Huisbaas eist achterstallige electriciteit en gas van 13 jaar

Spuddywuddy
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Huisbaas eist achterstallige electriciteit en gas van 13 jaar

#1 , 30 mar 2019 06:31

Beste,

13 jaar lang heb ik op een kamer gewoond waar ik naast de huishuur ook 25euro per maand voor de gas en elektriciteit betaalde. Volgens het huurcontract zou de huisbaas elk jaar een afschrift geven indien het verbruikte bedrag hoger lag en indien nodig het contract aanpassen. Dat heeft hij echter nooit gedaan en was ik dus steeds van de mening dat ik voldoende betaalde. Hij heeft trouwend tijdens de 13 jaar dat ik daar woonde amper 3 keer de meterstanden opgenomen.

Nu is het de laatste jaren in de problemen gekomen met de dienst wonen omdat de panden die hij verhuurde heel wat gebreken vertoonde. Hij heeft geïnvesteerd in renovatie maar het mocht niet baten. Alle 10 panden werden afgekeurd. Soit. Begin 2017 ben ik 25 euro extra gaan betalen voor de egw op vraag van de huisbaas. Ik ging er zonder problemen mee akkoord want de prijzen zijn duurder dan in 2006, toen ik daar komen wonen ben. Dit echter zonder ook maar 1 bewijs van wat nu mijn eigenlijke verbruik was. In Oktober 2018 kwam hij opeens af meet een rekening van 4000euro. Zogenaamd achterstallig verbruik van 13 jaar. Mijn mond viel open. Ik stelde voor een deel te betalen maar daar ging hij niet mee akkoord. HIj stapte naar een advocaat. Ik kreeg een pro deo toegewezen.

Naar het schijnt kan de huisbaas maximaal 5 jaar terug gaan. Na heel wat emails tussen beide advocaten Kreeg ik nu het advies van mijn toegewezen advocaat om best het hele bedrag te betalen want - zo is de redenering - omdat ik sinds januari 2017 25euro extra betaalde zal dit worden aanzien door de rechter als bekentenis van schuld en dat ik een rechtszaak waarschijnlijk zal verliezen.

Ik ben hier absoluut niet mee akkoord uiteraard. Welke bekentenis? Toen ik in januari 2017 25 euro extra ben gaan betalen was dit puur uit goede wil. Ik wist toen nog niet eens wat mijn eigenlijke verbruik was. Graag advies. Betaal ik dit bedrag of ga ik verder?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 30 mar 2019 08:29

daar is er zeer veel jaren van verjaart.

contacteer de huurders bond eens.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 30 mar 2019 09:00

Je hebt recht om een duidelijke afrekening te vragen, evenals een kopie van de totale factuur en de stand van de tussenmeters. Heeft hij die nite opgenomen, pech dan voor hem.
Heb je een beginstand van toen je er bent gaan wonen?

Reclame

Spuddywuddy
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#4 , 30 mar 2019 09:13

Je hebt recht om een duidelijke afrekening te vragen, evenals een kopie van de totale factuur en de stand van de tussenmeters. Heeft hij die nite opgenomen, pech dan voor hem.
Heb je een beginstand van toen je er bent gaan wonen?
Mijn advocaat heeft dit gevraagd en heeft kopieen ontvangen van het vebruik van het hele gebouw 9de hoofd gasmeter en hoofd electriciteits meter), dus alle 10 kamers. De beginmeterstand van mijn eigen gas en electriciteits staan op het huurcontract. Er zijn dus 2 meters. 1 voor het hele gebouw en dan in elke kamer een eigen meter.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 30 mar 2019 11:19

En welke prijs past hij toe? Deze van zijn laatste algemeen factuur, deze van het begin, of een gemiddelde prijs over deze 13 jaar?

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#6 , 30 mar 2019 11:21

De verjaringstermijn is inderdaad vijf jaar.
Het zou nuttig zijn dat u de bepaling uit de overeenkomst:
Volgens het huurcontract zou de huisbaas elk jaar een afschrift geven indien het verbruikte bedrag hoger lag en indien nodig het contract aanpassen.
letterlijk zou weergeven.
Als u 25 euro per maand meer bent beginnen te betalen, terwijl u nog geen afrekening van het verbruik ontving, kan dit geen erkenning van die schuld inhouden waardoor de verjaring zou zijn gestuit.
Het feit dat de eigenaar gedurende 13 jaar geen afrekening bezorgd heeft kan, gelet op die bepaling in de huurovereenkomst, ook betekenen dat hij akkoord ging dat hetgeen u betaalde volstond.
De beginstand van de meters 13 jaar geleden is dan ook totaal irrrelevant.
Wanneer werden er nog meterstanden bij u opgenomen?

Spuddywuddy
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#7 , 31 mar 2019 03:04

De verjaringstermijn is inderdaad vijf jaar.
Het zou nuttig zijn dat u de bepaling uit de overeenkomst:
Volgens het huurcontract zou de huisbaas elk jaar een afschrift geven indien het verbruikte bedrag hoger lag en indien nodig het contract aanpassen.
letterlijk zou weergeven.
Als u 25 euro per maand meer bent beginnen te betalen, terwijl u nog geen afrekening van het verbruik ontving, kan dit geen erkenning van die schuld inhouden waardoor de verjaring zou zijn gestuit.
Het feit dat de eigenaar gedurende 13 jaar geen afrekening bezorgd heeft kan, gelet op die bepaling in de huurovereenkomst, ook betekenen dat hij akkoord ging dat hetgeen u betaalde volstond.
De beginstand van de meters 13 jaar geleden is dan ook totaal irrrelevant.
Wanneer werden er nog meterstanden bij u opgenomen?
De eerste keer waar ik weet van heb dat hij de meterstand heeft opgeschreven is bijna 5 jaar geleden, toen hij voor het eerst een renovatie heeft uitgevoerd en alle gasmeters naar buiten dienden verplaatst te worden. Daarna hheeft hij het nog een keer of 2 gedaan.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 31 mar 2019 11:19

Hij moet u wel JAARLIJKS deze opnamecijfers mededelen als hij zijn geld wil zien. Zonder opnamecijfers geen centjes.

Terug naar “Huren”