Huisbaas is wispelturig

Rudi68
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Huisbaas is wispelturig

#1 , 28 mar 2019 13:48

Om een lang verhaal kort te maken.
De éne dag wilt mijn huisbaas het appartement verkopen...een tijdje later wilt hij het weer verbouwen enz..
Nu is mijn vraag: Ik heb een contract gekregen van drie jaar en woon hier nu 4 jaar. Is dit automatisch verleng dan naar 9 jaar?
Mijn andere vraag: Hij gaat een nieuw dak leggen en andere vloeren in het appartement onder mij. En nu heeft hij me via een
brief laten weten dat hij een einde maakt aan het huurcontract en dat ik zes maanden de tijd heb om te verhuizen.
Kan dat zomaar? ik denk dat ik met de vloer onder mij geen uitstaan mee heb en het dak waaronder ik woon heb ik ook geen last van (heb nog een plafond).
En ik las ergens dat hij dat pas kan op elke einde van drie jaars huurcontract.
Weet iemand iets hierover of hetzelfde meegemaakt? Ik hoorde zelfs dat hij me dan een opzegvergoeding moet betalen van 12 maanden huur.
Alvast bedankt voor jullie reactie. Rudi

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Rudi68
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#2 , 28 mar 2019 14:52

Ik heb ondertussen contact gehad met Test Aankoop.
Ze vertelden me dat de huisbaas me pas in het zesde jaar kan uitzetten mits een opzeg van 6 maanden.
Ik huur vanaf 2014...tot 2020 kan hij er mij niet uitzetten.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 28 mar 2019 16:22

Uw contract is er nu een van 9 jaar geworden.
En als hij een deftige dakdekker neem die doorwerkt , hoeft het huis niet leeg te zijn. Er zijn dagelijks vele tientallen nog bewoonde huizen waar het dak vernieuwd wordt, en dat meestal zonder problemen.

Reclame

Rudi68
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#4 , 28 mar 2019 16:46

Bedankt voor je reactie.
Ik dacht net hetzelfde.

bambipower
Berichten: 1034

#5 , 28 mar 2019 17:04

2020 is binnen 9 maand

LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#6 , 29 mar 2019 10:06

howla. Bij meergezinswoningen (aangezien u schrijft 'onder mij') kan er soms soepeler omgegaan worden met de opzeg. Dan hoeft het niet altijd op het einde van een driejarige periode te zijn. Ik zoek het even op.

LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#7 , 29 mar 2019 10:08

Hier sie, ik quote even: "Deze voorwaarde wordt nochtans versoepeld indien
het gebouw, waarin het goed gelegen is, verschillende
door de werken getroffen woningen bevat, die eigendom zijn van dezelfde verhuurder, en waarvoor dezelfde werken verricht worden. De globale kosten van
die werken moeten twee jaar huurprijs van het geheel
van deze woningen overtreffen. Bovendien kan de verhuurder hier, om zijn werken
goed te laten verlopen, te allen tijde de huurovereenkomst van elke betrokken woning beëindigen met een
opzeggingstermijn van zes maanden. De huurovereenkomst mag evenwel niet tijdens het eerste jaar
worden opgezegd."

Rudi68
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#8 , 29 mar 2019 16:48

Beste,

Onder mij is een appartement gelegen en een handelspand dat al 5 jaar leeg staat.
Hij heeft dit pand 5 jaar te koop gezet met immo kantoren enz..
Maar kreeg dat niet verkocht wegens niet in orde met nooduitgangen enz... (geen terras).
Daarom dat hij nu wss al die werken wil uitvoeren voor de verkoop. Maar wat zijn plannen allemaal zijn weet ik niet.
Het zoveelste plan? Ik heb hem ne aangetekende brief gestuurd wegens dat ik niet akkoord was.
Hij mailde me terug dat het dan via de rechtbank gaat.......
Ik heb gezegd dat hij dat maar moet doen dan. Einde discussie !!
Ne dikke jan is het ! Met de vorige huurders lag hij ook al in ambras.

bambipower
Berichten: 1034

#9 , 29 mar 2019 16:54

Opzegging voor verbouwingswerken

Aan het einde van een driejarige huurperiode kunt u als verhuurder het huurcontract opzeggen om de woning te verbouwen of te renoveren.

U moet bij de opzeg een bewijs voegen van de geplande werken (ofwel bouwvergunning, of een gedetailleerd bestek, of gedetailleerde beschrijving van de werken + kostenraming, of aannemingsovereenkomst), en de werken moeten ten laatste zes maanden na het einde van de opzegperiode aanvangen. Komt u die verplichting niet na, dan heeft de huurder recht op een schadevergoeding van 18 maanden huur.

Let wel: het moet daarbij gaan om grondige verbouwingswerken, die bewoning tijdelijk onmogelijk maken (een gewone opknapbeurt is dus geen motief voor opzegging).
https://www.wonenvlaanderen.be/verhuren ... ereenkomst

Dakwerken maken een woning niet tijdelijk onbewoonbaar

Rudi68
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#10 , 29 mar 2019 17:18

Dank u wel.
Ik was dit ook al tegen gekomen op een site.
Maar heb dan voor de zekerheid ook nog een expert gebeld bij Test Aankoop en die bevestigde ook bovenstaande.

Terug naar “Huren”