Onroerende voorheffing huurpand

Benny
Topic Starter
Berichten: 10

Onroerende voorheffing huurpand

#1 , 24 mar 2019 08:06

Beste,

Graag had ik geweten of de verhuurder de onroerende voorheffing of KI kan aanpassen?
In het contract staat een bedrag van KI dat jaarlijks dien betaald te worden, aan het gehuurde pand is niets gewijzigd en dit bedrag wordt nu met €80 omhoog getrokken, is dit wettelijk toegestaan?
Vriendelijke dank alvast

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 24 mar 2019 08:31

De berekening van de onroerende voorheffing ondergaat elk jaar een aanpassing wegens de indexering. Vroeger gebeurde er een 10-jaarlijkse herziening van de KI's, maar dat is vervangen door een indexering.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon


Reclame

Benny
Topic Starter
Berichten: 10

#4 , 24 mar 2019 08:51

Dit is geen indexaanpassing, hij heeft op hetzelfde perceel bijgebouwd waardoor het KI gestegen is, maar kan daardoor het KI voor het pand (magazijn) dat ik huur stijgen?

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 24 mar 2019 10:05

Welk type huurcontract is het? Bij een gewone woninghuur is de OV tlv de verhuurder
Enkel bij handelshuur kan ze doorgerekend worden.

Benny
Topic Starter
Berichten: 10

#6 , 24 mar 2019 10:17

is een verhuur van een magazijn en is destijds overeengekomen dat ik het KI betaal, maar dat hij het nu met €80 vemeerderd per jaar doordat hij op het terrein bijgebouwd heeft is het me de vraag of hij het zomaar aan me kan doorrekenen, terwijl in het contract staat welke prijs ik als KI zal betalen.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 24 mar 2019 12:17

Nu weten we nog niet welk type huurcontract. Hieronder een opsomming

Het renovatiecontract
Het huurcontract voor kantoorruimte
Het huurcontract voor de hoofdverblijfplaats
Het huurcontract
Het handelshuurcontract
Het gemengde huurcontract
De pachtovereenkomst
De mondelinge huurovereenkomst
Het huurcontract voor medehuur
Het contract voor gemeubileerde verhuring
Het contract voor seizoensgebonden verhuring
Het contract voor onderverhuring
Het studentenhuurcontract
Erfpacht
Het huurcontract voor een parkeerplaats en voor een garage
Het huurcontract voor het tweede verblijf

Benny
Topic Starter
Berichten: 10

#8 , 25 mar 2019 16:35

Alvast dank voor u hulp, het huurcontract specifieerd niet welk soort contract, het is de huur van een magazijn waar ik met de verhuurder overeengekomen ben de huur en de onroerende voorheffing te betalen, en het contract is maandelijks opzegbaar. Dus in feite niet echt een handelshuur, ik huur dit als particulier om old-timers te stallen, er staat echter in het contract dat ik dat moet gebruiken als werkruimte, ik heb een vaste afgesloten ruimte van 100m² waar ik een vaste huurprijs betaal weliswaar index-gebonden.

artemis
Berichten: 3294

#9 , 25 mar 2019 16:52

Is in ieder geval gemeen huurrecht.

Je betaalt geen KI (= een vast cijfer), je betaalt de Onroerende Voorheffing die ieder jaar een beetje stijgt.
Heeft het magazijn een apart kadastraal nummer? Dan staat het netjes opgesplitst op het aanslagbiljet wat je verhuurder jaarlijks krijgt. Op welke manier heeft hij vroeger het bedrag van de OV aan je voorgelegd? Kopie van het aanslagbiljet bijgevoegd?

Benny
Topic Starter
Berichten: 10

#10 , 25 mar 2019 20:21

Dus als ik het goed begrijp indien hij het recht zou hebben me het OV te rekenen zou het pand dat ikzelf huur een apart kadastraal nummer moeten hebben?
Hij stuurde me gewoon een rekening met het bedrag van KI erop vermeld, geen details ervan bijgevoegd

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#11 , 26 mar 2019 09:34

Dus als ik het goed begrijp indien hij het recht zou hebben me het OV te rekenen zou het pand dat ikzelf huur een apart kadastraal nummer moeten hebben?
Niet noodzakelijk. 1 kadastraal perceel kan verschillende verhuurbare eenheden hebben.
Je moet kijken naar de kadastrale plannen en daarop het door u gehuurde deel terugvinden. Als dat stukje een afzonderlijk kadastraal nummer heeft, is het een kadastraal perceel.

https://www.kadaster.be/TheCadastre.asp ... nde_termen

Ga anders eens langs bij het kadaster. Dan weet je het zeker.

Benny
Topic Starter
Berichten: 10

#12 , 27 mar 2019 09:06

Maar kan de eigenaar €80 meer aan mij doorrekenen aan OV (voorheen €214 sinds huurcontract afgesloten in 2015), wat ook in mijn huurcontract staat, en nu €296) ondanks dat er aan mijn gehuurde ruimte niets gewijzigd is.

Veroke21
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#13 , 16 apr 2019 12:31

Mijn ex huisbaas weigerde mijn huursubsidies te betalen,daar de belastingen dat bedrag op zijn rekening heeft gestort is hij verplicht van deze naar mij door te sturen op mijn rekeningnummer maar hij weigerde dit,wat moet of kan ik nu doen?

artemis
Berichten: 3294

#14 , 16 apr 2019 12:57

Mijn ex huisbaas weigerde mijn huursubsidies te betalen,daar de belastingen dat bedrag op zijn rekening heeft gestort is hij verplicht van deze naar mij door te sturen op mijn rekeningnummer maar hij weigerde dit,wat moet of kan ik nu doen?
Best een eigen topic starten.

Mathieu Rutten

#15 , 16 apr 2019 13:49

Beste,

Het KI van een onroerend goed wordt aangepast, verhoogd of verlaagd door de diensten van de registratie en niet door de eigenaar. Het gaat immers op een belastingindicatie die enkel door een overheid kan bepaald worden.

Waar u het over heeft zijn afgeleide contractuele bepalingen.

Terug naar “Huren”