Hallo
Mijn hoogbejaarde schoonouders zijn met spoed opgenomen in een rusthuis wegens gezondheidsproblemen. Ze hebben tot op het einde voet bij stuk gehouden om te blijven wonen in hun huurhuis dat in erbarmelijke staat verkeerde. Een dochter van hen heeft via desbetreffende instanties uiteindelijk de woning onbewoonbaar laten verklaren. Daarvoor ontvingen we een attest van de gemeente getekend door
geen naam moderator JurecaBE dat de woning door de gemeentewet onbewoonbaar was verklaard en dat de bewoners onmiddellijk de woning moesten verlaten. Wij kregen helaas mondeling

van de stadsdiensten te horen dat we ons niks moesten aantrekken van de ontruiming van dit huurhuis (inboedel). Deze kosten zouden voor de verhuurder zijn. Helaas trekken deze diensten nu de handen van de zaak en zeggen ze een minnelijke schikking te treffen met de verhuurder hieromtrent. Echter hebben mijn schoonouders geen financiële middelen meer en hebben ze zich moeten wenden voor de betaling van hun rusthuis tot het OCMW. Ik weet dat kinderen onderhoudsplicht hebben voor de opname van ouders in een rusthuis en daar hebben wij ook geen problemen mee maar kunnen de kinderen aansprakelijk gesteld worden voor de ontruiming van de huurwoning.
De vraag is expliciet of de kinderen hiervoor aansprakelijk gesteld kunnen worden? Ik vind het te gek voor woorden dat de woning onbewoonbaar is verklaard, en dat we de sleutels moesten overhandigen aan de verhuurder en nu plots worden gevraagd de inboedel te ontruimen?
Graag uw advies hieromtrent. Ik dank u bij voorbaat.