Huurrecht zonder huurcontract

FontaineDries
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

Huurrecht zonder huurcontract

#1 , 28 mar 2019 03:06

Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar wat meer informatie i.v.m huurrecht.
Ik ken er zelf helemaal niets van dus ik hoop dat er hier mensen zijn die misschien het zelfde hebben meegemaakt of met meer kennis :)

Mijn ouders wonen al sinds 1985 in een huurhuis MAAR dit is geregeld "in de goeie ouwe tijd" zonder huurcontract... Nu om het kort te houden word het huis verkocht en is er al een makelaar het huis komen bezichtigen.

Nu heeft iemand van dat vastgoedkantoor vandaag met mijn vader gebeld dat ze morgen 28/3 foto's komen nemen van het huis (mijn vader is in slechte gezondheid, kan moeilijk communiceren en had maar ja gezegd.. ) en vroeg ik mij af of wij het recht hebben om dit te weigeren of met 1 à 2 weken te verplaatsen tot ze verhuisd zijn?

Aangezien alles van interieur (van meubels tot verbouwingen) onze eigendommen zijn en niet van de verhuurder/eigenaar vind ik nogal raar dat ze dit op internet willen zetten en vind ik dit toch nogal een schending van de privacy? Ik kan dit bv. ook aantonen met foto's van toen mijn ouders er in trokken en duidelijk zichtbaar is dat het huis een "leeg gestript krot" dat mijn ouders met eigen geld gerenoveerd is.
Plus sinds de huisbaas de verkoop is komen melden hebben mijn ouders nog geen officiële papieren of aangetekende brief gekregen dat het huis verkocht word.

Ik heb zelf wat opzoekwerk gedaan maar ik vind enkel gevallen waar de huurder zelf opstapt en al zeker niet voor mensen zonder huurcontract..

Met vriendelijke groeten
en alvast bedankt,
Dries

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 28 mar 2019 09:16

Verhuurder is niet verplicht de verkoop van zijn huis officieel te melden aan de huurders.
Immo heeft het recht om foto's te maken van het te verkopen goed. Als er zaken zijn die je niet wil laten zien, kan je ze wegstoppen.
Gezien er geen geschreven huurovereenkomst is zal dit aanzien worden als een huurcontract van lange duur, met een opzeg door de TOEKOMSTIGE EIGENAAR voor eigen gebruik. Anders wordt de huur gewoon verder gezet, aan dezelfde voorwaarden. Uw ouders moeten niet vertrekken, tenzij de verhuurder een wettelijke opzeg heeft gegeven per aangetekend schrijven

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 mar 2019 11:32

een mondeling huurcontract valt volledig onder de set regels van het Vlaamse huurdecreet. Verkoop is dus GEEN reden tot opzeg.
De koper neemt het huurcontract mee over.

(ga eens na of uw ouders toevallig geen document ondertekend hebben, een minnelijke overeenkomst, want dat is natuurlijk wel bindend...)

Reclame


FontaineDries
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#5 , 29 mar 2019 18:55

Allemaal bedank voor jullie reactie!

@Mava015: Nu is het van die foto's al in orde. Ik heb met de makelaar kunnen regelen dat dit pas volgende week gebeurt met de nodige afspraken.

Maar van dat mijn ouders zouden kunnen blijven word helemaal niets gezegd. De eigenaar zei eerst dat ze na 4 maanden max. buiten moeten en de makelaar heeft dan uiteindelijk later gezegd dat dit niet 4 maar max. 6 maanden is.

@LennieK: Ik heb jammer genoeg niets van ondertekende documenten. Het enigste wat ik kan aantonen zijn bankafschriften van de huur en eventueel nog de afschriften van water, elektriciteit,... die toch ook aantonen dat ze daar degelijk wonen. Ik weet niet of het relevant is maar ik heb ook foto's van toen mijn ouders er in trokken met datum dat je duidelijk ziet dat alles een puinhoop was en leeg gestript waarna mijn ouders alles hebben gerenoveerd met eigen geld (dom kan je zeggen maar dit was met het idee dat ze het later konden kopen)
Laatst gewijzigd door FontaineDries op 29 mar 2019 19:13, 1 keer totaal gewijzigd.

FontaineDries
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#6 , 29 mar 2019 19:11

Nu heb ik ook gehoord van een makelaar dat mijn ouders moeten oppassen dat ze geen opzeg moeten betalen van 3 maanden, omdat ze op het moment eigenlijk zelfstandig verhuizen aangezien mijn ouders geen aangetekend schrijven hebben ontvangen dat ze moeten verhuizen van de huisbaas (Ze had dit met klanten van haar meegemaakt die ook geen huurcontract hadden en zelf verhuizden).

Zou dit ook kunnen gebeuren bij mijn ouders dat ze dit gaan eisen? Ik heb hier niet veel vertrouwen in aangezien er totaal niets op papier staat... Bv. ook toen de eigenaar en zijn makelaar het pand kwamen bezichtigen hebben, heb ik gevraagd of het dan mogelijk is dat ze daar geen huur meer betalen ALS mijn ouders in die 6 maanden ergens anders gaan wonen en huur betalen. Dit vonden ze oké maar vanaf ik vroeg om dit op papier te zetten was er ineens geen tijd meer en moesten ze snel weg dus ja.. Zolang er niets op papier staat..

@Franciscus: Merci voor de links zal ze eens goed lezen

Bedankt allemaal!!!

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#7 , 01 apr 2019 10:10

als de verhuurder wil dat jouw ouders een opzeg uitdoen en betalen, dan moet hij dat maar gaan vragen aan de vrederechter. Mag hij er ineens ook bij gaan uitleggen waarom hij de huurwetgeving niet respecteert op verschillende vlakken (onwettige opzeg, geen geschreven huurcontract, pand verhuren dat niet conform is...)

KJ86
Berichten: 2662

#8 , 01 apr 2019 14:27

De verhuurder heeft bijna alles gedaan zoals het moet, enkel nalatig geweest in het registreren van zijn huurcontract in 2007 (geen opzeg verplicht voor de huurder).
Het pand is in 1985 verhuurd, vierendertig jaar geleden.
In die tijd mochten er mondelinge contracten afgesloten worden en was er helemaal geen sprake van conformiteit zoals we het nu kennen (ramen, muren en een dak was toen voldoende).
De huurder is het zelf afgebold, de verhuurder heeft geen opzeg gegeven, enkel mondelinge informatie.
Ik vind het echt kleingeestig dat er geen foto's mogen getrokken worden op het moment dat het pand aangekleed is (bevordert de verkoop). Huurders vierendertig jaar huurgenot geven, is snel vergeten, als je ze onbewust tegen de schenen schopt.

FontaineDries
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#9 , 03 apr 2019 19:55

@KJ86
De huurder is het zelf afgebold, de verhuurder heeft geen opzeg gegeven, enkel mondelinge informatie.
Ik vind het echt kleingeestig dat er geen foto's mogen getrokken worden op het moment dat het pand aangekleed is (bevordert de verkoop). Huurders vierendertig jaar huurgenot geven, is snel vergeten, als je ze onbewust tegen de schenen schopt.
De huurder, mijn ouders, zijn het toch niet zelf afgebold? Ze worden er juist uitgezet?

Wat is er zo kleingeestig aan dat je niet wilt dat uw eigen inboedel waar je zelf hebt voor betaald op het internet komt te staan zogezegd als eigendom van de eigenaar terwijl er totaal niets in het pand staat dat eigendom is van de eigenaar? Om te liegen tegen potentiële kopers? Terwijl er niets op papier staat dat ze worden buitengezet?

En 34 jaar huurgenot gegeven? 34 jaar betaald worden als eigenaar om niets te doen bedoel je? In die 34 jaar is hij niet 1 keer binnen gekomen en hadden we geen enkel adres of telefoonnummer van hem. Al de renovaties en onderhoud heeft mijn vader met eigen geld betaald terwijl dit normaal op de verhuurder zou vallen. Op foto's kan ik zelfs aantonen dat er geen stromend water of electriciteit was toen ze er in trokken.

En bewust tegen de verhuurder zijn schenen schoppen? Mijn moeder heeft borstkanker en mijn vader is half verlamd na een beroerte. Om zo een mensen plotseling uit hun huis te zetten vindt u dus normaal???

FontaineDries
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#10 , 03 apr 2019 19:59

@LennieK
Bedankt voor je hulp! Ik dacht wel al dat dit niet normaal was en heb inmiddels al contact opgenomen met een advocaat

FontaineDries
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#11 , 15 apr 2019 22:27

Advocaat heeft inderdaad bevestigd dat mijn ouders niet zomaar buiten gezet kunnen worden. Mondelinge contracten worden overgezet naar langdurige contracten dus de nieuwe koper neemt het huurcontract gewoon over en die kan dan beslissen om er zelf te wonen en mijn ouders buiten te zetten. En zolang er geen aangetekend schrijven word gestuurd mag er ook niks van verkoop gebeuren.

Volgens de advocaat is dit een vaak gebruikt middel om de huurders bang te maken zodat er geen opzeg moet worden betaald langs de verkoper hun kant.

Bedankt voor de hulp allemaal!

KJ86
Berichten: 2662

#12 , 17 apr 2019 10:39

gewoon ter informatie.

Het klopt dat uw ouders gewoon verder blijven huren en aangezien het contract niet geregistreerd is, zelf mogen kiezen wanneer ze vertrekken.

De verhuurder mag wel verkopen en heeft ook rechten om die verkoop te kunnen realiseren. Een eigenaar mag zijn goed vervreemden zonder toestemming van de huurder te bedingen of die persoon formeel in te lichten. Ik snap de redenering van uw advocaat niet.

FontaineDries
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#13 , 17 apr 2019 22:13

@KJ86

De eigenaar mag inderdaad zijn goed vervreemden... U heeft daar zeker gelijk in en hij mag zijn eigendom zeker verkopen van mij maar daar gaat het toch niet om?

Het gaat over, zoals u zelf zegt, dat mijn ouders gewoon mogen blijven huren. En dat gebeurt nu niet. Ze worden buitengezet terwijl er bijna een maand later nog altijd niets van op papier staat dat ze weg MOETEN maar wel alles word geregeld voor de verkoop.

FontaineDries
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#14 , 26 apr 2019 20:08

Dus KJ86, ik snap uw redenering niet goed.
Of wat wilt u nu eigenlijk zeggen?

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#15 , 26 apr 2019 20:23

Dit is een uiterst verward verhaal.
Ik begrijp niet wat uw ouders willen en wat ze hebben ondernomen.
Ik lees ook nergens dat ze door de verhuurder zijn opgezegd (mag slechts onder bepaalde voorwaarden).
Hoe zijn ze dan "buitengezet"?
Als ze niet met een aangetekend schrijven door de eigenaar/verhuurder zijn opgezegd en uw ouders zijn het afgestapt zonder vooropzeg van drie maanden dan zijn ZIJ in de fout gegaan.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Huren”