imo wil huurwaarborg niet vrijmaken ondanks dat ik schade wil betalen

Clo
Topic Starter
Berichten: 18

Re: imo wil huurwaarborg niet vrijmaken ondanks dat ik schade wil betalen

#16 , 09 apr 2019 08:27

De eigenaar/verhuurder van mijn gehuurde appartement had ook de hele tijd een sleutel (ook al beweert hij van niet) en hij is ook paar keer binnen geweest in het appartement toen ik afwezig was, hoe ik dit weet ik had een vermoeden dat er iemand in mijn appartement geweest was paar keer, toen test gedaan nl eigenaar zei bij afgifte sleutels begin huur dat hij de inkomdeur altijd 2x dicht draaide bij het naar buiten gaan en dat ik dat het beste ook zou doen, dus ik draaide maar 1 keer vast, toen ik uren later terug kwam was de deur 2x vastgedraaid? zo uit zichzelf, en dit verschillende keren de voorbije jaren en laatste maanden toen het al leeg stond maar ik nog huur betaalde in opzegperiode.
Eigenaar heeft het appartement ook bezocht op 11 januari 2019 met zijn nieuwe huurder, en heeft appartement in de staat gezien zoals het was toen en ook was het zo 2 maanden later, raamstickers, deur met vlekken en loszittende schroef. Hij zei toen dat het appartement in hele nette en perfecte staat was (heb ik op sms staan) en nu is het plots allemaal veel en dure schade. Toen in januari géén enkele opmerking ontvangen van hen ivm raamstickers (hebben ze duidelijk gezien toen en hadden ze geen enkel probleem mee toen), vlekken op deur of loszittende schroef deur.
Ze willen hier gewoon dik aan verdienen, nl 428euro excl btw alleen voor het schilderen van een deur, (terwijl de offertes die ik kreeg maar 125euro excl btw zijn van verschillende prof.schilders, 300euro minder dan hun vraagprijs) en nu ook nog eens dure offerte voor nieuw raam (dat ze kunnen aangeven bij hun brandverzekering en zo gratis kunnen laten vervangen indien er effectief een barst in dat raam is,) géén enkel bewijs van gezien of mogen ontvangen van hen enkel mail met die mededeling en dat de offerte voor herstel naar mij gestuurd zal worden samen met de rekening.
En ondertussen blijven ze weigeren om de huurwaarborg vrij te geven.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Meeboo
Berichten: 1488

#17 , 09 apr 2019 09:01

nogmaals, dat raam kan niet ten uwe laste genomen worden gezien het niet opgenomen werd in de uitgaande plaatsbeschrijving

Didymus
Berichten: 2061

#18 , 09 apr 2019 14:26

Laat u niet intimideren en trek zelf naar de rechtbank om de vrijgave te bekomen.
"sowieso" schrijf je zo.

Reclame

Clo
Topic Starter
Berichten: 18

#19 , 09 apr 2019 19:42

Ik denk dat ik inderdaad juridische stappen zal moeten zetten want ze reageren niet (negeren mij) op mijn vragen voor het verkrijgen van een datum(afspraak) voor het ondertekenen van het document voor vrijgave huurwaarborg. Ik wou het liefst geen juridische stappen. Maar hoe begin ik daar in godsnaam aan, ik kan (door mijn hoge medische kosten door mijn gevecht tegen K) mij geen advocaat of gerechtskosten permitteren op dit moment. Ik weet ook niet hoe ik dat verzoek tot minnelijke schikking moet doen. Moet ik daarvoor naar het vredegerecht stappen, bellen of schrijven? Sorry voor de vele vragen maar als leek in de wetgeving is het moeilijk om je weg te vinden of te weten wat je rechten zijn en wat je kan en moet doen.
Nogmaals dank iedereen voor alle hulp, goede raad en info die jullie mij al gaven!
prettige avond,

Meeboo
Berichten: 1488

#20 , 10 apr 2019 09:22

hebt u al een aangetekend schrijven gedaan ondertussen?
volgende stap is naar de vrederechter. dat kan u gerust zonder advocaat en kost een kleine 50€

Clo
Topic Starter
Berichten: 18

#21 , 10 apr 2019 10:28

Tav meeboo,
neen nog niet gedaan, ik weet niet goed tot wie ik het moet richten eerlijk gezegd nl aan het immokantoor, die de verhuurder vertegenwoordigt in dit dossier nl zij hebben huurcontract opgesteld (verplicht bij hen op kantoor moeten gaan tekenen), zij eisten dat de huurwaarborg op een rekening bij Korfine geplaatst werd (indien ik dat niet wou doen ging de huur niet door), zij hebben de uitgaande PB gedaan (getekend en goedgekeurd door hen in naam van de eigenaar, alsook alle formulieren voor de nutsbedrijven door hen getekend in naam vd eigenaar).
Het document voor vrijgave van de huurwaarborg ligt op hun kantoor en zij eisen dat indien ze de HWB ooit zouden vrijgeven ik dan dat document op hun kantoor moet komen tekenen.
Zij zeggen aan de eigenaar wat hij moet doen, en het zijn zij die hem adviseren om de huurwaarborg niet vrij te geven.
Alle eisen i.v.m. herstellen van de schade kwam van het immokantoor ook (via mails)
Of moet dit aangetekend schrijven aan de eigenaar/verhuurder? Of aan beide?
mvg

Meeboo
Berichten: 1488

#22 , 10 apr 2019 10:33

U hebt een contract met de verhuurder, niet met de immo

stel de eigenaar met aangetekende brief in gebreke

Clo
Topic Starter
Berichten: 18

#23 , 10 apr 2019 10:34

Oké, dank u voor uw hulp en info!
prettige dag nog,
mvg

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#24 , 10 apr 2019 12:22

Stuur een AS naar beiden.

KJ86
Berichten: 2663

#25 , 10 apr 2019 14:57

Ik heb het ook al gehad dat ik schade niet gezien heb. Ik maak om die reden geen uitgaande plaatsbeschrijvingen. Degene die de schade heeft gemaakt moet die vergoeden.Het verhaal dat de schade er niet was toen je vertrok en dat de verhuurder die schade heeft aangericht in die 10 dagen dat het leegstond komt ongeloofwaardig over.
Enerzijds omdat de verhuurder uit een respectabele familie komt en anderzijds omdat er iets gebeurd is met die deur, de verf is beschadigd en er ontbreekt een vijs.
Die deur is waarschijnlijk beschadigd bij een verhuis. Eerst geprobeerd om het er zo door te proppen (vandaar de krassen en de barst in het glas), lukte niet, gedemonteerd en een vijs kwijt geraakt.
Het is misschien gemist bij de ingaande plaatsbeschrijving waardoor het schade kan zijn van de vorige huurder of je weet misschien meer dan dat je ons vertelt.
De vrederechter kan ook 1+1 doen en gaat doorvragen. Je gaat 100% zeker moeten zijn van uw verhaal en het zo overbrengen want in het ander geval zal de tegenpartij zijn slag binnenhalen.

Clo
Topic Starter
Berichten: 18

#26 , 10 apr 2019 18:13

Tav KJ86

Waar haalt u die totaal verkeerde informatie? Niks van wat u schrijft klopt.
U schrijft hier onwaarheden en beschuldigt mij hier van dingen die totaal niet correct zijn.
Op wat baseert u zich voor deze beschuldigingen?
Heeft u de schade met eigen ogen gezien, bent u in dat pand geweest?
En hoe weet u dat de verhuurder uit een "respectabele familie" komt? Nergens staat er info over de verhuurder dus hoe weet u dan in godsnaam wie die persoon is.
En er zijn veel mensen die uit respectabele families komen maar die toch dingen doen die niet correct zijn.
500euro vragen om een deur te verven terwijl andere prof.schilders 35Oeuro minder vragen voor dezelfde klus?! (nl 150euro voor zelfde werk) En dat is dan eerlijk volgens u? Heb nooit of nooit gezegd dat ik niet akkoord ging met het vergoeden van de schade, alleen niet met die torenhoge offerte. Heb aan alle eisen voldaan die op de uitgaande plaatsbeschrijving geëist werden door het immokantoor, (dat optreed in naam vd eigenaar) dus is er geen enkele reden dat de huurwaarborg niet mag vrijgegeven worden.
En u spreekt over erdoor proppen? Er zijn géén krassen of barsten in die deur, de verf aan de achterkant vd deur moet opnieuw gedaan voor een reden die gekend is door zowel immokantoor als eigenaar daar ik dat eerlijk tegen hen gezegd heb, helemaal niks met erdoor proppen te maken.
En die vijs ontbreekt niet maar zit los! En dat is in een andere deur! Deur is nooit gedemonteerd geweest, géén enkel deur trouwens.
Ik heb ook nooit gezegd dat die barst door de verhuurder is aangebracht, verschillende mensen hadden toegang tot dat pand sinds het moment dat ik de sleutels afgegeven heb (immokantoor, eigenaars, nieuwe huurder , enz)
Het pand is trouwens door 2 personen van het immokantoor héél héél grondig gecontroleerd geweest, meer dan 1 uur aan een stuk, alles driemaal bekeken door hen (ik citeer hen "om héél zeker te zijn dat we absoluut niks gemist hebben!") en er is toen géén barst in dat raam (géén enkele barst in geen enkel raam of deur ergens) vastgesteld door hen bij deze controle van de uitgaande plaatsbeschrijving.

KJ86
Berichten: 2663

#27 , 10 apr 2019 19:53

Verkeerd gelezen, ik dacht dat het glas ook in de deur zat. Het principe blijft hetzelfde, de kans dat de verhuurder of de makelaar het kapot heeft gemaakt in die 10 dagen is klein.
De offerte van de verhuurder lijkt mij realistischer dan de offerte die jij hebt gekregen. De meeste aannemers rekenen zelf voorrijkosten ten belopen van 150 euro.
De verhuurder komt uit een respectabele familie omdat zijn dochter de opleiding rechten voltooid heeft. Ik ben persoonlijk nog geen enkel rechtenstudent tegen gekomen uit een sociaal achtergesteld gezin.
De kans dat uw verhuurder iemand is die glas kapot maakt om het dan te verhalen op iemand die minder gegoed is, lijkt mij klein.

Clo
Topic Starter
Berichten: 18

#28 , 10 apr 2019 20:26

"Jij"? Het is U waarmee U een vreemde aanspreekt ten eerste (zegt al veel over u en uw afkomst)
En ten tweede, Er bestaat ook zoiets als een studiebeurs in België, en studeren hier kost niks vergeleken met andere landen, dus iedereen, uit gelijk welk gezin (tja zelfs allochtonen, armen, mensen uit een sociaal achtergesteld milieu noemt u die) met gelijk welke achtergrond kan rechten studeren of advocaat worden in dit land, kijk maar naar bepaalde (top)advocaten die dit land heeft en die absoluut niet uit een "rijke" (wat u "respectabele familie" noemt) komen
En ter info, ik heb zelf ook een universitair diploma, en ik heb jaren gewerkt op de universiteit, zelfs op de faculteit Rechten, en ik kan u garanderen dat er véél studenten op de faculteit Rechten uit wat u noemt "sociaal achtergestelde gezinnen" komen.
Dus stop aub met uw compleet verkeerde veronderstellingen en ongepaste vooroordelen.
En het ging hier niet over 1 offerte van professionele schilders maar meerdere!! En alle offertes die ik kreeg zaten allemaal rond diezelfde prijs, sommige zelf nog lager, de verhuurder heeft maar 1 firma gecontacteerd, iemand die zij kenden.
De glasbreuk zit inbegrepen in zijn brandverzekering, dus kan hij dat raam gratis laten herstellen of vervangen.
zo simpel kan het.

KJ86
Berichten: 2663

#29 , 10 apr 2019 23:29

U bent uiteraard ook verzekerd voor huurdersaansprakelijkheid, mijnheer of mevrouw.
U vergeet wel dat de verzekeringnemer een vrijstelling heeft of uw verhuurder moet één van de weinige zijn met een verzekering zonder vrijstelling.

Het lijkt mij raar maar uw verhuurder kan inderdaad een oplichter zijn die eerst iets stuk maakt om het dan te verhalen. Ik geloof het niet maar de rechter misschien wel en dat is het belangrijkste.

Clo
Topic Starter
Berichten: 18

#30 , 11 apr 2019 08:09

Tav KJ86
Nooit heb ik het woord "oplichter" gebruikt of iets in die aard gezegd over de verhuurder/eigenaar.

Heeft U al gedacht aan het feit dat die barst misschien niet door de verhuurder/eigenaar is aangebracht? (heb ik ook nooit beweerd!) Maar misschien door de nieuwe huurders tijdens hun verhuis? Of door hun verhuismannen? Of dat niemand er een schuld aan heeft? Barsten in ramen kunnen ontstaan door temperatuursverschillen (thermische breuken), stormweer (zoals er onlangs hier geweest is), vogels die tegen raam te pletter vliegen, door de te hoge gasdruk in een raam (thermische breuk die héél vaak voorkomen en waar niemand schuld aan heeft),...
Neen, u neemt direct aan dat de eigenaar of ik de boel wil oplichten.

En het is de verhuurder/eigenaar volledig vrij om zijn verzekering mijn verzekering te laten contacteren om dit geschil op te lossen (heb ik ook voorgesteld aan hen) maar willen ze niet, ze willen dat ik gewoon die rekening direct (zonder enig bewijs te leveren, géén foto's van schade, géén verslag van expert verzekering,...) volledig betaal aan hen.
En niet hun eventuele franchise. Wij krijgen ook de info van hun verzekering niet. (zodat mijn verzekeringsmakelaar hun verzekeringsmaatschappij kan contacteren voor dit schadegeval)
Misschien hebben ze geen brandverzekering voor dit pand.
Ik heb alle gegevens aan mijn verzekeringsmakelaar reeds doorgegeven, en mijn verzekeringsmakelaar zal het verder afhandelen.

Terug naar “Huren”