Vraag ivm huurhuis en aarding

Luke37
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Vraag ivm huurhuis en aarding

#1 , 21 mar 2019 13:44

Hallo,

Kan toevallig iemand antwoorden op volgende vraag aub, alvast bedankt!

5 jaar geleden ben ik een huis beginnen huren dat niet voorzien was van aarding. Best gevaarlijk dus.

In het huurcontract met het immokantoor had ik laten zetten dat deze wel voorzien zou moeten worden.

De huisbaas heeft dit telkens op de lange baan geschoven en ik denk dat hij gewoon te gierig is om dit te doen.

Zo had ik vorig jaar alle materialen aangekocht om dit eventueel zelf te doen maar dat is er niet van gekomen.

Graag zou ik een veilige kinderkamer hebben maar aangezien de huisbaas uitblijft met de aarding heb ik besloten maar te gaan verhuizen naar een woning die wel veilig is.

Mijn vraag is nu wat zijn mijn opties, denkt u dat ik dit huis kan opzeggen zonder 3 maanden opzeg te moeten betalen?

Dit zou voor mij makkelijker zijn om hier te verhuizen en ik denk dat ik de verhuurder genoeg tijd heb gegeven dit op te lossen maar helaas..

Bedankt voor uw antwoord.

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 mar 2019 15:57

Er zijn slechts twee opties om te verhuizen zonder de opzegtermijn te respecteren, als huurder;

- naar het vrederecht trekken
- het gaat om een huurcontract van lange duur en het huurcontract is niet geregistreerd. In dat laatste geval kies je zelf de duur van de opzegperiode. Je moet wel een opzegbrief schrijven naar de verhuurder.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 21 mar 2019 16:02

Heb je de verhuurder hierover ooit al een aangetekende brief geschreven? Indien nee, zal de optie vrederechter waarschijnlijk al wegvallen wegens niet dringende ( je woont al 5 jaar zonder aarding en hebt nooit geklaagd)

Reclame

bambipower
Berichten: 1034

#4 , 21 mar 2019 19:58

Volgens mij is een aarding enkel verplicht in de keuken en badkamer, maar niet in de kinderkamer. Stopcontacten met aardingspin moeten ook aangesloten zijn op de aarding.

Een keuken of badkamer zonder aarding krijgt strafpunten na woningonderzoek

Luke37
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 21 mar 2019 21:22

Bedankt voor jullie reacties

Vrederechter lijkt mij geen optie aangezien de verhuurder familie is en daar heb ik geen zin in.

Dit is ook de reden waarom een aangetekend schrijven nooit als een optie in me op kwam.

Ik heb de verhuurder hier jaarlijks meerdere malen aan herinnerd maar dat is dus niet genoeg.

Het hele huis is niet geaard, dus ook de badkamer niet.

De meest simpele optie lijkt de opzegtermijn gewoon uitzitten.

Jammer,

Nogmaals bedankt voor jullie reacties

Tope
Berichten: 916

#6 , 21 mar 2019 21:48

"Zo had ik vorig jaar alle materialen aangekocht om dit eventueel zelf te doen maar dat is er niet van gekomen."
Een woning aarden is niet zoveel werk en brengt niet zoveel kosten met zich mee, maar ik vermoed dat je gewoon wil verhuizen en het huurcontract met zo weinig mogelijk kosten wil verbreken.

Franciscus
Berichten: 38590

#7 , 21 mar 2019 23:21

Een stopcontact dicht bij de tuin . door muur boren en een of twee stangen in de tuingrond kloppen kan al veel oplossen.
Had ook twee stangen in de kelder geklopt maar er bleek een probleem helemaal achteraan het huis - metingen uitgevoerd en dan de extra stangen geslagen. Sedertdien geen enkel probleem meer.
Dat vrederechter familie zou zijn dan kan u die laten vervangen.
Als de vrederechter familie van huisbaas is moet hij zich terugtrekken.
Kijk kort geleden waar de ganse RB eerste aanleg te Antwerpen een zaak niet wilde opnemen en alles naar Mechelen werd doorverwezen.
Zelf weet ik rechters die zich terugtrokken omdat een vriendin van hun echtgenoot familie was van iemand die voor hun kamer moest komen.
U kan als ik me niet vergis aan de voorzitter van de arrondissementsrechtbank de verwijzing vragen naar een ander kanton.
(Heb dit laatste niet nagekeken)

Luke37
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#8 , 22 mar 2019 00:02

"Een woning aarden is niet zoveel werk en brengt niet zoveel kosten met zich mee, maar ik vermoed dat je gewoon wil verhuizen en het huurcontract met zo weinig mogelijk kosten wil verbreken."

De woning is schat ik van rond 1950, heeft 3 verdiepen, 4 slaapkamers en 2 badkamers, heel het huis is eigenlijk afbraak bij verkoop. Als je ziet hoe alles hier in elkaar zit wil je er niet aan beginnen zonder gediplomeerd te zijn, wat ik niet ben. Zelfs een gediplomeerd elektricien heeft me vorig jaar nog gezegd hier niet aan te willen beginnen en dat ik het zou laten doen een serieuze kost zou zijn door het oude huis. Waarschijnlijk weet de huisbaas dit.

Dat ik het huurcontract uiteindelijk wil vebreken met zo weinig mogelijk kosten lijkt mij niet meer dan normaal ik verhuis liever vandaag dan morgen zonder dubbel huur te moeten betalen omdat de huisbaas zich maar niet aan zijn woord en het huurcontract wil houden.

Ik ga hem toch morgen aangetekend schrijven, wat ik inderdaad veel langer had moeten doen maar helaas had ik teveel schroom hiervoor ivm de familieband.

Toch bedankt voor uw ("nuttige") bijdrage.

"Dat vrederechter familie zou zijn dan kan u die laten vervangen."

Bedankt voor uw tips!
Maar het is de verhuurder die familie is en ik had liever geen dispuut in de familie over zoiets.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 22 mar 2019 10:05

Als je geen klacht neerlegt bij uw gemeente en geen woningonderzoek vraagt, zal uw opvolgende huurder het nieuwe slechtoffer worden.
Doe dus uw burgerplicht en laat die woning onbewoonbaar verklaren, zeker als je wil voorkomen dat andere menen het slechtoffer worden van die huisjesmelker.

Terug naar “Huren”