Hoe vertrouwen hebben in een vastgoedmakelaar - Huren

HoD
Topic Starter
Berichten: 26

Hoe vertrouwen hebben in een vastgoedmakelaar - Huren

#1 , 30 mar 2019 17:34

Hallo,
Laatste weken geconfronteerd geweest met 2 vastgoedkantoren die bij opmaak kandidaatstelling huren, onwettige voorwaarden stellen om te huren.

X :
- bij voorkeur cash betalen van huurwaarborg op hun kantoor of anders storting op hun rekening.

Y :
- Storten van huurwaarborg op hun derdenrekening, waarna korfine met een tak 26 verzekering zal worden gebruikt.
- opmaken plaatsbeschrijving met volledig mandaat aan hun te geven, inbegrepen handtekening van het verslag.

Bijkomende uitleg over het hoe en het waarom wordt niet gegeven in hun voorwaarden. Er blijven dus heel wat vragen hangen, die indien gesteld al een mogelijke reden kunnen zijn om mijn kandidatuur te verwerpen
Dan gaat er voor mij als kandidaat-huurder een belletje rinkelen en overweeg ik sterk om niet met hun in zee te gaan. Wat jammer is want de woningen bevielen me wel.
Is een vastgoedmakelaar die zulke voorwaarden stelt, bereidwillig om hierover met een kandidaat-huurder een gesprek aan te gaan, zonder hiermee de kans op een huurovereenkomst te verminderen ? Waarom maakt men dit toch zo een moeilijk dilemma, ofwel aanvaard ik hun voorwaarden en breng ik mezelf in een mogelijks toekomstige ongunstige positie, ofwel aanvaard ik hun voorwaarden niet en kom ik niet in aanmerking om te huren. Kopen behoort niet tot mijn mogelijkheden. Dit is unfair en geeft me kopzorgen, vooral als de tijd dringt.

Wat toekomstige contacten met andere vastgoedmakelaars zal brengen weet ik niet, dus mijn vraag, hoe vertrouwen hebben in een vastgoedmakelaar ? Zijn de correcte vastgoedmakelaars een speld in een hooiberg, of ben ik eerder toevallig op 2 kantoren gestoten die het niet al te nauw nemen met de wetgeving.

Hoe kan ik hiermee omgaan ?
- BIV aanschrijven en hiervan melding maken, of is dit zinloos, gezien het een vastgoedmakelaarsbelangenvereniging is ?
- Economische inspectie op de hoogte brengen, kan dit dan anoniem blijven, want ik wil mijn kansen op huren niet hypothekeren ?
- Of zijn er nog andere mogelijkheden, die ik als particulier kan ondernemen opdat ik vastgoedmakelaars kan benaderen als betrouwbare tussenpersonen voor het huren van een woning.


Opgelet, graag geen reacties in het goedpraten van het niet volgen van de wetgeving door vastgoedmakelaars, met als argument dat er huurders zijn die ook de grenzen van het wettige overschrijden. Daar gaat het mij niet om. De wet is de wet.

mvg, HoD

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12824

#2 , 30 mar 2019 18:50

Gelieve geen namen meer te noemen, dat doet hier niet terzake.

HoD
Topic Starter
Berichten: 26

#3 , 30 mar 2019 18:55

Mijn excuses

Reclame

bambipower
Berichten: 1034

#4 , 30 mar 2019 21:19

Ik vrees dat je bijna bij elk vastgoedkantoor op dezelfde problemen stuit. Het is hun manier van geld verdienen. Eerste of twee maand huur voor het vastgoedkantoor, dan nog wat bijverdienen via borg, plaatsbeschrijving, uitgaande plaatsbeschrijving,... op zich niks onwettig aan, maar ze maken de huurmarkt voor huurders nog erger dan het is, of hoeft.

Politiek zou daar wel eens iets mogen aan doen. Maar aan huurders kan ik enkel het advies geven om niet via immo te huren. Je krijgt dan misschien wel een langere en moeilijkere zoektocht, maar je sponsert de vastgoedmaffia er niet mee.

Ik verhuur zelf, maar doe alles zelf. Als je als verhuurder het goed maakt voor je huurders, kan je ze ook langer houden. En niks is fijner als verhuurder dan te weten dat je huurder tevreden is.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 31 mar 2019 11:16

Ik verhuur al bijna 30 jaar, en heb NOOIT gebruik gemaakt van een immo makelaar. Zij gewoon dieven eerste klasse.
Plaatsbeschrijvingen maak ik zelf en vraag daarvoor amper 20 € (voor papier en printerinkt, bijna 12 bladzijden recto verso in 4 exemplaren)

bosprocureur
Berichten: 6853

#6 , 31 mar 2019 18:51

Als we de zaken benoemen zoals ze zijn Mava105, bent u dus tientallen jaren als professioneel bezig geweest in de sector, zij het voor één . opdrachtgever.

U bent dus zeker goed geplaatst om de taak van verhuren perfect uit te voeren. Staat u me toe eraan te twijfelen of de gemiddelde verhuurder dat peil benadert, laat staan evenaart? En ja, in uw geval klopt het, "wat jezelf doet doe je beter". :D

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#7 , 31 mar 2019 19:13

Ik verhuur nooit zelf want ik wil daar geen minuut tijd insteken.
Als ik verplicht wordt het zelf te doen stop ik ermee.
Het is te vergelijken met huisvrouwen, de ene wil niet zelf poetsen want tijdverlies, de andere wil het zelf doen omdat ze vindt dat zij alleen het goed doet.
Uiteraard zijn niet alle makelaars fraudeurs. Het zou ook niet lukken bij mij.
En ook ondervinden mijn huurders daar geen nadeel van. De kosten zijn voor mijn rekening.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

KJ86
Berichten: 2663

#8 , 01 apr 2019 14:55

Uiteraard zijn niet alle makelaars fraudeurs. Het zou ook niet lukken bij mij.
Zoiets heb je niet in de hand.
Voorbeeld.
Makelaar mag villa verkopen maar moet een oplossing vinden voor de huurder die in de woning verblijft. Die huurder is familie van de verkoper maar is niet solvabel (vervlogen familierijkdom) en leeft een woning uit. (Je kent dat wel, een hoop huisdieren, non stop roken en niet kuisen.). Makelaar komt vol trots tegen asperger vertellen: Ik heb een huurder gevonden, heeft in die villa gewoond en heeft zijn huur altijd betaald (verzwijgen dat hij maar enkele honderden euro's moest betalen). Toffe gast, is momenteel werkloos maar dat is geen probleem want heeft een goed betaalde job op het oog. Asperger geeft vol vertrouwen zijn fiat (dat moet ook want heeft die makelaar gekozen en aangesteld om zijn job te doen).

Na enkele maanden duiken er problemen op, makelaar maakt asperger wijs dat hij zoiets niet kon voorzien maar wel bereid is om een andere huurder te zoeken (tegen een gereduceerde prijs). Zonder te weten wat zich achter de schermen afgespeeld heeft, vertelt Asperger tegen iedereen die het wil horen wat voor 'een goeie gast' die makelaar is.

bosprocureur
Berichten: 6853

#9 , 01 apr 2019 16:39

Hm

Ik denk niet dat de persoon die u hier noemt een extreme naïeveling is. En een makelaar die het op die manier aanpakt zal het ook niet te lang uitzingen, vrees ik.

Terug naar “Huren”