laten schrappen in het contract. Ik vrees dus dat je zal moeten betalen, en het verder onderling uitvechten met je ex.

scorpioen

#14 , 03 apr 2019 12:35

Bij een "verlenging" komt inderdaad (stilzwijgend) een nieuwe huurovereenkomst tot stand. Deze nieuwe huurovereenkomst komt in beginsel tot stand tussen de oorspronkelijk bij de overeenkomst betrokken partijen, tenzij één van hen zou laten weten zich hiertegen te verzetten. U hebt dit blijkbaar niet gedaan.
U kan bij de vrederechter pleiten dat de verhuurder wist dat u gescheiden was en de zaak enkel uitgebaat werd door uw man, zodat hij wist dat u geen nieuwe huurovereenkomst wenste. De kans op succes is onzeker.
In ieder geval een tussenvordering instellen tegen uw ex. Dit doet u door in die procedure een conclusie neer te leggen (en aan alle andere partijen over te maken) waarin u die "vordering tot vrijwaring" stelt.

Saartje72
Topic Starter

#15 , 03 apr 2019 17:15

Bedankt voor uw advies!

Terug naar “Huren”