In beroep gaan op vonnis

Johnmetvraag
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

In beroep gaan op vonnis

#1 , 27 mar 2019 17:14

Dag, ik ben een verhuurder en heb een geschil met een huurder. In augustus 2018 heeft het vredegerecht het vonnis in mijn voordeel uitgesproken, mede omdat de (ex)huurder niet aanwezig was, verstek dus.
De advocaat van de huurder heeft dan een nieuwe procedure opgestart, "verzet wegens verstek". Na vele maanden later heeft de vrederechter in maart 2019 uitgesproken dat er wegens bepaalde recente wetgeving geen mogelijkheid was op "verzet wegens verstek" maar er een beroepsprocedure moest opgestart worden. Dus heeft de vrederechter terug het vonnis in mijn voordeel uitgesproken.
Mijn vraag is nu:
volgens wat ik heb opgezocht moet een beroep binnen de maand na het vonnis ingediend worden? Dus zal dat waarschijnlijk niet meer kunnen op het eerste vonnis van augustus 2018?
Kan de advocaat van de tegenpartij nu nog beroep indienen tegen dit nieuwe vonnis van maart 2019? En betreft dat dan de uitspraak van de vrederechter dat er geen mogelijkheid was op "verzet wegens verstek"? Of betreft dat dan de oorspronkelijke kwestie die in augustus 2018 is uitgesproken en is bevestigd in maart 2019?

De ex-huurder heeft een pro-deo advocaat, en die heeft niets te verliezen natuurlijk, gelijk hoeveel procedures ze opstarten. Voor mij betreft het een bedrag dat ik eis van 1998 euro tegenover een bedrag dat de huurder terugvraagt van 499 euro. Kortom te weinig om een advocaat erbij te halen want dan zullen de kosten al snel meer zijn dat wat ik ooit zal kunnen ontvangen...

Kan iemand me helpen om duidelijkheid te verschaffen in deze procedurespelletjes...
Alvast bedankt
John

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Kali
Berichten: 762

#2 , 27 mar 2019 17:19

Werd het vonnis van augustus door de gerechtsdeurwaarder betekend aan de ex-huurder?

Johnmetvraag
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 mar 2019 09:41

Ikzelf heb het vonnis van augustus via post ontvangen van het vredegerecht. Ik vermoed de ex huurder ook, ik heb daar geen weet van. Ikzelf heb nog geen deurwaarder aangesteld om het vonnis te laten uitvoeren .

Zijn verzet wegens verstek heb ik wel via de deurwaarder ontvangen.

Alvast bedankt voor uw reactie.

Reclame

Kali
Berichten: 762

#4 , 28 mar 2019 09:49

Zolang het vonnis niet door een gerechtsdeurwaarder betekend is, loopt de beroepstermijn niet ...

Terug naar “Huren”